uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 440 ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 130 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 państwa członkowskie są zobowiązane do nałożenia na instytucje wymogu utrzymywania specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego.
(2) W celu zapewnienia przejrzystości i porównywalności pomiędzy instytucjami rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zobowiązuje instytucje do ujawniania głównych elementów obliczania ich bufora antycyklicznego, z uwzględnieniem rozkładu geograficznego ich odnośnych ekspozycji kredytowych i ostatecznej kwoty ich specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego.
(3) Zgodnie z art. 130 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE specyficzny dla instytucji bufor antycykliczny oblicza się jako iloczyn jej łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i specyficznego dla instytucji wskaźnika bufora antycyklicznego.
(4) Zgodnie z art. 140 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE specyficzny dla instytucji wskaźnik bufora antycyklicznego składa się ze średniej ważonej wskaźników bufora antycyklicznego mających zastosowanie w państwach, w których znajdują się odnośne ekspozycje kredytowe instytucji. Podział odnośnych ekspozycji kredytowych według państw powinien być ujawniany w standardowym formacie zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1152/2014 3 . W celu spełnienia wymogów określonych w art. 440 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, który nie określa minimalnego wskaźnika bufora, rozkład geograficzny odnośnych ekspozycji kredytowych powinien być ujawniany nawet wtedy, gdy mający zastosowanie wskaźnik bufora antycyklicznego dla danego państwa wynosi zero.
(5) Do celów obliczania specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego wagi stosowane w odniesieniu do wskaźników bufora antycyklicznego powinny być proporcjonalne do łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka kredytowego związanego z odnośnymi ekspozycjami kredytowymi w każdym państwie członkowskim i państwie trzecim, w którym instytucja posiada ekspozycje. Instytucje powinny zatem ujawniać wymogi w zakresie funduszy własnych w odniesieniu do wszystkich odnośnych ekspozycji kredytowych.
(6) Jak określono w art. 433 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje publikują informacje na temat wymogów w zakresie bufora antycyklicznego, których ujawnianie jest wymagane, co najmniej raz do roku w terminie publikacji sprawozdań finansowych. Z uwagi na to, że zgodnie z art. 136 ust. 7 dyrektywy 2013/36/UE wskaźnik bufora antycyklicznego jest ustalany przez wyznaczone organy co kwartał, informacje ujawniane na temat przestrzegania przez instytucje wymogu w zakresie specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego powinny odnosić się do informacji na temat wskaźnika bufora antycyklicznego z ostatniego dostępnego kwartału. Informacje ujawniane w odniesieniu do bufora antycyklicznego powinny być oparte na wskaźnikach bufora antycyklicznego, które mają zastosowanie przy obliczaniu specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego, do którego odnoszą się ujawniane informacje.
(7) Zgodnie z art. 6 ust. 1 w związku z art. 440 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 instytucje powinny ujawniać informacje dotyczące bufora antycyklicznego na zasadzie indywidualnej. Instytucja będąca jednostką dominującą lub jednostką zależną oraz instytucja objęta konsolidacją zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 nie powinny być jednak zobowiązane do spełnienia wymogów dotyczących ujawniania informacji ustanowionych w części ósmej tego rozporządzenia na zasadzie indywidualnej zgodnie z wymogiem określonym w art. 6 ust. 3 tego rozporządzenia. Unijne instytucje dominujące oraz instytucje kontrolowane przez unijną dominującą finansową spółkę holdingową lub unijną dominującą finansową spółkę holdingową o działalności mieszanej powinny ujawniać te informacje na zasadzie skonsolidowanej, natomiast istotne jednostki zależne unijnej dominującej instytucji lub unijnej dominującej finansowej spółki holdingowej, lub unijnej dominującej finansowej spółki holdingowej o działalności mieszanej oraz jednostki zależne, które mają istotne znaczenie dla swojego rynku lokalnego, powinny ujawniać te informacje na zasadzie indywidualnej lub subskonsolidowanej, jak przewidziano w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(8) Wymóg utrzymania specyficznego dla instytucji bufora antycyklicznego określony w art. 130 dyrektywy 2013/36/UE będzie miał zastosowanie i będzie stopniowo wprowadzany od dnia 1 stycznia 2016 r., chyba że państwo członkowskie wprowadza krótszy okres przejściowy zgodnie z art. 160 ust. 6 tej dyrektywy. W celu zapewnienia instytucjom wystarczająco długiego czasu na przygotowanie się do ujawnienia informacji niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2016 r.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego).
(10) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.244.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/1555 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ujawniania informacji na temat przestrzegania przez instytucje wymogu w zakresie bufora antycyklicznego zgodnie z art. 440 |
Data aktu: | 28/05/2015 |
Data ogłoszenia: | 19/09/2015 |
Data wejścia w życie: | 09/10/2015, 01/01/2016 |