uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4,
(1) Dostawca, przedsiębiorstwo Robert Bosch GmbH ("wnioskodawca"), złożył następujące dwa wnioski o zatwierdzenie dwóch wysokosprawnych alternatorów Robert Bosch GmbH jako innowacyjnych technologii, w dniach, odpowiednio, 2 grudnia 2013 r. i 6 maja 2014 r.:
Nr | Technologia innowacyjna |
1 | Wysokosprawny alternator z wysokowydajnymi diodami (HED) |
2 | Wysokosprawny alternator z synchronicznym aktywnym układem prostowniczym (SAR) |
(2) Kompletność obydwu wniosków oceniono zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 . Komisja stwierdziła, że w pierwotnym wniosku dotyczącym technologii innowacyjnej nr 1 brakuje określonych istotnych informacji i zwróciła się do wnioskodawcy o ich uzupełnienie. Wnioskodawca dostarczył te informacje w dniu 6 maja 2014 r. Ustalono, że oba wnioski są kompletne i okres przeznaczony na ocenę Komisji rozpoczął się w dniu następującym po terminie urzędowego otrzymania wniosku, tj. w dniu 7 maja 2014 r. dla obu przypadków.
(3) Oba wnioski poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 (wytycznymi technicznymi) 3 .
(4) Wniosek nr 1 odnosi się do wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z HED. Wysokosprawny alternator z HED stosuje zoptymalizowane części składowe i wysokowydajne diody. Oprócz nowej technologii diod HED alternator będący przedmiotem wniosku cechuje się zwiększoną wydajnością w porównaniu z alternatorem bazowym: redukcja strat w żelazie dzięki optymalizacji stali i laminatu, optymalizacja długości zębów żelaznego rdzenia magnesicy i układu zębów, optymalizacja szczeliny pomiędzy wirnikiem a stojanem i optymalizacja żłobków między biegunami wirnika oraz optymalizacja oporu fazowego. Jest to zatem technologia różniąca się od innych wysokosprawnych alternatorów zatwierdzonych jako ekoinnowacyjne decyzją wykonawczą Komisji 2013/341/UE 4 i decyzją wykonawczą Komisji 2014/465/UE 5 .
(5) Wniosek nr 2 odnosi się do wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z SAR. Wysokosprawny alternator z SAR ma sprawność wynoszącą co najmniej 78 %. Główny wzrost sprawności osiąga się poprzez wprowadzenie aktywnego układu prostowniczego stosującego MOSFET, tj. przez wykorzystanie technologii tranzystora polowego typu metal-tlenek-półprzewodnik. Będący przedmiotem wniosku wysokosprawny alternator z SAR posiada zwiększoną sprawność w porównaniu z alternatorem bazowym: redukcja strat w żelazie dzięki optymalizacji stali i laminatu, optymalizacja długości zębów żelaznego rdzenia magnesicy i układu zębów, optymalizacja szczeliny pomiędzy wirnikiem a stojanem i optymalizacja żłobków między biegunami wirnika oraz optymalizacja oporu fazowego. Jest to zatem technologia różniąca się od innych wysokosprawnych alternatorów zatwierdzonych jako ekoinnowacyjne decyzją wykonawczą 2013/341/UE i decyzją wykonawczą 2014/465/UE oraz od wysokosprawnego alternatora z HED będącego przedmiotem wniosku nr 1.
(6) Komisja uważa, że informacje podane w obu wnioskach wskazują, że warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, zostały spełnione.
(7) Wnioskodawca wykazał, że oba rodzaje wysokosprawnego alternatora opisane w przedmiotowych wnioskach były stosowane w nie więcej niż 3 % nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku referencyjnym 2009.
(8) W celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki technologii innowacyjnej po zainstalowaniu jej w pojeździe konieczne jest zdefiniowanie pojazdu referencyjnego, względem którego należy porównać sprawność pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną, zgodnie z art. 5 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011. Komisja uważa, że w przypadku zainstalowania technologii innowacyjnej w nowym typie pojazdu za odpowiednią technologię referencyjną należy uznać alternator o sprawności 67 %. W przypadku gdy wysokosprawne alternatory Robert Bosch GmbH są zamontowane w istniejącym typie pojazdu, technologią referencyjną powinien być alternator zastosowany w najnowszej wersji tego typu wprowadzonej do obrotu.
(9) Wnioskodawca w obu wnioskach przedstawił metodę badania redukcji emisji CO2, która obejmuje wzory zgodne ze wzorami opisanymi w wytycznych technicznych dotyczących uproszczonego podejścia w odniesieniu do wysokosprawnych alternatorów. Komisja uznaje, że metoda badania zapewni możliwe do zweryfikowania, powtarzalne i porównywalne wyniki testów i że umożliwia ona wykazanie w wiarygodny sposób istotnych pod względem statystycznym korzyści w postaci zmniejszenia emisji CO2 wynikających z technologii innowacyjnej zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(10) Komisja zwraca uwagę, że jej metoda testów i wzorów na obliczanie oszczędności CO2 w obu przypadkach jest we wszystkich aspektach identyczna z metodą określoną w załączniku do decyzji wykonawczej 2013/341/UE. W rezultacie Komisja uważa, że metoda określona w decyzji wykonawczej 2013/341/UE powinna być stosowana do określania redukcji emisji CO2 wynikającej z zastosowania wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z HED oraz wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z SAR.
(11) W tym kontekście Komisja uznaje, że wnioskodawca wykazał w sposób zadowalający, że zmniejszenie emisji uzyskane dzięki technologii innowacyjnej wynosi co najmniej 1 g CO2/km.
(12) Komisja zauważa, że oszczędności wynikające z obu technologii innowacyjnych mogą być częściowo wykazane w ramach standardowego cyklu badań i dlatego ostateczną łączną wartość oszczędności do poświadczenia należy ustalić zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(13) Komisja stwierdza, że w obu przypadkach sprawozdanie weryfikujące zostało sporządzone przez TÜV SÜD Industrie Service GmbH, które jest niezależnym zatwierdzonym organem, i że w sprawozdaniu tym potwierdza się ustalenia zawarte we wniosku.
(14) W związku z powyższym Komisja uznaje, że nie ma podstaw do wnoszenia zastrzeżeń wobec zatwierdzenia obu przedmiotowych technologii innowacyjnych
(15) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , należy określić kody indywidualne w odniesieniu do technologii innowacyjnych zatwierdzonych niniejszą decyzją.
(16) Producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich wartości emisji CO2 w celu spełnienia swoich określonych celów w zakresie emisji poprzez oszczędności CO2 wynikające z zastosowania technologii innowacyjnych zatwierdzonych niniejszą decyzją, powinien zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 powołać się na niniejszą decyzję w swoim wniosku o wydanie świadectwa homologacji typu WE dla przedmiotowych pojazdów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.26.31 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/158 w sprawie zatwierdzenia dwóch wysokosprawnych alternatorów Robert Bosch GmbH jako technologii innowacyjnych umożliwiających redukcję emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 |
Data aktu: | 30/01/2015 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2015 |
Data wejścia w życie: | 20/02/2015 |