uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 i 45,
(1) Europejska Agencja Obrony (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona wspólnym działaniem Rady 2004/551/WPZiB 1 , aby wspomagać wysiłki Rady i państw członkowskich zmierzające do poprawy zdolności obronnych Unii w zakresie zarządzania kryzysowego oraz utrzymania europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony.
(2) Europejska strategia bezpieczeństwa, zatwierdzona przez Radę Europejską dnia 12 grudnia 2003 r., uznaje ustanowienie agencji obrony za istotny element w rozwoju bardziej elastycznych i wydajnych europejskich zasobów wojskowych.
(3) W sprawozdaniu na temat wdrażania europejskiej strategii bezpieczeństwa z dnia 11 grudnia 2008 r. uznano wiodącą rolę Agencji w procesie rozwoju kluczowych zdolności obronnych na potrzeby wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO).
(4) Art. 45 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) przewiduje przyjęcie przez Radę decyzji określającej statut, siedzibę i zasady funkcjonowania Agencji, która to decyzja powinna uwzględniać poziom faktycznego uczestnictwa państw członkowskich w działaniach Agencji.
(5) Agencja powinna przyczyniać się do realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), w szczególności WPBiO.
(6) Struktura Agencji powinna zapewnić jej możliwość spełnienia wymogów operacyjnych Unii i jej państw członkowskich w ramach WPBiO oraz współpracy z państwami trzecimi, organizacjami i podmiotami, jeżeli współpraca ta jest konieczna do realizacji zadań Agencji.
(7) Agencja powinna rozwinąć bliskie stosunki robocze w ramach istniejących ustaleń, ugrupowań i organizacji, takich jak ustanowione na mocy porozumienia ramowego w sprawie listu intencyjnego, jak również Organizacja do spraw Współpracy w Zakresie Uzbrojenia (OCCAR) i Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).
(8) Do celów wypełnienia swojej misji, Agencja powinna mieć możliwość współpracy i dokonywania stosownych ustaleń z instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii.
(9) Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP), zgodnie z art. 18 ust. 2 TUE, powinien pełnić przewodnią rolę w strukturze Agencji i stanowić zasadnicze ogniwo współpracy Agencji i Rady.
(10) Rada, w ramach sprawowanego nadzoru politycznego oraz kształtowania polityk, powinna wydawać Agencji wytyczne lub wskazówki.
(11) Ustalenia administracyjne dokonane pomiędzy Agencją a państwami trzecimi, organizacjami i podmiotami powinny, ze względu na ich charakter, być zatwierdzone przez Radę stanowiącą jednomyślnie.
(12) Przyjmując wytyczne, wskazówki i decyzje związane z pracami Agencji, Rada powinna zbierać się na szczeblu ministrów obrony. Wszelkie wytyczne, wskazówki lub decyzje przyjęte przez Radę w związku z pracami Agencji powinny być przygotowywane zgodnie z art. 240 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(13) Kompetencje organów przygotowawczych i doradczych Rady, w szczególności kompetencje Komitetu Stałych Przedstawicieli na podstawie art. 240 TFUE, Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) na podstawie art. 38 TUE oraz Komitetu Wojskowego UE, powinny pozostać niezmienione.
(14) Krajowi dyrektorzy ds. uzbrojenia, dyrektorzy ds. zdolności, dyrektorzy ds. badań i technologii oraz dyrektorzy ds. polityki obronnej powinni otrzymywać sprawozdania oraz wnosić wkład w leżące w ich kompetencjach kwestie w ramach przygotowywania decyzji Rady odnoszących się do Agencji.
(15) Agencja powinna posiadać osobowość prawną konieczną do wykonywania jej funkcji i osiągania jej celów, pozostając przy tym w ścisłym związku z Radą i przestrzegając w pełni obowiązków Unii i jej instytucji.
(16) Należy zapewnić, by budżety zarządzane przez Agencję mogły, indywidualnie dla każdego przypadku, otrzymywać wkłady z budżetu ogólnego Unii, z pełnym poszanowaniem zasad, procedur oraz procesów decyzyjnych mających zastosowanie, w tym art. 41 ust. 2 TUE.
(17) Agencja, pozostając otwarta na udział wszystkich państw członkowskich, powinna również zapewnić konkretnym grupom państw członkowskich możliwość tworzenia projektów lub programów ad hoc.
(18) Faktowi, że te projekty i programy ad hoc są objęte funkcjami i zadaniami powierzonymi Agencji, towarzyszą wysiłki na rzecz doprecyzowania statusu tych działań jako integralnych elementów budżetu Agencji. Powinno to zapewniać, by jedynie działania, w których rola Agencji w zarządzaniu projektami lub programami wspomagającymi państwa członkowskie przynosi wartość dodaną, mogły korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 3 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (zwanego dalej "Protokołem nr 7") załączonego do TUE i TFUE oraz w art. 151 ust. 1 lit. aa) dyrektywy Rady 2006/112/WE 2 . Aby takie zwolnienie mogło mieć zastosowanie, rola Agencji musi przynosić wartość dodaną. Zwolnienie nie obejmowałoby zatem przypadków, w których rola ta ogranicza się jedynie do zamawiania towarów lub usług dla państw członkowskich.
(19) Z zastrzeżeniem decyzji Rady w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej, zgodnie z art. 42 ust. 6 i art. 46 TUE oraz z Protokołem nr 10 w sprawie stałej współpracy strukturalnej ustanowionej na mocy art. 42 TUE (zwanym dalej "Protokołem nr 10"), załączonym do TUE i do TFUE, Agencja powinna wspierać realizację stałej współpracy strukturalnej.
(20) Agencja powinna posiadać procedury decyzyjne pozwalające jej skutecznie wykonywać swoje zadania, z poszanowaniem krajowych polityk bezpieczeństwa i obrony uczestniczących państw członkowskich.
(21) Agencja powinna wypełniać swoją misję z pełnym poszanowaniem art. 40 TUE.
(22) Agencja powinna działać w pełnej zgodności z normami i przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. Agencja powinna stosować odnośne przepisy Unii dotyczące publicznego dostępu do dokumentów zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz dotyczące ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(23) Zgodnie z art. 5 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w opracowywaniu i wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii, które mają wpływ na kwestie polityczno-obronne. Dania nie będzie zatem związana niniejszą decyzją.
(24) Do decyzji Rady 2011/411/WPZiB 5 należy wprowadzić szereg zmian. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest sporządzenie wersji przekształconej tej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.266.55 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2015/1835 określająca statut, siedzibę i zasady funkcjonowania Europejskiej Agencji Obrony |
Data aktu: | 12/10/2015 |
Data ogłoszenia: | 13/10/2015 |
Data wejścia w życie: | 13/10/2015 |