uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz 1 , w szczególności jego art. 27,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 183/2005 ustanowiono ogólne zasady dotyczące higieny pasz oraz warunki i ustalenia, aby zapewnić przestrzeganie warunków przetwarzania, co umożliwi minimalizowanie i kontrolę potencjalnych zagrożeń. Określono w nim również, że zakłady przedsiębiorstw paszowych wpisywane są do rejestru właściwego organu lub są przezeń zatwierdzane. Ponadto podmioty działające na rynku pasz na dalszym etapie łańcucha paszowego zobowiązane są do zaopatrywania się w pasze wyłącznie w zarejestrowanych lub zatwierdzonych zakładach.
(2) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 określono wymagania dotyczące przedsiębiorstw paszowych na poziomach innych niż pierwotna produkcja paszy. W szczególności w załączniku tym określono, że wymogi dotyczące badań na obecność dioksyn powinny zostać poddane przeglądowi do dnia 16 marca 2014 r.
(3) Należy zmienić definicję produktów uzyskanych z olejów roślinnych określoną w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005, aby uściślić, że nie obejmuje ona produktów uzyskanych z oleju rafinowanego i dodatków paszowych dopuszczonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(4) Należy również zmienić definicję mieszania tłuszczów określoną w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005, aby uściślić różnicę między mieszaniem tłuszczów a samym przechowywaniem kolejnych partii tłuszczów i olejów bez ich mieszania. Ponadto należy wyjaśnić, kiedy tłuszcze mieszane uznaje się za mieszankę paszową, a kiedy za materiały paszowe.
(5) Jako że produkty w oczywisty sposób zanieczyszczone dioksynami powinny być wykrywane w momencie ich wprowadzania do łańcucha paszowego, należy doprecyzować, że wymagania dotyczące monitorowania poziomu dioksyn określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 mają zastosowanie do wszystkich podmiotów działających na rynku pasz wprowadzających paszę do obrotu, w tym również importerów.
(6) Aby zapewnić możliwość śledzenia drogi produktów i dostępność odpowiednich informacji na temat paszy, należy podkreślić kwestię zgodności z wymaganiami dotyczącymi etykietowania określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 3 i w szczególności z wymaganiami dotyczącymi nazw, specyfikacji i liczb określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 68/2013 4 .
(7) Reprezentatywna analiza dużych ilości produktu powinna być przeprowadzana na reprezentatywnej próbie. Dlatego próbki pierwotne tworzące próbkę zbiorczą należy pobierać w regularnych odstępach, np. co najmniej jedną próbkę pierwotną na 50 ton, co jest zgodne z przepisami dotyczącymi pobierania próbek przewidzianymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 152/2009 5 .
(8) Wyniki badań na obecność dioksyn ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 183/2005, sprawozdania z audytów 6 Biura ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej oraz fakt, iż w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach nie zgłoszono żadnej niezgodnej z przepisami próbki produktów uzyskanych z olejów roślinnych z wyjątkiem destylatów kwasów tłuszczowych pochodzących z rafinowania metodami fizycznymi i dezodoryzowanych destylatów 7 , dowodzą, że produkty te nie są obarczone dużym ryzykiem zanieczyszczenia dioksynami. W związku z tym należy złagodzić wymagania określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005, zgodnie z którymi badania na obecność dioksyn powinny dotyczyć 100 % partii produktu.
(9) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 należy przewidzieć specjalny przepis w celu wyjaśnienia, na kim spoczywa odpowiedzialność za przeprowadzenie badań na obecność dioksyn w przywożonych produktach. Dzięki temu przywożone produkty będą równie bezpieczne jak produkty wytworzone w Unii.
(10) W systemie ustanowionym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 w celu udowodnienia, za pośrednictwem certyfikatu, że przeprowadzono obowiązkową analizę danej partii, należy wprowadzić zmiany, dodając wymagania dotyczące zadań różnych podmiotów działających na rynku pasz, aby doprecyzować zakres obowiązków różnych podmiotów w łańcuchu paszowym.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 października 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.278.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1905 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do badań na obecność dioksyn w olejach, tłuszczach oraz uzyskanych z nich produktach |
Data aktu: | 22/10/2015 |
Data ogłoszenia: | 23/10/2015 |
Data wejścia w życie: | 23/04/2016, 12/11/2015 |