uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) 1 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych 2 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i f),
(1) Konieczne jest ustanowienie szczegółowych przepisów w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego oraz wyjaśniających warunki stosowania odpowiednich przepisów, które stały się obowiązkowe na podstawie rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(2) Bez uszczerbku dla wykazu aktów prawnych ustanawiających wymogi do celów homologacji typu WE pojazdów zawartego w załączniku IV do dyrektywy 2007/46/WE, w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 dano producentom pojazdów możliwość złożenia wniosku o homologację typu w odniesieniu do środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 ustalających wymogi w obszarach objętych regulaminami EKG ONZ.
(3) W szczególności konieczne jest określenie szczególnych procedur homologacji typu zgodnie z art. 20 dyrektywy 2007/46/WE dotyczących nowych technologii lub koncepcji niezgodnych z istniejącymi środkami wykonawczymi do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 objętymi regulaminami EKG ONZ, gdyż przepisy te nie są obecnie dostępne, a są potrzebne.
(4) Zasadniczo nie jest możliwe uzyskanie homologacji typu zgodnie z regulaminami EKG ONZ w przypadku zainstalowanych części lub oddzielnych zespołów technicznych, które posiadają wyłącznie ważną homologację typu WE. Możliwość taka powinna jednak zostać wprowadzona do celów homologacji typu WE zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 w oparciu o przepisy regulaminów EKG ONZ.
(5) Załącznik XV do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz aktów prawnych, w odniesieniu do których producent może zostać wyznaczony jako służba techniczna, w tym szereg dyrektyw, które zostały uchylone rozporządzeniem (WE) nr 661/2009. Konieczne jest zatem zastąpienie odesłań do odpowiednich dyrektyw odesłaniami do właściwych środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(6) Załącznik XVI do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz aktów prawnych, w których przypadku producent lub służba techniczna może stosować testowanie wirtualne, w tym szereg dyrektyw, które zostały uchylone rozporządzeniem (WE) nr 661/2009. Konieczne jest zatem zastąpienie odesłań do odpowiednich dyrektyw odesłaniami do właściwych środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(7) W celu umożliwienia spójnego podejścia w odniesieniu do numeracji świadectw homologacji typu WE i znaków homologacji typu WE należy ponadto ustanowić szczegółowe przepisy administracyjne oraz system numeracji i oznakowania na mocy rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(8) Regulaminy EKG ONZ zawierają szczegółowe przepisy dotyczące danych szczegółowych, które należy przedstawić wraz z wnioskiem o homologację typu. W ramach procedur przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu te dane szczegółowe powinny również być wskazane w folderze informacyjnym.
(9) Zgodność z dyrektywą Rady 71/320/EWG 3 , uchyloną rozporządzeniem (WE) nr 661/2009, nadal jest obowiązkowa w odniesieniu do zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, ale zgodność z regulaminem EKG ONZ nr 90 4 została przyjęta jako rozwiązanie alternatywne. Szczegółowe przepisy, w tym odpowiednie przepisy przejściowe, należy przewidzieć w odniesieniu do zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz hamulcowych i zamiennych bębnów hamulcowych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep zgodnie z regulaminem EKG ONZ nr 90.
(10) W przypadku pojazdów kategorii N, na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 661/2009, kabina pojazdu lub obudowa przestrzeni przewidzianej dla kierowcy i pasażerów muszą być wystarczająco mocne, aby zapewnić ochronę przebywającym w nim osobom w przypadku zderzenia, z uwzględnieniem regulaminu EKG ONZ nr 29 5 . W tym celu regulamin ten ma zostać włączony do wykazu regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe.
(11) W wyniku przyjęcia dyrektywy Komisji 2010/19/UE 6 należy uaktualnić tabelę w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 określającą zakres stosowania wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia.
(12) Dodatkowe wymagania dotyczące wytrzymałości kabiny, monitorowania ciśnienia w oponach, zaawansowanego hamowania awaryjnego, ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, sygnalizatora zmiany biegów i elektronicznej kontroli stateczności określone w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 nie zostały włączone do tabeli w załączniku I, ale powinny w dalszym ciągu mieć zastosowanie do celów homologacji typu.
(13) Zamieszczony w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 wykaz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, jest często aktualizowany, aby odzwierciedlał aktualny stan poprawek do odpowiednich regulaminów EKG ONZ.
(14) Wykaz ten należy uzupełnić o informacje wyjaśniające, na jakich warunkach istniejące homologacje typu WE udzielone na podstawie dyrektyw uchylonych rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 zachowują ważność w odniesieniu do niektórych pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych.
(15) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1003/2010 7 dotyczące miejsca do montowania i mocowania tylnych tablic rejestracyjnych powinno zostać zaktualizowane w celu uwzględnienia szczególnych konstrukcji pojazdów.
(16) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 109/2011 8 dotyczącym osłon przeciwrozbryzgowych kół należy wprowadzić zmiany, by zaktualizować odesłanie do rozporządzenia Komisji w sprawie osłon kół, jak również rozszerzyć stosowanie rozporządzenia Komisji w sprawie osłon kół na dodatkowe kategorie pojazdów.
(17) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 458/2011 9 dotyczące montowania opon należy dostosować do postępu technicznego w zakresie fakultatywnego koła zapasowego do pojazdów kategorii N1 określonego w regulaminie EKG ONZ nr 64 10 .
(18) Dwie pozycje w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE zawierającym wykaz aktów prawnych w odniesieniu do pojazdów specjalnego przeznaczenia muszą zostać poddane przeglądowi w odniesieniu do wymogów dotyczących poziomu hałasu pojazdów, tak aby przywrócić zgodność obowiązujących wymagań z przepisami, które miały zastosowanie wcześniej.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.28.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/166 uzupełniające i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w odniesieniu do włączenia szczególnych procedur, metod oceny i wymogów technicznych oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 109/2011 i (UE) nr 458/2011 |
Data aktu: | 03/02/2015 |
Data ogłoszenia: | 04/02/2015 |
Data wejścia w życie: | 24/02/2015 |