uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 37 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Dyrektywa 2009/138/WE umożliwia organom nadzoru ustanowienie narzutu kapitałowego dla zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji. Konieczne jest zatem określenie procedur dotyczących decyzji w sprawie ustanawiania, obliczania i znoszenia narzutów kapitałowych.
(2) Aby umożliwić zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji przedstawienie - przed podjęciem decyzji w sprawie ustanowienia narzutu kapitałowego - informacji i uzasadnień, które mogą prowadzić do ograniczenia lub zakwestionowania potrzeby ustanowienia narzutu kapitałowego, organ nadzoru powinien zapewnić zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji możliwość przedstawienia powodów, ze względu na które narzut kapitałowy mógłby nie być ustanowiony.
(3) Współpraca zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji z organem nadzoru ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia skuteczności narzutu kapitałowego jako środka nadzorczego. Aby umożliwić organowi nadzoru ustanowienie narzutu kapitałowego na podstawie dokładnych i aktualnych informacji, zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji powinien na wniosek organu nadzoru obliczać narzut kapitałowy.
(4) Aby umożliwić zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji usunięcie niezgodności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego, konieczne jest określenie treści decyzji w sprawie ustanowienia narzutu kapitałowego.
(5) Organ nadzoru oraz zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji nie powinny polegać wyłącznie na corocznym przeglądzie narzutu kapitałowego, lecz powinny z własnej inicjatywy monitorować okoliczności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego, tak aby móc podjąć stosowne środki. W tym celu zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji powinien przedstawiać organowi nadzoru sprawozdania z postępów w usuwaniu niezgodności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego. Konieczne jest również ustanowienie procedury przeglądu decyzji w sprawie narzutu kapitałowego, jeżeli nastąpiła istotna zmiana okoliczności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.
(7) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.295.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/2012 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur dotyczących decyzji w sprawie ustanawiania, obliczania i znoszenia narzutów kapitałowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE |
Data aktu: | 11/11/2015 |
Data ogłoszenia: | 12/11/2015 |
Data wejścia w życie: | 02/12/2015 |