(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 24 grudnia 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Grypa ptaków jest wirusową chorobą zakaźną ptaków, w tym drobiu. Zakażenie drobiu wirusem grypy ptaków powoduje rozwój jednej z dwóch postaci tej choroby o różnej zjadliwości. Postać o niskiej zjadliwości wywołuje zwykle jedynie łagodne objawy, natomiast postać o wysokiej zjadliwości jest przyczyną bardzo wysokiej śmiertelności u większości gatunków drobiu. Choroba ta może mieć bardzo poważny wpływ na rentowność hodowli drobiu.
(2) Grypa ptaków jest najczęściej spotykana u ptactwa, jednak w niektórych warunkach zakażenie może także wystąpić u ludzi, chociaż ryzyko takiego zakażenia jest zwykle bardzo niskie.
(3) W przypadku wystąpienia grypy ptaków istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne gospodarstwa, w których hoduje się drób lub inne ptaki żyjące w niewoli. W konsekwencji może on rozprzestrzenić się z jednego państwa członkowskiego na inne państwa członkowskie lub na państwa trzecie poprzez handel żywym ptactwem lub jego produktami.
(4) W dyrektywie Rady 2005/94/WE 3 określa się pewne środki zapobiegawcze dotyczące nadzoru i wczesnego wykrywania grypy ptaków oraz minimalne środki kontroli, które należy stosować w przypadku pojawienia się ogniska tej choroby u drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli. W art. 16 wspomnianej dyrektywy przewiduje się ustanowienie obszarów zapowietrzonych, obszarów zagrożonych oraz dalszych stref zamkniętych w przypadku wystąpienia ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków. Ponadto w art. 30 dyrektywy 2005/94/WE przewidziano środki, które mają być stosowane w obszarach zagrożonych, w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby, w tym pewne ograniczenia przemieszczania drobiu, drobiu odchowanego do rozpoczęcia nieśności, piskląt jednodniowych i jaj wylęgowych.
(5) W dyrektywie Rady 2009/158/WE 4 ustanowiono zasady handlu wewnątrzunijnego drobiem i jajami wylęgowymi, w tym świadectwa weterynaryjne, które należy stosować.
(6) Francja powiadomiła Komisję o wystąpieniu ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 w położonych na jej terytorium gospodarstwach, w których utrzymuje się drób, oraz niezwłocznie wprowadziła stosowne środki wymagane na podstawie dyrektywy 2005/94/WE, w tym ustanowiła obszary zapowietrzone i zagrożone zgodnie z art. 16 tej dyrektywy.
(7) Badania laboratoryjne wykazały, że wirusy wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypów H5N1, H5N2 i H5N9 są wyraźnie odmienne od wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków H5N1, który pojawił się w połowie lat 90. w Azji i którego po raz pierwszy wykryto w Europie w 2005 r. Wirusy wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 wykryte obecnie w południowozachodniej Francji są pochodzenia europejskiego.
(8) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/2239 5 przyjęto w celu sporządzenia na poziomie Unii wykazu obszarów zapowietrzonych i zagrożonych utworzonych przez Francję zgodnie z art. 16 dyrektywy 2005/94/WE.
(9) Ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną oraz ryzyko dalszego rozprzestrzenienia się choroby Francja ustanowiła ponadto wokół obszarów zapowietrzonych i zagrożonych dużą dalszą strefę zamkniętą obejmującą kilka departamentów lub części departamentów w południowozachodniej części tego państwa członkowskiego.
(10) Aby ograniczyć rozprzestrzenianie się choroby, Francja powinna zapewnić, by z obszarów zapowietrzonych, obszarów zagrożonych oraz dalszej strefy zamkniętej nie wysyłano do pozostałych części Francji, do innych państw członkowskich lub do państw trzecich przesyłek żywego drobiu, drobiu odchowanego do rozpoczęcia nieśności, piskląt jednodniowych i jaj wylęgowych.
(11) Ryzyko rozprzestrzeniania się wirusów wysoce zjadliwej grypy ptaków poprzez pisklęta jednodniowe jest niewielkie, pod warunkiem że wykluły się one z jaj wylęgowych pochodzących z gospodarstw drobiarskich położonych w dalszej strefie zamkniętej oraz poza obszarem zapowietrzonym i zagrożonym oraz że wylęgarnia dokonująca wysyłki jest w stanie zapewnić - dzięki swojemu systemowi logistycznemu i warunkom pracy pod względem bezpieczeństwa biologicznego - brak kontaktu pomiędzy tymi jajami wylęgowymi a jakimikolwiek innymi jajami wylęgowymi lub pisklętami jednodniowymi, które pochodzą ze stad drobiu z ustanowionego obszaru zapowietrzonego lub zagrożonego i które w związku z tym mają inny status zdrowotny.
(12) Jaja wylęgowe stwarzają bardzo niskie ryzyko przeniesienia choroby, o ile zebrano je od stad, które utrzymywane są w dalszej strefie zamkniętej i które poddano badaniom serologicznym z wynikiem ujemnym. Innym warunkiem jest zdezynfekowanie takich jaj wylęgowych oraz opakowań takich jaj przed wysyłką z dalszej strefy zamkniętej.
(13) Nie naruszając środków mających zastosowanie do obszaru zapowietrzonego i zagrożonego, należy zatem ustanowić, że właściwy organ Francji może zezwolić na wysyłanie przesyłek piskląt jednodniowych i jaj wylęgowych z dalszej strefy zamkniętej wymienionej w załączniku do niniejszej decyzji, zgodnie z wyżej wymienionymi wymaganiami i pod warunkiem otrzymania uprzedniej zgody od właściwego organu państwa członkowskiego przeznaczenia lub państwa trzeciego przeznaczenia.
(14) Ustanowienie przez Francję rozległej dalszej strefy zamkniętej zgodnie z art. 16 ust. 4 dyrektywy 2005/94/WE oznaczałoby wprowadzenie zakazu przemieszczania znacznej części podatnej populacji drobiu.
(15) Należy zatem ograniczyć ryzyko narażenia drobiu na wirusy grypy ptaków obecne w ustanowionych obszarach zagrożonych poprzez szybką redukcję gęstości podatnej populacji drobiu w tych obszarach, które stanowią część dalszej strefy zamkniętej, w szczególności poprzez terminowy ubój oraz opóźnienie odnowy populacji w gospodarstwach w tym obszarze.
(16) Ze względu na dużą i nieoczekiwaną skalę ognisk choroby oraz na wynikające z tego duże rozmiary obszarów zagrożonych ustanowionych wokół każdego z ognisk należy szybko zredukować gęstość podatnej populacji w gospodarstwach o szczególnie wysokim ryzyku zakażenia. Prowadzone przed wysyłką systematyczne badania kliniczne drobiu spowolniłyby w znacznym stopniu proces redukcji populacji i zwiększyłyby ryzyko rozprzestrzenienia się wirusa.
(17) Należy zatem ustanowić przepisy, zgodnie z którymi nie prowadzi się systematycznych badań klinicznych drobiu w gospodarstwach położonych w obszarach zagrożonych na 24 godziny przed wysyłką do bezpośredniego uboju w obrębie obszaru zagrożonego lub dalszej strefy zamkniętej, o ile w odniesieniu do drobiu pochodzącego z gospodarstw w obszarach zagrożonych zezwolono jedynie na bezpośrednie przemieszczenie go do wyznaczonych rzeźni położonych w obrębie obszaru zagrożonego i dalszej strefy zamkniętej; oraz o ile przemieszczenie to odbywa się z zachowaniem surowych środków bezpieczeństwa biologicznego, w tym ścisłej separacji od drobiu pochodzącego z obszaru zapowietrzonego, oraz o ile dokonuje się w odpowiedni sposób czyszczenia i dezynfekcji, oraz o ile odnowienie populacji będzie znacznie opóźnione.
(18) We współpracy z Francją Komisja zbadała środki kontroli przedmiotowej choroby oraz rozmiar obszarów poddanych ograniczeniom i uznaje, że środki te są odpowiednie do osiągnięcia wyznaczonych celów.
(19) Komisja wyraża ponadto zadowolenie z faktu, że granice obszaru zapowietrzonego, obszaru zagrożonego oraz dalszej strefy zamkniętej, które właściwy organ Francji ustanowił zgodnie z art. 16 dyrektywy 2005/94/WE, znajdują się w wystarczającej odległości od tych gospodarstw, w których potwierdzono ognisko choroby.
(20) W celu zapobieżenia niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także aby uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest niezwłoczne określenie na poziomie Unii dalszej strefy zamkniętej ustanowionej we Francji oraz wydanie przepisów, zgodnie z którymi z obszaru zapowietrzonego, obszaru zagrożonego oraz dalszej strefy zamkniętej nie wysyła się do pozostałych części Francji, do innych państw członkowskich lub do państw trzecich przesyłek żywego drobiu, drobiu odchowanego do rozpoczęcia nieśności, piskląt jednodniowych i jaj wylęgowych - z wyjątkiem pewnych dozwolonych odstępstw.
(21) Ze względu na skalę rozwoju ognisk choroby terminowa aktualizacja wykazu obszarów ustanowionych jako obszary zapowietrzone i zagrożone w drodze decyzji wykonawczej Komisji jest niewykonalna. Z tego względu Francja powinna opublikować te wykazy na stronie internetowej organów francuskich; wykazy te powinny też zostać opublikowane do celów informacyjnych na stronie internetowej Komisji.
(22) Dalsza strefa zamknięta wokół obszarów zapowietrzonych i zagrożonych powinna zostać ujęta w wykazie zawartym w załączniku do niniejszej decyzji, a ponadto należy ustalić okres trwania regionalizacji.
(23) Ze względu na fakt, że Francja wprowadza dodatkowe środki przewidziane w decyzji wykonawczej (UE) 2015/2239 w celu zapobieżenia rozprzestrzenieniu się grypy ptaków, oraz ze względów jasności prawa należy uchylić wspomnianą decyzję.
(24) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/42 z dnia 15 stycznia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.11.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2016/237 z dnia 17 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.44.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.339.52 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/2460 dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 we Francji |
Data aktu: | 23/12/2015 |
Data ogłoszenia: | 24/12/2015 |