uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 99 ust. 5 akapit czwarty, art. 99 ust. 6 akapit czwarty, art. 101 ust. 4 akapit trzeci i art. 394 ust. 4 akapit trzeci,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 2 ustanawia wymogi, zgodnie z którymi instytucje powinny przekazywać informacje związane z przestrzeganiem przez nie przepisów rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(2) Przekazywanie spójnych, dokładnych i porównywalnych informacji na temat rezerw na wypadek strat kredytowych i środków dotyczących ekspozycji wstrzymanych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 680/2014 stanowi podstawowy warunek umożliwiający uzyskanie kompleksowego obrazu profili ryzyka instytucji i ryzyka systemowego, jakie stanowią one dla sektora finansowego. W kontekście niepewności co do jakości aktywów w całej Unii oraz aby umożliwić Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB) i właściwym organom uzyskanie kompleksowego obrazu profilu ryzyka działalności instytucji, a Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego (ESRB) - wykonywanie jej zadań w zakresie nadzoru makroostrożnościowego, instytucje powinny być zobowiązane do przekazywania informacji na temat swoich działań w zakresie udzielania zwłoki i na temat ekspozycji zagrożonych.
(3) Działania w zakresie udzielania zwłoki i ekspozycje zagrożone są objęte istniejącymi wymogami w zakresie rachunkowości dotyczącymi ujawniania informacji na temat ekspozycji z tytułu pożyczek i dłużnych papierów wartościowe oraz ich jakości kredytowej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i dyrektywą Rady 86/635/EWG 4 . Nie istnieją jednak ani kompleksowe, zharmonizowane definicje pojęć udzielania zwłoki i ekspozycji zagrożonych, ani konkretne i szczegółowe wymogi w zakresie sprawozdawczości nadzorczej.
(4) W ramach standardów technicznych należy zatem ustanowić konkretne definicje udzielania zwłoki i ekspozycji zagrożonych, a także wzory sprawozdań, tak aby EUNB, właściwe organy i ERRS mogły polegać na pojęciach dotyczących jakości aktywów, które byłyby jeszcze bardziej zharmonizowane niż pojęcia obecnie istniejące. Dzięki temu przekazywane informacje byłyby jeszcze bardziej porównywalne poprzez ograniczenie do minimum w całej Unii różnic wynikających z różnych pojęć udzielania zwłoki oraz różnic w zakresie wdrażania definicji niewykonania zobowiązania i utraty wartości. W tym zakresie definicja ekspozycji zagrożonych powinna służyć jako zharmonizowany wskaźnik jakości aktywów, czy też narzędzie klasyfikacji ekspozycji, a nie jako substytut istniejących definicji niewykonania zobowiązania i utraty wartości.
(5) Aby zapewnić instytucjom i właściwym organom wystarczającą ilość czasu na wdrożenie wymogów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do działań w zakresie udzielania zwłoki i ekspozycji zagrożonych, w sposób, który pozwoli generować dane charakteryzujące się wysoką jakością, dni przepływów gotówkowych mające zastosowanie do wspomnianych wymogów w zakresie sprawozdawczości powinny zostać odroczone.
(6) W celu zapewnienia prawidłowego stosowania wymogów określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 680/2014 należy dokładniej określić wzory, instrukcje i definicje stosowane do celów sprawozdawczości nadzorczej instytucji. W związku z tym, dla zachowania jasności prawa, należy zastąpić kilka wzorów w załącznikach I, III i IV oraz zmienić niektóre z instrukcji zawartych w załącznikach II, V, VII i IX. Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez EUNB.
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych dotyczących działań w zakresie udzielania zwłoki i ekspozycji zagrożonych, który częściowo stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 .
(8) Biorąc pod uwagę, że pozostałe konieczne zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014 nie wymagają istotnych zmian w treści, zgodnie z art. 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 EUNB nie przeprowadził żadnych innych otwartych konsultacji społecznych, uznając, że byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu odnośnego projektu wykonawczych standardów technicznych.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014.
(10) W celu zapewnienia, by instytucje jak najszybciej przedkładały dane nadzorcze właściwym organom w celu umożliwienia im uzyskania kompleksowego obrazu sytuacji instytucji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 stycznia 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.48.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/227 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 |
Data aktu: | 09/01/2015 |
Data ogłoszenia: | 20/02/2015 |
Data wejścia w życie: | 21/02/2015 |