uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 111 ust. 2,
(1) Wnioski dotyczące stosowania parametrów specyficznych dla danego zakładu przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny być sporządzane na podstawie ostrożnych i realistycznych założeń i powinny obejmować wszystkie istotne fakty konieczne dla dokonania oceny przez organy nadzoru. Powinna ona obejmować ocenę sposobu spełnienia kryteriów w odniesieniu do kompletności, dokładności i odpowiedniości stosowanych danych.
(2) Należy określić, jakie informacje mają zostać zawarte przez zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji we wniosku, tak aby zapewnić spójną podstawę do podejmowania decyzji przez organy nadzoru.
(3) Ubieganie się o stosowanie parametrów specyficznych dla danego zakładu jest strategiczną decyzją dla celów zarządzania ryzykiem i planowania kapitału. Ze względu ostateczną odpowiedzialność organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego za przestrzeganie przepisów zgodnie z art. 40 dyrektywy 2009/138/WE należy dokładnie przeanalizować jego zaangażowanie w proces decyzyjny w sprawie wniosku.
(4) Należy ustanowić przepisy umożliwiające organom nadzoru przyjęcie odpowiednich procedur. Należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące oceny i zatwierdzania wniosków przez organy nadzoru. W celu zarządzania procesem zatwierdzania przepisy te powinny być dostosowane proporcjonalnie do stopnia złożoności wniosków. Proces zatwierdzania może być krótszy niż sześć miesięcy, jeżeli jest to proporcjonalne do złożoności.
(5) Decyzja o ubieganiu się o stosowanie parametrów specyficznych dla danego zakładu nie może być podyktowana wyłącznie dążeniem do obniżenia wymogu kapitałowego. Stosowanie parametrów specyficznych dla danego zakładu nie powinno jednak uniemożliwiać zakładowi powrotu do stosowania parametrów standardowych, jeżeli parametry specyficzne dla danego zakładu nie odzwierciedlają już jego profilu ryzyka; w tym przypadku zakład powinien poinformować organ nadzoru o powodach, dla których parametry te nie są już adekwatne.
(6) Procedury zatwierdzania przewidują stałą komunikację między organami nadzoru a zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji. Obejmuje to komunikację przed złożeniem formalnego wniosku organom nadzoru oraz, po zatwierdzeniu wniosku, w ramach procesu nadzoru. Stała komunikacja jest konieczna w celu zapewnienia, by ocena organu nadzoru była oparta na odpowiednich i aktualnych informacjach.
(7) W ramach procesu zatwierdzania organy nadzoru powinny między innymi ocenić dane wykorzystywane do obliczania parametrów specyficznych dla danego zakładu i powinny sprawdzić, czy wykorzystywane dane spełniają kryteria jakości danych określone w art. 219 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 2 . Do celów spełniania wymogu dotyczącego kompletności danych zgodnie z art. 219 wspomnianego rozporządzenia zakład powinien wykorzystywać wartość parametru specyficznego dla danego zakładu uzyskaną przy użyciu zatwierdzonej metody i na podstawie najbardziej aktualnych odpowiednich danych.
(8) Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji mogą zastąpić jedynie podzbiór parametrów standardowych w modułach ryzyka ubezpieczeniowego przez parametry specyficzne dla danego zakładu. Oznacza to, że część danych wejściowych wykorzystywanych do obliczania tych parametrów będzie podobna do danych wejściowych wykorzystywanych do ustalania wartości rezerw techniczno-ubezpieczeniowych lub identyczna z tymi danymi.
(9) Ze względu na wzajemne powiązania między poszczególnymi wnioskami o zatwierdzenie na podstawie dyrektywy 2009/138/WE, składając wniosek o zatwierdzenie parametrów specyficznych dla danego zakładu, zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji powinien powiadomić organ nadzoru o innych wnioskach dotyczących pozycji wymienionych w art. 308a ust. 1 dyrektywy 2009/138/WE, które są obecnie rozpatrywane lub których złożenie jest przewidywane w ciągu następnych sześciu miesięcy. Taki wymóg jest konieczny w celu zapewnienia, aby oceny organów nadzoru były oparte na przejrzystych i obiektywnych informacjach.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 3 .
(12) W celu zwiększenia pewności prawa w zakresie systemu nadzoru w fazie wprowadzenia przewidzianej w art. 308a dyrektywy 2009/138/WE, która rozpocznie się dnia 1 kwietnia 2015 r., należy zapewnić jak najszybsze wejście w życie niniejszego rozporządzenia, w dniu następującym po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 marca 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.79.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/498 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedury zatwierdzania przez organy nadzoru stosowania parametrów specyficznych dla danego zakładu zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE |
Data aktu: | 24/03/2015 |
Data ogłoszenia: | 25/03/2015 |
Data wejścia w życie: | 26/03/2015 |