uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 18 ust. 11 akapit trzeci,
(1) Należy uznać konieczność otrzymywania przez właściwe organy kompletnych informacji na temat celu, struktury i organizacji wielostronnych platform obrotu (MTF) i zorganizowanych platform obrotu (OTF), nad którymi będą one zobowiązane sprawować nadzór w celu zapewnienia efektywnych i prawidłowo funkcjonujących rynków finansowych.
(2) Informacje takie powinny opierać się na informacjach, jakie firma inwestycyjna lub operator rynku mieliby obowiązek przekazywać w ramach ogólnych wymogów dotyczących zezwolenia na mocy dyrektywy 2014/65/UE. Powinny one być ukierunkowane przede wszystkim na konkretny sposób funkcjonowania systemu transakcyjnego, tak aby umożliwić właściwym organom sprawdzenie, czy system jest zgodny z definicją MTF lub OTF, oraz przeprowadzenie oceny zgodności systemu ze szczególnymi, dotyczącymi systemów obrotu wymogami określonymi w dyrektywie 2014/65/UE i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 2 . Wymóg dotyczący szczegółowego opisu nie powinien wpływać na obowiązek firmy inwestycyjnej lub operatora rynku w zakresie przekazywania innych informacji swojemu właściwemu organowi zgodnie z wymogami określonymi w dyrektywie 2014/65/UE i rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 ani na prawa właściwych organów do zwrócenia się o przekazanie innych informacji w ramach prowadzonego bieżącego nadzoru nad systemami obrotu.
(3) Informacje otrzymywane przez właściwe organy powinny zapewnić zgromadzenie szczegółowych opisów funkcjonowania MTF lub OTF na mocy dyrektywy 2014/65/UE w sposób jednolity oraz osiągnięcie efektywnego przetwarzania informacji dotyczących istniejących MTF, które już funkcjonują zgodnie z krajowym zezwoleniem, w momencie, gdy zacznie obowiązywać wymóg dotyczący przedłożenia szczegółowego opisu.
(4) Z uwagi na fakt, że rynki rozwoju MŚP różnią się od pozostałych MTF tym, że podlegają dodatkowym przepisom zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE, konieczne jest, aby rynki rozwoju MŚP przekazywały dodatkowe informacje.
(5) Ponieważ OTF różnią się od MTF tym, że proces obrotu może obejmować stosowanie uznaniowych zasad przez operatora OTF, oraz z uwagi na fakt, że operator OTF będzie odpowiedzialny przed użytkownikami systemu, OTF powinny przekazywać dodatkowe informacje.
(6) Aby zapewnić skuteczne przetwarzanie, wymagane informacje należy przekazywać w formacie elektronicznym.
(7) Aby ułatwić Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) publikację wykazu wszystkich MTF i OTF w Unii, któremu towarzyszą informacje na temat świadczonych przez nie usług oraz niepowtarzalny kod identyfikujący MTF i OTF, należy korzystać ze standardowego szablonu w odniesieniu do tych informacji.
(8) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(9) Wszelkie dane osobowe przekazane na mocy niniejszego rozporządzenia powinny być gromadzone do określonych, jednoznacznych i legalnych celów oraz nie powinny być poddawane dalszemu przetwarzaniu w sposób niezgodnymi z tymi celami. Zgodnie z art. 6 dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 wszelkie dane osobowe powinny być przechowywane przez czas nie dłuższy niż jest to konieczne do celu sprawowania funkcji nadzorczej, przy czym należy wskazać maksymalny okres przechowywania.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.137.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/824 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do treści i formatu opisu funkcjonowania wielostronnych platform obrotu i zorganizowanych platform obrotu oraz powiadamiania Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych |
Data aktu: | 25/05/2016 |
Data ogłoszenia: | 26/05/2016 |
Data wejścia w życie: | 15/06/2016, 03/01/2017 |