Rozporządzenie wykonawcze 2016/823 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 771/2008 ustanawiające zasady organizacji i regulamin Rady Odwoławczej Europejskiej Agencji Chemikaliów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/823
z dnia 25 maja 2016 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 771/2008 ustanawiające zasady organizacji i regulamin Rady Odwoławczej Europejskiej Agencji Chemikaliów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 93 ust. 4 i art. 132,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przegląd rozporządzenia Komisji (WE) nr 771/2008 2 wykazał, że rozporządzenie (WE) nr 771/2008 należy zmienić pod kilkoma względami.

(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 3 upoważniono Agencję do podejmowania niektórych decyzji indywidualnych i powierzono Radzie Odwoławczej ustanowionej na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 kompetencje do rozpatrywania odwołań od decyzji, o których mowa w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Należy zatem ustanowić przepisy dotyczące odwołań wnoszonych od decyzji, o których mowa w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(3) Opłaty z tytułu odwołań od decyzji Agencji na mocy art. 77 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 są określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 564/2013 4 . Należy zatem ustanowić przepisy w sprawie opłat za odwołania wnoszone od decyzji Agencji na mocy art. 77 rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(4) Ponieważ Rada Odwoławcza stanowi obecnie stałą strukturę w ramach Agencji, należy zapewnić, by odwołania były rozpatrywane w zadowalającym tempie. W związku z tym powinna istnieć możliwość przydzielania dodatkowych członków lub zastępców członków.

(5) Opierając się na obecnej praktyce, należy również zapewnić stronom możliwość polubownego porozumienia. Dla zwiększenia przejrzystości do celów ułatwienia polubownego porozumienia powinien zostać wyznaczony członek Rady Odwoławczej. Streszczenie polubownego porozumienia powinno być dostępne publicznie na stronie internetowej Agencji.

(6) W celu zapewnienia niezależności Rady Odwoławczej sekretarz kancelarii powinien być powoływany bezpośrednio przez przewodniczącego Rady Odwoławczej.

(7) Ze względu na pewność prawa należy także doprecyzować istniejące przepisy dotyczące wniosków o poufność, a w szczególności, że w odniesieniu do elementów wymaganych w ogłoszeniu nie można domagać się poufności.

(8) W celu zapewnienia skutecznego uczestnictwa interwenientów procedura interwencji powinna zostać uproszczona, by zapewnić większą jasność, a termin składania wniosku o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta powinien zostać przedłużony. W sprawach dotyczących tytułu VI rozdział 2 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 wnioski państw członkowskich o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta powinny być akceptowane bez konieczności uzasadniania ich interesu w danej sprawie.

(9) Ze względu na pewność prawa należy wyjaśnić przepisy dotyczące kosztów - w tym sensie, że każda ze stron ponosi własne koszty.

(10) W celu ułatwienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości i obniżenia kosztów należy również wyjaśnić, że strony mogą być reprezentowane przez jakąkolwiek osobę posiadającą uprawnienia do działania i niekoniecznie przez przedstawiciela posiadającego pełnomocnictwo.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenie (WE) nr 771/2008 zostaje zmienione zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W rozporządzeniu (WE) nr 771/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Aby zapewnić rozpatrywanie odwołań w zadowalającym tempie, przewodniczący, po konsultacji z Zarządem Agencji, może przydzielić rozpatrzenie odwołania zastępcom członków lub dodatkowym członkom. W takich przypadkach przewodniczący może wyznaczyć zastępcę przewodniczącego.";

2)
dodaje się art. 1a w brzmieniu:

"Artykuł 1a

Polubowne porozumienie

W interesie procedury przewodniczący Rady Odwoławczej może zachęcić strony do osiągnięcia polubownego porozumienia. W takim przypadku przewodniczący wyznacza jednego członka w celu ułatwienia polubownego porozumienia. Przewodniczący przekazuje stronom decyzję o wyznaczeniu jednego członka.

Jeśli strony osiągną polubowne porozumienie, ten jeden członek zamyka postępowanie, a streszczenie polubownego porozumienia publikowane jest na stronie internetowej Agencji. W przypadku braku polubownego porozumienia w ciągu 2 miesięcy od daty decyzji o przydzieleniu sprawy jednemu członkowi sprawa zostaje odesłana do Rady Odwoławczej.";

3)
dodaje się art. 1b w brzmieniu:

"Artykuł 1b

Cofnięcie odwołania

Gdy odwołanie zostanie wycofane, przewodniczący zamyka postępowanie.";

4)
w art. 5 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Personel kancelarii, w tym sekretarz, nie może uczestniczyć w żadnym postępowaniu Agencji związanym z decyzjami, od których przysługuje odwołanie na mocy art. 91 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 lub art. 77 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 * .

5. Radę Odwoławczą wspomaga w wykonywaniu jej obowiązków sekretarz kancelarii, którego mianuje przewodniczący.

Przewodniczący posiada uprawnienia w zakresie zarządzania i administracji do wydawania instrukcji sekretarzowi kancelarii w sprawach związanych z wykonywaniem przez Radę Odwoławczą jej zadań.

5)
art. 6 ust. 1 lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) w stosownym przypadku wskazanie, które informacje zawarte w odwołaniu mają być traktowane jako poufne i dlaczego;";

6)
art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do odwołania dołącza się dowód uiszczenia opłaty z tytułu odwołania zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 340/2008 lub w stosownych przypadkach art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 564/2013 * .

7)
w art. 6 ust. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Terminu tego nie wlicza się do terminu, o którym mowa w art. 93 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.";

8)
w art. 6 ust. 5 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jeżeli wnoszący odwołanie nie jest adresatem decyzji, od której wnosi odwołanie, sekretarz kancelarii informuje adresata decyzji o wniesieniu odwołania od takiej decyzji.";

9)
w art. 6 ust. 6 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Nie naruszając przepisów akapitu pierwszego, przewodniczący podejmuje decyzję, czy informacje wskazane przez wnoszącego odwołanie zgodnie z ust. 1 lit. g) mają być traktowane jako poufne, i dba o to, aby żadne informacje traktowane jako poufne nie zostały upublicznione w ogłoszeniu. Szczegółowe zasady ogłaszania ustanawia się zgodnie z procedurą określoną w art. 27 ust. 3.";

10)
art. 7 ust. 2 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) w stosownym przypadku wskazanie, które informacje zawarte w odpowiedzi na odwołanie mają być traktowane jako poufne i dlaczego;";

11)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Interwencja

1. Każda osoba zainteresowana wynikiem sprawy przedłożonej Radzie Odwoławczej może wystąpić o dopuszczenie do sprawy przed Radą Odwoławczą w charakterze interwenienta.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego w sprawach dotyczących tytułu VI rozdział 2 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 państwo członkowskie, którego właściwy organ przeprowadził ocenę substancji, może występować w charakterze interwenienta bez konieczności wykazania interesu w danej sprawie.

2. Wniosek określający okoliczności uprawniające do interwencji składa się w terminie trzech tygodni od opublikowania ogłoszenia, o którym mowa w art. 6 ust. 6.

3. Interwencja może mieć na celu wyłącznie poparcie lub odrzucenie, w całości lub w części, żądań jednej ze stron.

Interwencja nie nadaje takich samych uprawnień proceduralnych, jakie przysługują stronom, i ma charakter pomocniczy względem postępowania głównego. Staje się bezprzedmiotowa w razie wykreślenia sprawy z rejestru Rady Odwoławczej wskutek cofnięcia skargi lub polubownego porozumienia między stronami, a także w razie uznania odwołania za niedopuszczalne.

Interwenienci muszą zaakceptować stan sprawy, w jakim znajduje się ona w momencie ich interwencji.

4. Wniosek o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta zawiera:

a) oznaczenie sprawy;

b) nazwiska lub nazwy stron;

c) nazwisko lub nazwę oraz miejsce zamieszkania lub siedzibę interwenienta;

d) jeżeli interwenient wyznaczył przedstawiciela zgodnie z art. 9, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedstawiciela;

e) adres do doręczeń, jeżeli jest inny od adresów, o których mowa w lit. c) i d);

f) żądania jednej lub większej liczby stron, które interwenient zamierza poprzeć po dopuszczeniu do sprawy w charakterze interwenienta;

g) wskazanie okoliczności uzasadniających prawo dopuszczenia do sprawy w charakterze interwenienta;

h) wskazanie, czy interwenient zgadza się na dokonywanie doręczeń jemu osobiście lub, w stosownych przypadkach, jego przedstawicielowi za pośrednictwem faksu, emaila lub innego technicznego środka komunikacji.

Wniosek o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta doręcza się stronom w celu umożliwienia im przedstawienia uwag w sprawie tego wniosku, zanim Rada Odwoławcza podejmie decyzję w jego sprawie.

5. Jeśli Rada Odwoławcza podejmie decyzję zezwalającą na interwencję, interwenientowi przekazuje się kopie wszelkich dokumentów procesowych doręczonych stronom i przekazanych w tym celu Radzie Odwoławczej przez strony. Materiały i dokumenty poufne nie podlegają przekazaniu.

6. Rada Odwoławcza podejmuje decyzję o dopuszczeniu lub odrzuceniu wniosku o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta.

Jeśli Rada Odwoławcza dopuści interwencję, przewodniczący wyznacza termin, w którym interwenient może złożyć swoje uwagi.

Uwagi interwenienta zawierają:

a) określenie żądań interwenienta dotyczących poparcia lub odrzucenia, w całości lub w części, żądań jednej ze stron;

b) zarzuty i argumenty faktyczne i prawne;

c) w stosownych przypadkach wskazanie dowodów na poparcie żądań interwenienta;

d) w stosownych przypadkach wskazanie, które informacje zawarte we wniosku o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta mają być traktowane jako poufne i dlaczego.

Po przedstawieniu uwag interwenienta przewodniczący może wyznaczyć termin, w którym strony mogą odpowiedzieć na te uwagi.

7. Interwenienci pokrywają własne koszty.";

12)
art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Przedstawicielstwo

Jeżeli strona lub interwenient wyznaczyli przedstawiciela, przedstawiciel ten przedstawia uprawnienie do działania udzielone przez reprezentowaną stronę lub interwenienta.";

13)
art. 11 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) odwołanie nie jest wnoszone od decyzji, o której mowa w art. 91 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ani w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012.";

14)
art. 13 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Przesłuchania przed Radą Odwoławczą są publiczne, chyba że Rada Odwoławcza, z własnej inicjatywy lub na wniosek strony, podejmie z uzasadnionych powodów inną decyzję.";

15)
w art. 15 ust. 2 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) ułatwienie polubownego porozumienia między stronami.";

16)
dodaje się art. 17a w brzmieniu:

"Artykuł 17a

Koszty

Strony pokrywają własne koszty.";

17)
art. 21 ust. 1 lit. h) otrzymuje brzmienie:

"h) sentencję decyzji Rady Odwoławczej, w tym, jeżeli jest to konieczne, zasądzenie kosztów przeprowadzenia dowodów oraz decyzję w sprawie zwrotu opłat na podstawie art. 10 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 340/2008 lub art. 4 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 564/2013.";

18)
w art. 21 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Przewodniczący podejmuje decyzję, czy informacje wskazane przez wnoszącego odwołanie - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. g), Agencję - na podstawie art. 7 ust. 2 lit. d) lub interwenienta - na podstawie art. 8 ust. 6 lit. d) mają być traktowane jako poufne. Przewodniczący dopilnowuje, aby żadne informacje traktowane jako poufne nie zostały upublicznione w ostatecznej decyzji.".

1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 771/2008 z dnia 1 sierpnia 2008 r. ustanawiające zasady organizacji i regulamin Rady Odwoławczej Europejskiej Agencji Chemikaliów (Dz.U. L 206 z 2.8.2008, s. 5).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 564/2013 z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 19.6.2013, s. 17).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).";
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 564/2013 z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 19.6.2013, s. 17).";

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.137.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/823 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 771/2008 ustanawiające zasady organizacji i regulamin Rady Odwoławczej Europejskiej Agencji Chemikaliów
Data aktu: 25/05/2016
Data ogłoszenia: 26/05/2016
Data wejścia w życie: 15/06/2016