Decyzja 2016/834 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu

DECYZJA RADY (UE) 2016/834
z dnia 20 maja 2016 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 77 ust. 2 lit. a), w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając decyzję Rady 2013/521/UE z dnia 7 października 2013 r. dotyczącą zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej 1 ,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej 2 (zwana dalej "Umową") weszła w życie w dniu 1 grudnia 2014 r.

(2) Art. 10 Umowy przewiduje ustanowienie przez Strony Wspólnego Komitetu ekspertów (zwanego dalej "Komitetem").

(3) Art. 10 ust. 4 Umowy przewiduję, że Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny. Regulamin wewnętrzny jest niezbędny do zorganizowania prac Komitetu, któremu powierzono zadanie zarządzania Umową i monitorowania jej wykonania.

(4) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu, oparte jest na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.
2.
Przedstawiciele Unii we Wspólnym Komitecie mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie poprawki techniczne w projekcie decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2016 r.

W imieniu Rady

K.H.D.M. DIJKHOFF

Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO NA MOCY UMOWY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A REPUBLIKĄ ZIELONEGO PRZYLĄDKA W SPRAWIE UŁATWIEŃ W WYDAWANIU WIZ KRÓTKOTERMINOWYCH OBYWATELOM REPUBLIKI ZIELONEGO PRZYLĄDKA I UNII EUROPEJSKIEJ NR .../2016

z dnia ...

w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej (zwaną dalej "Umową"), a w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, że Umowa weszła w życie w dniu 1 grudnia 2014 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przewodniczący

Wspólnemu Komitetowi (zwanemu dalej "Komitetem") przewodniczą wspólnie przedstawiciel Unii Europejskiej oraz przedstawiciel Republiki Zielonego Przylądka.

Artykuł  2

Zadania Komitetu

1.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 Umowy Komitet realizuje w szczególności następujące zadania:
a)
monitorowanie wykonywania Umowy;
b)
proponowanie zmian lub uzupełnień do Umowy;
c)
rozstrzyganie sporów dotyczących interpretacji lub stosowania postanowień Umowy.
2.
Aby wspomagać wykonywanie Umowy, Komitet może przyjmować zalecenia zawierające wskazówki lub "najlepsze praktyki".
Artykuł  3

Posiedzenia

1.
Posiedzenia Komitetu odbywają się w miarę potrzeby na wniosek Stron, przynajmniej raz w roku.
2.
Strony są gospodarzami posiedzeń na zmianę, chyba że uzgodniono inaczej.
3.
Posiedzenia Komitetu są zwoływane przez współprzewodniczących.
4.
Współprzewodniczący wyznaczają datę posiedzenia i wymieniają się dokumentami niezbędnymi do zapewnienia jego odpowiedniego przygotowania, w miarę możliwości na 14 dni przed posiedzeniem.
5.
Strona będąca gospodarzem posiedzenia zajmuje się kwestiami logistyki.
Artykuł  4

Delegacje

1.
Strony przekazują sobie informacje o planowanym składzie swoich delegacji co najmniej siedem dni przed każdym posiedzeniem.
2.
Unię Europejską reprezentuje Komisja, którą wspomagają eksperci z państw członkowskich.
Artykuł  5

Porządek obrad

1.
Nie później niż 14 dni przed każdym posiedzeniem współprzewodniczący sporządzają wstępny porządek obrad posiedzenia. Wstępny porządek obrad obejmuje punkty, w odniesieniu do których jeden ze współprzewodniczących otrzymał, nie później niż 14 dni przed posiedzeniem, wniosek o włączenie do porządku obrad.
2.
Każda ze Stron może dodawać punkty do wstępnego porządku obrad w dowolnym czasie przed posiedzeniem, jeżeli druga ze Stron wyrazi na to zgodę. Wnioski o dodanie punktów do wstępnego porządku obrad są przesyłane na piśmie i uwzględniane w miarę możliwości.
3.
Współprzewodniczący przyjmują ostateczny porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Punkt niewpisany do wstępnego porządku obrad może zostać umieszczony w porządku obrad za zgodą Stron i zostaje rozpatrzony w miarę możliwości.
Artykuł  6

Protokół z posiedzenia

1.
Współprzewodniczący Strony będącej gospodarzem posiedzenia możliwie jak najszybciej sporządza projekt protokołu.
2.
W protokole określa się, co do zasady, w odniesieniu do każdego punktu porządku obrad:
a)
dokumenty przedstawione Komitetowi;
b)
oświadczenia, o wpisanie których zwracała się Strona; oraz
c)
podjęte decyzje, poczynione zalecenia oraz przyjęte wnioski w sprawie poszczególnych punktów.
3.
W protokole określa się również osoby wchodzące w skład poszczególnych delegacji uczestniczących w posiedzeniu, a także ministerstwa, agencje lub organy przez nie reprezentowane.
4.
Komitet zatwierdza protokół podczas kolejnego posiedzenia.
Artykuł  7

Decyzje i zalecenia Komitetu

1.
Komitet podejmuje decyzje za zgodą obu Stron.
2.
Decyzje Komitetu noszą nazwę "decyzji"; za nazwą znajduje się numer seryjny oraz opis ich przedmiotu. Określa się również datę, z którą decyzja staje się skuteczna. Decyzje są podpisywane przez przedstawicieli Komitetu, którzy są upoważnieni do działania w imieniu Stron. Decyzje są sporządzane w dwóch egzemplarzach, przy czym każda z kopii jest na równi autentyczna.
3.
Ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do zaleceń Komitetu.
Artykuł  8

Wydatki

1.
Każda ze Stron jest odpowiedzialna za wydatki poniesione przez nią z tytułu udziału w posiedzeniach Komitetu, w tym wydatki na personel, podróż oraz pobyt, jak również wydatki pocztowe lub telekomunikacyjne.
2.
Pozostałe wydatki związane z organizacją posiedzeń ponosi na ogół Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.
Artykuł  9

Procedury administracyjne

1.
Posiedzenia Komitetu nie są publicznie dostępne, chyba że Komitet postanowi inaczej.
2.
Protokoły i inne dokumenty Komitetu są traktowane jako poufne.
3.
Za zgodą obu współprzewodniczących zaproszeni mogą być uczestnicy inni niż urzędnicy Stron i państw członkowskich; podlegają oni wówczas tym samym wymogom dotyczącym poufności.
4.
Strony mogą organizować publiczne konferencje lub w inny sposób informować opinię publiczną o rezultatach posiedzeń Komitetu.
Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ...

W imieniu Unii Europejskiej

W imieniu Republiki Zielonego Przylądka

WSPÓLNA DEKLARACJA ZAŁĄCZONA DO REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO

W celu zapewnienia nieprzerwanego, zharmonizowanego oraz poprawnego wykonywania Umowy Republika Zielonego Przylądka, państwa członkowskie oraz Komisja Europejska podejmują w odstępach między formalnymi posiedzeniami Wspólnego Komitetu kontakty nieformalne służące rozwiązywaniu pilnych kwestii. Podczas kolejnego posiedzenia Wspólnego Komitetu składają oni sprawozdania z tych kwestii i z kontaktów nieformalnych.

1 Dz.U. L 282 z 24.10.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 282 z 24.10.2013, s. 3.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.140.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/834 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Republiką Zielonego Przylądka w sprawie ułatwień w wydawaniu wiz krótkoterminowych obywatelom Republiki Zielonego Przylądka i Unii Europejskiej, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu
Data aktu: 20/05/2016
Data ogłoszenia: 27/05/2016