uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 7 akapit trzeci,
(1) Określenie wspólnych kryteriów, procedur i wymogów ma przyczynić się do rozwinięcia ujednoliconych ustaleń w zakresie przyjętych praktyk rynkowych (PPR), zwiększonej przejrzystości systemu prawnego, w jakim dopuszcza się takie praktyki, oraz do upowszechniania rzetelnego i efektywnego postępowania wśród uczestników rynku. Powinno to ponadto posłużyć do umocnienia prawidłowego funkcjonowania i integralności rynku.
(2) Aby zapobiec podważaniu innowacji i dalszego dynamicznego rozwoju rynków finansowych przez PPR, nie należy z góry zakładać, że wyłaniające się nowe tendencje, które mogłyby prowadzić do nowych praktyk rynkowych, automatycznie są nieakceptowalne dla właściwych organów. Właściwe organy powinny raczej za każdym razem oceniać, czy takie praktyki rynkowe spełniają kryteria określone w niniejszym rozporządzeniu oraz w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014.
(3) PPR muszą jednak być wykorzystywane z pełnym uszanowaniem integralności rynku oraz przy zapewnieniu ochrony inwestorów, unikając zagrożeń dla innych uczestników rynku i innych rynków powiązanych. W konsekwencji należy zwrócić baczną uwagę na przejrzystość oraz warunki, na jakich dopuszcza się praktyki rynkowe proponowane do ustanowienia jako PPR. Właściwe organy powinny uwzględniać różne stadia korzystania z potencjalnych PPR przy ocenie poziomu przejrzystości praktyk rynkowych proponowanych do ustanowienia jako PPR zarówno z punktu widzenia społeczeństwa, jak i właściwych organów. Właściwe jest zatem ustanowienie szczegółowych wymogów przejrzystości dla tych stadiów, tj. przed wykorzystaniem PPR przez uczestników rynku, w trakcie ich wykorzystywania i po zaprzestaniu ich wykorzystywania przez uczestników rynku.
(4) Praktyki rynkowe ustanawiane przez właściwe organy jako PPR mogą być zróżnicowane co do rodzaju i charakteru. Ustanawiając nową PPR, właściwe organy powinny oszacować odpowiednią częstotliwość ujawniania informacji wymaganego od wszystkich wykorzystujących ją podmiotów w celu zagwarantowania jej stosowności i odpowiedniości do rozważanej praktyki rynkowej. Częstotliwość ujawniania informacji powinna zapewniać równowagę potrzeby informowania społeczeństwa i dostarczania właściwym organom informacji w celu bieżącego monitorowania z jednej strony, i obciążenia związanego z regularnym ujawnianiem informacji przez wykorzystujących PPR z drugiej strony. Ponadto przy ocenie praktyki rynkowej, która może mieć miejsce poza systemem obrotu, właściwy organ powinien rozważyć, czy spełniony jest wymóg odpowiedniego poziomu przejrzystości dla rynku.
(5) Zatwierdziwszy PPR, właściwe organy powinny zapewniać jej stosowne monitorowanie z należytą uwagą i starannością. Dlatego też osoby wykorzystujące praktykę rynkową powinny być zobowiązane do zachowywania wystarczającej dokumentacji wszystkich dokonanych transakcji i przyjętych zleceń, aby umożliwić właściwym organom sprawowanie funkcji nadzorczych oraz prowadzenie działań w celu egzekwowania przepisów, przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014. Kapitalne znaczenie ma również umożliwienie odróżnienia działalności z wykorzystaniem PPR od innych praktyk handlowych prowadzonych na własny rachunek lub w imieniu klientów. Można w tym celu prowadzić osobną księgowość.
(6) Szczególnej uwagi wymaga tu status podmiotu wykorzystującego PPR, zwłaszcza jeśli działa on w imieniu lub na rachunek innej osoby, która jest bezpośrednim beneficjentem praktyki rynkowej. Właściwe organy powinny oceniać, czy status osoby pod nadzorem ma znaczenie dla zaakceptowania rozważanej przez nie konkretnej praktyki rynkowej.
(7) W ocenie wpływu praktyk rynkowych proponowanych do ustanowienia jako PPR na płynność i efektywność rynku właściwe organy winny rozpatrzeć cel takich praktyk, przykładowo: czy w konkretnej sytuacji celem praktyk rynkowych jest wspieranie regularnego obrotu niepłynnymi instrumentami finansowymi, unikanie operacji typu squeeze podlegających sankcjom prawnym lub zapewnianie kwotowań wystawianych na wypadek braku kontrahentów transakcji czy też sprzyjanie prawidłowej działalności w przypadku, gdy jeden z uczestników ma pozycję dominującą. Co do ceny, akceptowalne cele to: minimalizowanie wahań cen wskutek nadmiernych spreadów i ograniczeń podaży lub popytu na dany instrument finansowy bez zakłócania tendencji rynkowej, zapewnianie przejrzystości cen lub ułatwianie ich rzetelnej oceny na rynkach, gdzie większość transakcji odbywa się poza systemem obrotu.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(10) W celu zapewnienia płynnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest pilne wejście w życie niniejszego rozporządzenia, tak aby ustanowione w nim przepisy obowiązywały z tym samym dniem co przepisy rozporządzenia (UE) nr 596/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.153.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/908 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 przez ustanowienie regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria, procedurę i wymogi w zakresie ustanawiania przyjętej praktyki rynkowej oraz wymogi dotyczące jej podtrzymania, zakończenia lub zmiany warunków jej dopuszczenia |
Data aktu: | 26/02/2016 |
Data ogłoszenia: | 10/06/2016 |
Data wejścia w życie: | 11/06/2016, 03/07/2016 |