uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1 (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012, w szczególności jej art. 11 ust. 3,
(1) Organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powierzono zadanie sporządzania planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych ("instytucje") zgodnie z wymogami i procedurą określonymi w dyrektywie 2014/59/UE i w tym celu uprawniono je do zwracania się do instytucji o niezbędne informacje. W odniesieniu do grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji unijna instytucja dominująca przedkłada odpowiednie informacje grupowemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, który musi następnie przekazać je organom wymienionym w art. 13 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2014/59/UE zgodnie z określoną tam procedurą.
(2) Procedurę oraz minimalny zestaw szablonów stosowanych do zwracania się do instytucji o niezbędne informacje należy opracować w taki sposób, aby umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji gromadzenie tych informacji w sposób spójny w całej Unii oraz aby ułatwić wymianę informacji między odpowiednimi organami.
(3) Zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2014/59/UE instytucje mają obowiązek współpracy w możliwie największym stopniu z organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do celów sporządzania planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Należy jednak opracować procedury w celu zminimalizowania powielania wymogów dotyczących informacji. W tym kontekście w dyrektywie 2014/59/UE przewidziano obowiązek współpracy właściwych organów z organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Współpraca ta oznacza, że właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wspólnie weryfikują, czy niektóre lub wszystkie wymagane informacje są już dostępne dla właściwego organu z racji wykonywania przez niego swoich zadań nadzorczych. Jeżeli informacje te są dostępne, stosowne jest, aby właściwy organ je przekazał.
(4) Ze względu na ogólną treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji minimalny zestaw szablonów powinien obejmować odnoszące się do danej instytucji podstawowe informacje, które należy przekazać organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią wykonawcze standardy techniczne przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(6) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.181.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/1066 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, standardowych formularzy i schematów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE |
Data aktu: | 17/06/2016 |
Data ogłoszenia: | 06/07/2016 |
Data wejścia w życie: | 26/07/2016 |