(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 15 lipca 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniającą dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylającą dyrektywę Rady 84/253/EWG 1 , w szczególności jej art. 46 ust. 2 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 45 ust. 1 dyrektywy 2006/43/WE właściwe organy państwa członkowskiego mają obowiązek rejestrować wszystkich biegłych rewidentów z państw trzecich i wszystkie jednostki audytorskie z państw trzecich, przedstawiających sprawozdania z badań dotyczących rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółek zarejestrowanych poza terytorium Unii, których zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym danego państwa członkowskiego. Przepisami art. 45 ust. 3 dyrektywy 2006/43/WE zobowiązuje się państwa członkowskie do poddania takich biegłych rewidentów i jednostek audytorskich swoim systemom nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji.
(2) Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję w sprawie zaprzestania stosowania wymogów art. 45 ust. 1 i 3 dyrektywy 2006/43/WE lub zmiany tych wymogów - na zasadzie wzajemności - wobec biegłych rewidentów i jednostek audytorskich z państwa trzeciego, pod warunkiem że systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczące biegłych rewidentów i jednostek audytorskich danego państwa trzeciego uznawane są za równoważne z wymogami określonymi w tej dyrektywie. Warunki, zgodnie z którymi wymogi art. 45 ust. 1 i 3 dyrektywy 2006/43/WE mogą przestać być stosowane lub mogą zostać zmienione w konsekwencji ustalenia równoważności określane są - co do zasady - w porozumieniu o współpracy między systemami nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji państwa członkowskiego i danego państwa trzeciego, o którym to porozumieniu mowa w art. 46 ust. 3 dyrektywy 2006/43/WE, i zgłaszane są Komisji.
(3) Decyzją wykonawczą 2013/281/UE 2 Komisja uznała, że systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczące biegłych rewidentów i jednostek audytorskich właściwych organów Stanów Zjednoczonych Ameryki, a mianowicie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych Ameryki (Securities and Exchange Commission of the United States of America) oraz Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych Stanów Zjednoczonych Ameryki (Public Company Accounting Oversight Board of the United States of America), są równoważne z systemami nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczącymi biegłych rewidentów i firm audytorskich w państwach członkowskich. Wspomniana decyzja wykonawcza przestaje mieć zastosowanie dnia 31 lipca 2016 r. Należy zatem poddać ponownej ocenie równoważność tych systemów.
(4) Ograniczenie czasowe stosowania decyzji wykonawczej 2013/281/UE wynikało z braku wzajemnego zaufania do systemów nadzoru obu stron. Mechanizm współpracy między właściwymi organami państw członkowskich a właściwymi organami Stanów Zjednoczonych Ameryki został zatem poddany przeglądowi służącemu ocenie postępów poczynionych w kierunku osiągnięcia wzajemnego zaufania do swoich systemów nadzoru. Od przyjęcia decyzji wykonawczej 2013/281/UE ustanowiono pewne formy zaufania, w tym zobowiązanie do unikania niepotrzebnego powielania pracy oraz do zdefiniowania podejścia do współpracy prowadzącej do wyższego poziomu zaufania w przyszłości.
(5) Jeżeli spółka jest zarejestrowana w Stanach Zjednoczonych Ameryki i jej zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w którymkolwiek państwie członkowskim, ale nie są dopuszczone do obrotu w Stanach Zjednoczonych Ameryki, państwa członkowskie powinny zapewniać, aby wszystkie badania sprawozdań finansowych takiej spółki podlegały porozumieniom o współpracy zawartym z właściwymi organami Stanów Zjednoczonych Ameryki celem określenia, który system nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji będzie miał zastosowanie do biegłych rewidentów badających sprawozdania finansowe takiej spółki. W przypadku gdy takie badania są prowadzone przez biegłego rewidenta lub jednostkę audytorską z innego państwa członkowskiego, zainteresowane państwa członkowskie powinny współpracować celem zapewnienia, aby badanie podlegało zakresowi jednego z ich systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji. Tego rodzaju ustalenia nie uniemożliwiają państwom członkowskim zawierania porozumień o współpracy w zakresie indywidualnych kontroli zapewniania jakości między ich właściwymi organami a właściwymi organami Stanów Zjednoczonych Ameryki.
(6) Wszelkie wnioski dotyczące równoważności systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji w państwie trzecim zgodnie z art. 46 ust. 2 dyrektywy 2006/43/WE nie przesądzają o decyzji, którą Komisja, zgodnie z art. 47 ust. 3 akapit pierwszy tej dyrektywy, może przyjąć w sprawie adekwatności wymogów spełnianych przez właściwe organy tego państwa trzeciego.
(7) Ostatecznym celem współpracy między właściwymi organami państw członkowskich a właściwymi organami Stanów Zjednoczonych Ameryki w dziedzinie systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i firm audytorskich jest osiągnięcie wzajemnego zaufania do systemów nadzoru obu stron dzięki uznaniu ich równoważności.
(8) Komisja, przy wsparciu ze strony Europejskiej Grupy Organów Nadzoru nad Biegłymi Rewidentami, przeprowadziła ocenę równoważności systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Ocena została przeprowadzona w świetle wymogów określonych w art. 29, 30 i 32 dyrektywy 2006/43/WE, które regulują systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczące biegłych rewidentów i firm audytorskich w państwach członkowskich. Systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczące biegłych rewidentów i jednostek audytorskich Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych Stanów Zjednoczonych Ameryki spełniają wymogi równoważne z wymogami określonymi w art. 29, 30 i 32 dyrektywy 2006/43/WE.
(9) Rada ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych Stanów Zjednoczonych Ameryki jest organem właściwym w zakresie nadzoru publicznego, zapewnienia jakości oraz dochodzeń dotyczących biegłych rewidentów i firm audytorskich. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych Ameryki jest uprawniona do nadzoru działalności Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych Stanów Zjednoczonych Ameryki.
(10) Właściwe organy w Stanach Zjednoczonych Ameryki zamierzają przeprowadzić dalszą ocenę systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji w państwach członkowskich, zanim podejmą decyzję o pełnym uznawaniu wyników nadzoru sprawowanego przez właściwe organy tych państw. Biorąc pod uwagę, że odstępstwo przewidziane w art. 46 dyrektywy 2006/43/WE oparte jest na zasadzie wzajemności, mechanizm współpracy między właściwymi organami państw członkowskich a właściwymi organami Stanów Zjednoczonych Ameryki powinien zatem zostać poddany przeglądowi służącemu ocenie postępów poczynionych w kierunku osiągnięcia wzajemnego zaufania do systemów nadzoru obu stron. W przeglądzie takim należy również uwzględnić, czy państwa członkowskie napotkały trudności w zakresie uznania przez właściwe organy Stanów Zjednoczonych Ameryki równoważności ich systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i firm audytorskich. Z tego względu okres obowiązywania niniejszej decyzji powinien być ograniczony.
(11) Niezależnie od ograniczenia czasowego Komisja będzie regularnie monitorować rozwój sytuacji odnośnie do współpracy w zakresie nadzoru i ram regulacyjnych. Niniejsza decyzja zostanie poddana stosownemu przeglądowi w świetle zmian w zakresie nadzoru i zmian regulacyjnych w Unii i w Stanach Zjednoczonych Ameryki, z uwzględnieniem dostępnych źródeł odpowiednich informacji. Taki przegląd może doprowadzić do wycofania oświadczenia o równoważności.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 48 ust. 1 dyrektywy 2006/43/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.190.80 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1155 w sprawie równoważności systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z dyrektywą 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 14/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2016 |
Data wejścia w życie: | 15/07/2016, 01/08/2016 |