(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 lipca 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniającą dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylającą dyrektywę Rady 84/253/EWG 1 , w szczególności jej art. 46 ust. 2 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy decyzji Komisji 2011/30/UE 2 biegli rewidenci i jednostki audytorskie, którzy dostarczają sprawozdania z badań dotyczących rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółek zarejestrowanych w państwach trzecich wymienionych w załączniku II do tej decyzji i których zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w państwie członkowskim, są zwolnieni z wymogów art. 45 dyrektywy 2006/43/WE za określone lata obrotowe, pod warunkiem przedstawienia właściwym organom tego państwa członkowskiego określonych informacji.
(2) Komisja przeprowadziła oceny systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich w państwach trzecich wymienionych w załączniku II do decyzji 2011/30/UE. Oceny te zostały przeprowadzone przy wsparciu ze strony Europejskiej Grupy Organów Nadzoru nad Biegłymi Rewidentami i w świetle kryteriów określonych w art. 29, 30 i 32 dyrektywy 2006/43/WE, które zawierają przepisy dotyczące systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i firm audytorskich w państwach członkowskich. W następstwie przeprowadzonych ocen wydaje się, że Mauritius, Nowa Zelandia i Turcja posiadają systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczące biegłych rewidentów i jednostek audytorskich, które spełniają wymogi równoważne wymogom określonym w art. 29, 30 i 32 dyrektywy 2006/43/WE. W związku z tym należy uznać te systemy za równoważne systemom nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i firm audytorskich w państwach członkowskich.
(3) Ostatecznym celem współpracy między państwami członkowskimi a państwami trzecimi w zakresie systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich powinno być osiągnięcie wzajemnego zaufania do systemów nadzoru obu stron dzięki uznaniu ich równoważności.
(4) Bermudy, Kajmany, Egipt i Rosja ustanowiły lub są w trakcie procesu ustanawiania systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich. Jednakże w związku z tym, że systemy te zostały ustanowione dopiero niedawno, pewne informacje są nadal niedostępne, przepisy nie zostały jeszcze w pełni wdrożone, nie przeprowadza się kontroli lub nie nakłada się sankcji. Aby przeprowadzić kolejną ocenę na potrzeby podjęcia decyzji w sprawie równoważności tych systemów, konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji od przedmiotowych państw trzecich, aby lepiej poznać te systemy. W związku z tym należy przedłużyć okres przejściowy przyznany decyzją 2011/30/UE w odniesieniu do biegłych rewidentów i jednostek audytorskich dostarczających sprawozdania z badań dotyczące rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółek zarejestrowanych w przedmiotowych państwach trzecich, których zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w państwie członkowskim.
(5) Aby zapewnić ochronę inwestorów, biegli rewidenci i jednostki audytorskie dostarczający sprawozdania z badań dotyczące rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółek zarejestrowanych w państwach trzecich wymienionych w załączniku II do decyzji 2011/30/UE i których zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w państwie członkowskim, powinni mieć możliwość kontynuowania w Unii działalności w zakresie badania sprawozdań finansowych bez konieczności rejestracji zgodnie z art. 45 dyrektywy 2006/43/WE przez dodatkowy okres trwający od dnia 1 sierpnia 2016 r. do dnia 31 lipca 2018 r., pod warunkiem przedstawienia wymaganych informacji. W takim przypadku wspomniani biegli rewidenci i jednostki audytorskie powinni mieć możliwość kontynuowania, zgodnie z wymogami danego państwa członkowskiego, swojej działalności związanej ze sprawozdaniami z badań dotyczącymi rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych za lata obrotowe rozpoczynające się w okresie od dnia 1 sierpnia 2016 r. do dnia 31 lipca 2018 r. Niniejsza decyzja nie ma wpływu na prawo państw członkowskich do stosowania własnych systemów dochodzeń i sankcji wobec wspomnianych biegłych rewidentów i jednostek audytorskich.
(6) Komisja będzie regularnie monitorować rozwój sytuacji odnośnie do współpracy z państwami trzecimi w zakresie nadzoru i ram regulacyjnych. Decyzja o stwierdzeniu równoważności lub o przedłużeniu okresu przejściowego pozostaje bez uszczerbku dla możliwości dokonania przez Komisję w dowolnym momencie przeglądu takiej decyzji. Przegląd taki może prowadzić do cofnięcia stwierdzenia równoważności lub do skrócenia okresu przejściowego. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2011/30/UE.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 48 ust. 1 dyrektywy 2006/43/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.201.23 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1223 zmieniająca decyzję 2011/30/UE w sprawie równoważności stosowanych w niektórych państwach trzecich systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich, a także w sprawie okresu przejściowego w odniesieniu do działalności w zakresie rewizji finansowej biegłych rewidentów i jednostek audytorskich z niektórych państw trzecich w Unii Europejskiej 4637) |
Data aktu: | 25/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 27/07/2016 |
Data wejścia w życie: | 27/07/2016 |