uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 51 ust. 5 i art. 116 ust. 5,
(1) Proces ustanawiania i aktualizacji przyporządkowywania podmiotów powiązanych w Unii i państwach trzecich powinien być prowadzony przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany, który powinien zapewniać potencjalnym członkom kolegium możliwość wypowiedzenia się i przyczynienia się do realizacji tego zadania w celu zapewnienia skutecznego zidentyfikowania wszystkich podmiotów powiązanych i odzwierciedlenia dokładnych i aktualnych informacji na temat podmiotów, w tym oddziałów grupy, w wyniku przyporządkowania. Aby ułatwić przeprowadzenie procesu przyporządkowywania, zapewnić zebranie i odzwierciedlenie wszystkich niezbędnych informacji w przyporządkowaniu grup instytucji oraz aby zmniejszyć koszty przestrzegania przepisów, zarówno po stronie organu sprawującego nadzór skonsolidowany, jak i właściwych organów państwa członkowskiego pochodzenia i innych członków kolegium, przyporządkowanie należy przeprowadzić, korzystając ze wspólnego wzoru.
(2) Gdy organ sprawujący nadzór skonsolidowany zamierza zaprosić właściwe organy przyjmujących państw członkowskich, w których siedzibę mają nieistotne oddziały, organy nadzoru państw trzecich i inne istotne organy do uczestnictwa w kolegium w charakterze obserwatorów, organ ten musi zapewnić, aby członków kolegium poinformowano wcześniej o tym zamiarze i zapewniono im odpowiedni czas na dokonanie oceny, zatwierdzenie lub zakwestionowanie tego wniosku. Aby zapewnić odpowiednie zarządzanie procesem, organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien w pierwszej kolejności zaprosić organy kwalifikujące się do członkostwa w kolegium, a następnie powinien przekazać zaproszenia potencjalnym obserwatorom kolegium.
(3) Przed przyjęciem zaproszenia przekazanego potencjalnym obserwatorom kolegium przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany wspomniani potencjalni obserwatorzy powinni poznać warunki ich udziału uzgodnione przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członków kolegium. Organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien być zobowiązany do włączenia warunków udziału obserwatorów do pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy kolegium.
(4) Proces zawarcia lub zmiany pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy powinien być prowadzony przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany, który powinien zapewnić członkom kolegium możliwość wypowiedzenia się i wniesienia wkładu w proponowane uzgodnienia, w tym warunki udziału obserwatorów. W celu zapewnienia, aby uzgodnienia zawarte przez kolegia organów nadzoru były spójne pod względem struktury i uwzględnionych przepisów, a jednocześnie były odpowiednio elastyczne, jeśli chodzi o włączanie uzgodnień i porozumień dostosowanych do danego kolegium, uzgodnienia należy opracowywać zgodnie ze wspólnym wzorem.
(5) Podczas przygotowywania konsultacji z członkami kolegium na temat różnych operacyjnych aspektów związanych z pracą kolegium organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien wyraźnie zakomunikować odpowiedni termin, w którym członkowie kolegium mogą przesyłać uwagi i opinie.
(6) Uwzględniając różne zadania nadzorcze spoczywające na organie sprawującym nadzór skonsolidowany i innych członkach kolegium oraz złożoność tych zadań, należy ustalić, aby minimalna oczekiwana częstotliwość posiedzeń kolegiów wynosiła jeden raz w roku.
(7) Z uwagi na to, że kolegia organów nadzoru mogą dzielić się na różne podstruktury, konieczne jest zapewnienie, aby wszyscy członkowie kolegium zostali terminowo i odpowiednio poinformowani o dyskusjach i decyzjach podjętych w ramach określonych podstruktur.
(8) Aby zapewnić ochronę poufności informacji wymienianych między organem sprawującym nadzór skonsolidowany lub właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia a członkami kolegium, należy zachęcać kolegia organów nadzoru do korzystania z bezpiecznych środków komunikacji.
(9) Aby kolegia organów nadzoru działały w sposób wydajny i skuteczny, konieczne jest, aby członkowie kolegium wymieniali się wszystkimi informacjami niezbędnymi do umożliwienia im oceny i zastosowania środków mających na celu ochronę interesów deponentów i inwestorów w ich państwach członkowskich oraz ochronę stabilności finansowej w Unii. W związku z powyższym, jeżeli organ sprawujący nadzór skonsolidowany uważa, że określony fragment informacji nie jest istotny dla danego członka kolegium, organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien uzasadnić swoją decyzję po uprzednim zasięgnięciu opinii tego członka i udostępnieniu mu wszystkich elementów niezbędnych do oceny znaczenia.
(10) Gdy w ramach bieżącego przeglądu pozwolenia na stosowanie metod wewnętrznych ujawnione zostaną słabości zgodnie z art. 101 dyrektywy 2013/36/UE, istotne jest, aby organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium sprawującego nadzór nad podmiotami powiązanymi, które odczuły wspomniane słabości, współpracowali ze sobą, aby ocenić istotność tych słabości i podjąć decyzję w sprawie odpowiednich środków. Wszelkie decyzje w sprawie nałożenia narzutów kapitałowych lub cofnięcia zatwierdzonego modelu powinny być podejmowane wspólnie przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany i odpowiednich członków kolegium.
(11) Aby ułatwić identyfikację wczesnych sygnałów ostrzegawczych, potencjalnych zagrożeń i słabości w celu wniesienia wkładu w sprawozdanie z oceny ryzyka grupy i sprawozdanie z oceny ryzyka płynności grupy, ważne jest, aby organ sprawujący nadzór skonsolidowany i inni członkowie kolegium uzgodnili wcześniej zestaw wskaźników, który będzie wymieniany co najmniej raz w roku. Aby zapewnić spójność i porównywalność, dane wskaźniki należy obliczyć na podstawie danych nadzorczych, które właściwe organy zgromadziły zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 2 .
(12) Proces ustanawiania lub aktualizacji ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych powinien być prowadzony przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany lub właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia, które powinny zapewnić członkom kolegium możliwość wypowiedzenia się i wniesienia wkładu w proponowane ramy.
(13) W sytuacji nadzwyczajnej należy zapewnić skuteczną i wydajną współpracę między organem sprawującym nadzór skonsolidowany a wszystkimi członkami kolegium odpowiedzialnymi za nadzór nad podmiotami powiązanymi, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną, oraz należy zapewnić przeprowadzenie oceny sytuacji nadzwyczajnej, reakcji w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną oraz monitorowanie i aktualizowanie wspomnianej reakcji w zakresie nadzoru w sposób skoordynowany z odpowiednim zaangażowaniem organu sprawującego nadzór skonsolidowany i wszystkich członków kolegium odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru nad podmiotami powiązanymi, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte daną sytuacją nadzwyczajną. Ponadto organ sprawujący nadzór skonsolidowany musi na bieżąco informować wszystkich członków kolegium o głównych elementach podjętych decyzji lub informacji wymienianych w celu poradzenia sobie z sytuacją nadzwyczajną.
(14) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą one operacyjnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia wszystkich wykonawczych standardów technicznych wymaganych na podstawie art. 51 ust. 5 i art. 116 ust. 5 dyrektywy 2013/36/UE.
(15) Jako że zdecydowana większość kolegiów organów nadzoru w całej UE tworzona jest zgodnie z art. 116 dyrektywy 2013/36/UE, właściwsze wydaje się ustalenie najpierw zasad operacyjnego funkcjonowania kolegiów utworzonych na podstawie art. 116 dyrektywy 2013/36/UE, zanim określi się zasady dotyczące kolegiów utworzonych na podstawie art. 51 dyrektywy 2013/36/UE, te pierwsze zasady dotyczą bowiem bardziej ogólnego przypadku, te drugie zaś przypadku szczególnego.
(16) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB).
(17) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.21.21 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/99 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące ustalania zasad operacyjnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE |
Data aktu: | 16/10/2015 |
Data ogłoszenia: | 28/01/2016 |
Data wejścia w życie: | 17/02/2016 |