uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 52 ust. 12 lit. a) i b),
(1) Konieczne jest ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących minimalnego zakresu elementów, które należy uwzględnić w planie reorganizacji działalności, aby został zatwierdzony, oraz minimalnej zawartości sprawozdań sporządzanych w przypadku reorganizacji instytucji i podmiotów, do których stosuje się przepisy dyrektywy 2014/59/UE.
(2) Wytyczne i komunikaty przyjęte przez Komisję w odniesieniu do oceny zgodności z unijnymi ramami pomocy państwa regulującymi restrukturyzację przedsiębiorstw z sektora finansowego znajdujących się w trudnej sytuacji, zgodnie z art. 107 ust. 3 Traktatu, mogą stanowić użyteczne źródła informacji na potrzeby opracowania planu reorganizacji działalności nawet wówczas, gdy nie udzielono pomocy państwa, gdyż ich celem - podobnie jak w przypadku planu reorganizacji działalności - jest przywrócenie długoterminowej rentowności instytucji lub podmiotu.
(3) Przy tworzeniu planów reorganizacji działalności powinna istnieć możliwość wykorzystania informacji zawartych w planie naprawy i planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o ile informacje te mają nadal znaczenie dla przywrócenia długoterminowej rentowności instytucji lub podmiotu, o którym mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) lub d) dyrektywy 2014/59/UE, oraz z uwzględnieniem zastosowania instrumentu umorzenia lub konwersji długu.
(4) Restrukturyzacja instytucji lub podmiotu, o którym mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) lub d) dyrektywy 2014/59/UE, oraz ich działalności, mająca miejsce po zastosowaniu instrumentu umorzenia lub konwersji długu, powinna zaradzić przyczynom upadłości instytucji lub podmiotu. Podstawę strategii reorganizacji powinny zatem stanowić czynniki, które doprowadziły do postawienia instytucji lub podmiotu w stan restrukturyzacji lub uporządkowanej likwidacji. Strategia ta może również uwzględniać środki zapobiegania sytuacjom kryzysowym i zarządzania
kryzysowego, które zostały podjęte i wdrożone przez właściwy organ lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Źródło i skalę trudności doświadczanych przez daną instytucję lub dany podmiot można zobrazować poprzez uwzględnienie informacji na temat spełnienia stosownych wymogów regulacyjnych i ostrożnościowych przed przystąpieniem do restrukturyzacji lub uporządkowanej likwidacji.
(5) Chociaż upadłość instytucji lub podmiotu, o którym mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) dyrektywy 2014/59/UE, mogła być wynikiem zbiegu konkretnych przyczyn, w tej instytucji lub tym podmiocie mogły również istnieć inne uchybienia, które nie doprowadziły do upadłości, lecz mogłyby zagrozić długoterminowej rentowności tej instytucji lub tego podmiotu. W ramach reorganizacji należy wyeliminować wszelkie takie uchybienia. Skuteczną realizację strategii reorganizacji powinna poprzedzać kompleksowa analiza instytucji lub podmiotu, które objęto reorganizacją, ich mocnych i słabych stron, a także rynków, na których działa dana instytucja lub dany podmiot, oraz ryzyka i szans, których źródłem są te rynki. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz właściwy organ mogą uznać plan reorganizacji działalności za wiarygodny tylko wówczas, gdy pozwala przywrócić długoterminową rentowność instytucji w oparciu o ostrożne założenia.
(6) Przywrócenie długoterminowej rentowności instytucji lub podmiotu, o którym mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) dyrektywy 2014/59/UE, w wyniku restrukturyzacji lub uporządkowanej likwidacji oznacza, że najpóźniej na koniec okresu reorganizacji instytucja lub podmiot jest w stanie realizować swój proces wewnętrznej oceny adekwatności kapitałowej oraz spełnić wszystkie istotne wymogi ostrożnościowe i inne wymogi regulacyjne w ujęciu przyszłościowym, a także ma gwarantujący rentowność model biznesowy, który zapewnia również stabilność działalności w długoterminowej perspektywie.
(7) Organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji należy udostępnić odpowiednio szczegółowe informacje, które pozwolą mu ocenić plan reorganizacji działalności i monitorować jego wdrażanie. Wymóg przekazania tych informacji powinien uwzględniać ich istotność z punktu widzenia struktury korporacyjnej instytucji lub podmiotu, o którym mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) dyrektywy 2014/59/UE, a także ich istotność z punktu widzenia samej reorganizacji oraz ich wiarygodność, zwłaszcza w przypadku kryzysu systemowego.
(8) Wahania koniunktury stanowią nieodłączny aspekt cyklu gospodarczego. Każdy plan reorganizacji działalności należy zatem przeanalizować pod kątem alternatywnych scenariuszy, wprowadzając odpowiednie zmiany w najważniejszych założeniach bazowych. Chociaż przywrócenie długoterminowej rentowności powinno nastąpić w każdym scenariuszu, opracowanie kompletnych alternatywnych strategii reorganizacji wiązałoby się z niewspółmiernymi kosztami dla instytucji lub podmiotu, o którym mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) dyrektywy 2014/59/UE, natomiast prawdopodobieństwo urzeczywistnienia się alternatywnych scenariuszy powinno co do zasady być mniejsze niż scenariusza bazowego.
(9) Plan reorganizacji działalności powinien pozwolić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenić, czy pozwala on osiągnąć cele restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności zapewnić ciągłość krytycznych funkcji i uniknąć znacznych negatywnych skutków dla systemu finansowego.
(10) Monitorowanie wdrażania planu reorganizacji działalności powinno przebiegać na tyle często i być na tyle szczegółowe, by umożliwić wczesne wykrycie wszelkich odstępstw i innych trudności. Powszechnym standardem w sektorze finansowym jest przekazywanie danych i wyników raz na kwartał, co pozwala odpowiednio wcześnie dostrzec niepokojące sygnały. Plan reorganizacji działalności powinien również umożliwiać korektę celów cząstkowych i środków pierwotnie przewidzianych w planie, gdy uzasadniają to okoliczności.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(12) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 maja 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.228.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/1400 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny zakres elementów planu reorganizacji działalności oraz minimalną zawartość sprawozdań z postępów we wdrażaniu tego planu |
Data aktu: | 10/05/2016 |
Data ogłoszenia: | 23/08/2016 |
Data wejścia w życie: | 12/09/2016 |