uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 16 ust. 1 lit. a), art. 17 oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acibenzolar-S-metylu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP heksachlorobenzenu określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku 3-decen-2-onu nie określono NDP i nie ujęto tej substancji w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną 3-decen-2-on na powierzchni ziemniaków złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie włączenia tej substancji czynnej do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosku i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał konkluzje dotyczące wniosku w sprawie włączenia substancji czynnej do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd przekazał te konkluzje Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(5) W swoich konkluzjach Urząd stwierdził, że dostępne informacje są niewystarczające do ustalenia, czy stosowanie 3-decen-2-onu jako substancji czynnej w środkach ochrony roślin nie będzie miało natychmiastowego lub opóźnionego szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi, w tym grup szczególnie wrażliwych, poprzez pobranie z dietą. W związku z tym nie należy włączać tej substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, a NDP należy ustalić na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności. Komisja zasięgnęła opinii laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej w sprawie odpowiednich granic oznaczalności.
(6) W przypadku acibenzolar-S-metylu Urząd przedstawił konkluzje z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej 3 . W tym kontekście Urząd zalecił podniesienie NDP dla grupy owoców ziarnkowych do 0,2 mg/kg. W oparciu o nowe toksykologiczne wartości referencyjne Urząd zalecił obniżenie dotychczasowych NDP w odniesieniu do pomidorów do 0,3 mg/kg.
(7) W odniesieniu do heksachlorobenzenu wszystkie obowiązujące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną zostały cofnięte. W związku z tym, zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a), należy skreślić NDP określone dla tych substancji czynnych w załącznikach II i III. Najnowsze dane pochodzące z monitorowania wskazują, że poziom pozostałości na nasionach dyni przekracza granicę oznaczalności 4 . Pozostałości heksachlorobenzenu wynikają z zanieczyszczenia środowiskowego gleby, ze względu na zastosowanie tego trwałego związku chemicznego w przeszłości. Obowiązujący NDP wynoszący 0,05 mg/kg w odniesieniu do nasion dyni stanowi właściwą odpowiedź na występowanie heksachlorobenzenu w tym produkcie. Wspomniany NDP poddany zostanie przeglądowi. W przeglądzie uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu 10 lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W przypadku produktów pochodzenia zwierzęcego dane z monitorowania wskazują, że dla mięśni i mleka wszystkich gatunków należy ustalić wartości niższe niż granica oznaczalności.
(8) Na podstawie konkluzji Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi uwzględniono.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP wprowadzoną niniejszym rozporządzeniem i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(12) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 października 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance (3E)-3-decen-2-one (applied for as 3-decen-2-one)" [Konkluzje z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej (3E)-3-decen-2-on (zgłoszonej jako 3-decen-2-on)]. Dziennik EFSA 2015;13(1):3932 [43 s.].
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.286.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1866 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 3-decen-2-onu, acibenzolar-S-metylu i heksachlorobenzenu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 17/10/2016 |
Data ogłoszenia: | 21/10/2016 |
Data wejścia w życie: | 10/11/2016, 10/05/2017 |