(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 listopada 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 14 ust. 2, art. 19 ust. 1 lit. a) i art. 19 ust. 3 lit. a) oraz art. 19 ust. 4 i 6,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Choroba guzowatej skóry bydła to choroba wirusowa bydła przenoszona przez wektory. Zgodnie z opinią naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie choroby guzowatej skóry bydła, przyjętą w dniu 3 grudnia 2014 r. (opinia EFSA) 5 , do zakażenia chorobą guzowatej skóry bydła może dojść przez kontakt bezpośredni lub pośredni. Choroba guzowatej skóry bydła prowadzi do znacznych strat w produkcji zwierzęcej i może szybko się rozprzestrzeniać, szczególnie za pośrednictwem zwierząt żywych, wektorów i określonych produktów pozyskanych od zakażonych zwierząt.
(2) Dyrektywa 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania stosowane w przypadku wystąpienia ogniska niektórych chorób zwierząt, w tym choroby guzowatej skóry bydła. Odnośne środki kontroli obejmują środki stosowane w przypadku zaistnienia podejrzenia i potwierdzenia wystąpienia choroby guzowatej skóry bydła w gospodarstwie, w tym ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół ognisk choroby oraz inne dodatkowe środki zwalczania służące zapobieganiu rozprzestrzeniania się choroby i eliminacji zakażenia. W przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła wspomniane środki zwalczania obejmują również szczepienia jako uzupełnienie innych środków zwalczania.
(3) W decyzjach wykonawczych Komisji (UE) 2015/1500 6 i (UE) 2016/645 7 określono niektóre środki ochronne w związku z potwierdzeniem występowania choroby guzowatej skóry bydła w Grecji w 2015 r. i w Bułgarii w 2016 r. Odnośne środki ochronne obejmują ustanowienie w wymienionych państwach członkowskich obszaru zakażonego, który opisano w załączniku do wspomnianych decyzji wykonawczych, obejmującego obszar, na którym potwierdzono wystąpienie choroby guzowatej skóry bydła, oraz obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione przez Grecję i Bułgarię zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG. Decyzje wykonawcze (UE) 2015/1500 i (UE) 2016/645 kilkakrotnie zmieniano w związku z rozwojem sytuacji w zakresie choroby, w tym rozszerzano obszar zakażony o dodatkowe jednostki regionalne Grecji i Bułgarii. Przedmiotowe decyzje wykonawcze stosuje się do dnia 31 grudnia 2016 r.
(4) Decyzje wykonawcze Komisji (UE) 2015/2055 8 i (UE) 2016/1183 9 stanowią, że Grecja i Bułgaria mogą prowadzić szczepienia interwencyjne bydła trzymanego w gospodarstwach w strefie szczepień określonej w załączniku I do tych decyzji wykonawczych.
(5) Oprócz Grecji i Bułgarii od kwietnia do sierpnia 2016 r. wiele państw trzecich w Europie Południowo-Wschodniej, mianowicie Albania, była jugosłowiańska republika Macedonii, Kosowo 10 , Czarnogóra i Serbia, również zgłosiło, że na ich terytorium po raz pierwszy pojawiły się ogniska choroby guzowatej skóry bydła. Wszystkie wymienione państwa trzecie powiadomiły Komisję, że jednym z zastosowanych przez nie środków było włączenie szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła do realizowanej aktualnie polityki zwalczania chorób.
(6) Zgodnie z opinią EFSA 11 w obrocie handlowym dostępne są jedynie żywe atenuowane szczepionki przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła. W opinii EFSA stwierdzono, że Neethling - atenuowana szczepionka przeciwko wirusowi choroby guzowatej skóry bydła - bardzo skutecznie zapobiega zachorowalności na tę chorobę. Ponieważ szczepionki homologiczne przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła są skuteczniejsze niż szczepionki oparte na atenuowanym wirusie ospy owiec, zaleca się ich stosowanie, o ile są dostępne, gdyż producenci tej szczepionki działają wyłącznie poza Unią. Ponadto zgodnie z opinią EFSA czynnik wywołujący chorobę guzowatej skóry bydła może utrzymywać się w skórze zakażonych zwierząt nawet przez 92 dni, nie wywołując nawet widocznych zmian patologicznych.
(7) Żadna szczepionka przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła nie posiada pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w Unii. Szczepienie interwencyjne, o którym mowa w art. 19 dyrektywy 92/119/EWG, można zatem przeprowadzać tylko zgodnie z art. 8 dyrektywy 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 , w którym dopuszcza się możliwość tymczasowego zezwolenia przez państwa członkowskie na zastosowanie immunologicznych weterynaryjnych produktów leczniczych bez pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w przypadku poważnych chorób epizootycznych, do których należy choroba guzowatej skóry bydła.
(8) Zgodnie z pilnymi zaleceniami EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła przyjętymi w dniu 29 lipca 2016 r. 13 szczepienie przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła jest najskuteczniejszym sposobem ograniczenia rozprzestrzeniania się tej choroby. Zwalczenie choroby guzowatej skóry bydła wymaga zaszczepienia całej podatnej populacji w regionach zagrożonych wprowadzeniem choroby guzowatej skóry bydła oraz w regionach dotkniętych tą chorobą, w celu ograniczenia do minimum liczby ognisk choroby, przy czym należy objąć szczepieniami jak największą liczbę zwierząt i gospodarstw. Skuteczna polityka w zakresie profilaktyki i zwalczania choroby guzowatej skóry bydła powinna zatem obejmować szczepienie.
(9) Ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem zaszczepionych zwierząt i produktów od nich pochodzących jest inne niż ryzyko stwarzane przez niezaszczepione zwierzęta, u których być może rozwija się choroba. Należy zatem określić warunki wysyłania zaszczepionego bydła i produktów od niego pochodzących. Również ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem zwierząt - niezależnie od tego, czy zostały zaszczepione, czy nie - pochodzących z obszaru, na którym szczepienie przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła stosuje się pomimo braku wystąpienia ognisk tej choroby, jest inne niż ryzyko stwarzane przez zwierzęta pochodzące z obszarów, na których stwierdzono występowanie tej choroby. Należy zatem określić również szczegółowe warunki w odniesieniu do takich zwierząt.
(10) Wiedza naukowa na temat choroby guzowatej skóry bydła jest niepełna. Zaszczepione bydło jest chronione przed objawami klinicznymi, ale niekoniecznie jest chronione przed zakażeniem; ponadto nie wszystkie zaszczepione zwierzęta nabywają odporność ochronną. W związku z tym w celu zminimalizowania ryzyka wysyłanie partii zaszczepionych zwierząt powinno być dozwolone wyłącznie po upływie minimum 28 dni od szczepienia, czyli po upływie maksymalnego okresu inkubacji choroby guzowatej skóry bydła.
(11) Stopień ryzyka rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła różni się w zależności od produktu. Jak wskazano w opinii EFSA, przemieszczanie żywego bydła, nasienia bydła oraz surowych skór i skórek z zakażonego bydła stwarza większe ryzyko pod względem narażenia i konsekwencji niż przemieszczanie innych produktów, takich jak mleko i produkty mleczne, wyprawione skóry i skórki lub świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne pochodzące od bydła. Brak jest jednak dowodów naukowych lub doświadczalnie potwierdzających rolę takich produktów w przenoszeniu choroby guzowatej skóry bydła. Środki zwalczania określone w niniejszej decyzji powinny zatem być wyważone i proporcjonalne do ryzyka. Nie można również wykluczyć przenoszenia choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem nasienia, komórek jajowych i zarodków bydła. Należy zatem wprowadzić pewne środki ochronne w odniesieniu do tych towarów, bazując na opinii EFSA i odpowiednich najnowszych normach i zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE).
(12) Mięso z mięśni szkieletowych bydła uznaje się za bezpieczny surowiec według komisji naukowej OIE ds. chorób zwierząt 14 i zgodnie z załącznikiem 36 do części B sprawozdania z posiedzenia komisji OIE ds. norm w zakresie zdrowia zwierząt lądowych, które odbyło się w lutym 2016 r. 15 . Brak jest dowodów naukowych i doświadczalnie potwierdzających przenoszenie wirusa choroby guzowatej skóry bydła na podatne zwierzęta za pośrednictwem świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych lub produktów mięsnych. Chociaż w opinii EFSA potwierdzono, że wirus choroby guzowatej skóry bydła może przetrwać w mięsie przez nieokreślony czas, obowiązujący w Unii zakaz żywienia przeżuwaczy białkami pochodzącymi od przeżuwaczy, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 16 i art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 17 , wyklucza możliwość ewentualnego przeniesienia wirusa tej choroby drogą pokarmową.
(13) Mleko i produkty mleczne oraz siara mogą stwarzać ryzyko rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła tylko w przypadku, gdy przeznaczane są do żywienia zwierząt należących do gatunku podatnego. W związku z tym, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem takich produktów w przypadku żywienia nimi zwierząt, należy określić środki zmniejszające ryzyko.
(14) Dyrektywa Rady 64/432/EWG 18 i decyzja Komisji 93/444/EWG 19 stanowią, że przemieszczanym zwierzętom muszą towarzyszyć świadectwa weterynaryjne. Jeżeli odstępstwa od zakazu wysyłania zwierząt żywych z obszarów wymienionych w załączniku I do niniejszej decyzji mają zastosowanie do zwierząt żywych przeznaczonych do handlu wewnątrzunijnego lub na wywóz do państwa trzeciego, świadectwa weterynaryjne powinny zawierać odesłanie do niniejszej decyzji, aby zapewnić podanie właściwych i dokładnych informacji dotyczących zdrowia w odnośnych świadectwach.
(15) Do celów przejrzystości i uproszczenia należy uchylić decyzje wykonawcze (UE) 2015/1500, (UE) 2015/2055, (UE) 2016/645 i (UE) 2016/1183 i zastąpić je niniejszą decyzją wprowadzającą zmienione i jednolite środki dla wszystkich państw członkowskich, w których wystąpiła choroba guzowatej skóry bydła lub w których wprowadzono szczepienie przeciwko tej chorobie.
(16) W celu zatwierdzenia programów szczepień przedłożonych przez zainteresowane państwa członkowskie i obecnie uwzględnionych w decyzjach wykonawczych (UE) 2015/2055 i (UE) 2016/1183, odpowiednio w odniesieniu do Grecji i Bułgarii, oraz zatwierdzenia programu szczepień przedłożonego przez Chorwację należy przyjąć odrębną decyzję wykonawczą.
(17) Bułgaria poinformowała Komisję, że szczepienie całego bydła przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła ukończono w dniu 15 lipca 2016 r., a ostatni przypadek wystąpienia tej choroby na terytorium Bułgarii potwierdzono w dniu 1 sierpnia 2016 r. Zatem pewne obszary Bułgarii, na których przeprowadzono szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, chociaż choroba ta nigdy tam nie wystąpiła, należy wymienić w części I załącznika I do niniejszej decyzji jako "obszar wolny od choroby, na którym zastosowano szczepienia", natomiast pozostały obszar tego państwa członkowskiego należy wskazać jako "obszar zakażony".
(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vytenis ANDRIUKAITIS | |
Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/1178 z dnia 2 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.170.98) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2019/81 z dnia 17 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.18.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.310.51 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/2008 dotycząca środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w niektórych państwach członkowskich |
Data aktu: | 15/11/2016 |
Data ogłoszenia: | 17/11/2016 |