(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 lutego 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2006/42/WE Hiszpania poinformowała Komisję o środku zakazującym wprowadzania do obrotu urządzenia do mycia pod ciśnieniem typu Parkside PHD 100 B2 produkowanego przez niemieckie przedsiębiorstwo Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG oraz dystrybuowanego przez LIDL Supermercados, S.A.U., Hiszpania.
(2) Środek ten wprowadzono z powodu niezgodności tego urządzenia do mycia pod ciśnieniem z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w załączniku I do dyrektywy 2006/42/WE.
(3) W sekcji 1.5.1 ("Zasilanie energią elektryczną") załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE wprowadzono wymóg, by maszyny zasilane energią elektryczną były zaprojektowane, wykonane i wyposażone w sposób zapobiegający lub umożliwiający zapobieganie wszelkim zagrożeniom o charakterze elektrycznym. W sekcji 1.5.2 ("Elektryczność statyczna") tego samego załącznika I wymaga się, by maszyny były zaprojektowane i wykonane tak, aby zapobiegać lub ograniczać gromadzenie się potencjalnie niebezpiecznych ładunków elektrostatycznych, lub by były wyposażone w układ do ich rozładowywania.
(4) 2 W deklaracji zgodności WE wystawionej przez producenta urządzenia do mycia pod ciśnieniem powołano się m.in. na normę zharmonizowaną EN 60335-2-79:2009 "Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 2-79: Wymagania szczegółowe dotyczące sprzętu czyszczącego pod ciśnieniem i za pomocą pary (IEC 60335-2-79:2002 + A1:2004 + A2:2007, zmodyfikowana)".
(5) 3 Według hiszpańskich organów urządzenie do mycia pod ciśnieniem ma następujące niedociągnięcia:
- stopień zabezpieczenia przed szkodliwym przedostaniem się wody był niższy od poziomu IPX7 wymaganego w przypadku narzędzi ręcznych, co stwarza ryzyko porażenia prądem. Jest to niezgodne z sekcjami 1.5.1 i 1.5.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE oraz z pkt 6.2 normy zharmonizowanej EN 60335-2-79:2009 w odniesieniu do narzędzi ręcznych;
- kabel elektryczny był krótszy niż 15 m, co stwarza ryzyko porażenia prądem. Jest to niezgodne z sekcjami 1.5.1 i 1.5.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE oraz z pkt 25.7 normy zharmonizowanej 60335-2-79:2009 w odniesieniu do narzędzi ręcznych;
- urządzenie do mycia pod ciśnieniem posiada otwór, którego odległość od podłogi jest mniejsza niż 60 mm, co stwarza ryzyko porażenia prądem. Jest to niezgodne z sekcjami 1.5.1 i 1.5.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE oraz z pkt 22.101 normy zharmonizowanej EN 60335-2-79:2009.
(6) Komisja wezwała producenta, Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG, i dystrybutora, LIDL Supermercados, S.A.U., do przedstawienia uwag na temat środka wprowadzonego przez Hiszpanię.
(7) Producent nie nadesłał żadnej odpowiedzi. W odpowiedzi otrzymanej od przedstawiciela dystrybutora stwierdzono, że chodzi o urządzenie przenośne, które spełnia mniej rygorystyczne wymogi techniczne, wymogi co do stopnia zabezpieczenia i długości kabla elektrycznego mające zastosowanie do urządzeń przenośnych, natomiast hiszpańskie organy odnotowały niedociągnięcia w stosunku do wymogów dotyczących urządzeń ręcznych. Jeżeli chodzi o otwór, dystrybutor stwierdził, że i w tym przypadku spełniono wymogi, gdyż w urządzeniu do mycia pod wysokim ciśnieniem nie ma części czynnych znajdujących się w odległości poniżej 60 mm od podłoża.
(8) 4 Według dostępnych dokumentów różnice co do technicznych wymogów bezpieczeństwa wziętych pod uwagę przez hiszpańskie organy i przez dystrybutora bezpośrednio wiążą się z tym, czy urządzenie do mycia pod ciśnieniem należy zaklasyfikować jako urządzenie ręczne czy przenośne w rozumieniu normy zharmonizowanej EN 60335-1 "Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 1: Wymagania ogólne". Ponadto normę EN 60335-2-79 należy stosować w związku z normą EN 60335-1.
(9) Analiza dowodów przekazanych przez hiszpańskie organy oraz dokumentów dostarczonych przez dystrybutora wskazuje na to, że urządzenie do mycia pod ciśnieniem ma podwójne zastosowanie, tj. można go używać nie tylko jako urządzenie przenośne, jak twierdzi dystrybutor, ale także jako urządzenie ręczne zgodnie z opinią hiszpańskich władz. W każdym razie, nawet gdyby uznać urządzenie do mycia pod ciśnieniem za urządzenie przenośne, jego używanie jako urządzenie ręczne można by zakwalifikować jako "możliwe do przewidzenia w uzasadniony sposób niewłaściwe użycie" określone w sekcjach 1.1.2 i 1.7.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, zgodnie z którymi producent musi uwzględnić zamierzone używanie i możliwe do przewidzenia w uzasadniony sposób niewłaściwe użycie. Urządzenie do mycia pod ciśnieniem powinno zatem spełniać bardziej rygorystyczne techniczne wymogi bezpieczeństwa dotyczące urządzeń ręcznych.
(10) W związku z tym urządzenie do mycia pod ciśnieniem typu Parkside PHD 100 B2 produkowane przez niemieckie przedsiębiorstwo Grizzly Gartengeräte GmbH & Co. KG oraz dystrybuowane przez LIDL Supermercados, S.A.U., Hiszpania nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/42/WE. Niezgodność ta stwarza poważne ryzyko urazu u użytkowników. Należy zatem uznać środek wprowadzony przez Hiszpanię za uzasadniony,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.33.12 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/175 w sprawie środka wprowadzonego przez Hiszpanię na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu urządzenia do mycia pod ciśnieniem |
Data aktu: | 08/02/2016 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2016 |
Data wejścia w życie: | 10/02/2016 |