uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 451 ust. 2 akapit trzeci,
(1) Jednolite formularze do celów ujawniania informacji służą poprawie przejrzystości i porównywalności danych liczbowych dotyczących wskaźnika dźwigni. Dlatego też przepisy dotyczące ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni przez instytucje nadzorowane na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 powinny być spójne z międzynarodowymi standardami odzwierciedlonymi w zmienionych ramach Bazylea III dotyczących wskaźnika dźwigni oraz w wymogach dotyczących ujawniania informacji opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego i dostosowanych w celu uwzględnienia ram regulacyjnych Unii i ich specyfiki, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013.
(2) Z tych samych względów odnoszących się do poprawy przejrzystości i porównywalności danych liczbowych dotyczących wskaźnika dźwigni należy w ramach jednego z formularzy do celów ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni zapewnić na tyle szczegółowy podział miary ekspozycji całkowitej składającej się na wskaźnik dźwigni, by umożliwić określenie głównego składu wskaźnika dźwigni, jak również ekspozycji bilansowej, która zwykle stanowi największą część miary ekspozycji całkowitej składającej się na wskaźnik dźwigni.
(3) Artykuł 429 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, zmieniony rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/62 3 , nie zawiera już wymogu obliczania wskaźnika dźwigni jako średniej arytmetycznej prostej miesięcznych wskaźników dźwigni w ujęciu kwartalnym, wymagane natomiast jest obliczenie wskaźnika dźwigni jedynie na koniec kwartału. W rezultacie nie powinna już istnieć potrzeba udzielania przez właściwe organy zezwolenia na obliczanie wskaźnika dźwigni na koniec kwartału, o czym mowa w art. 499 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Dlatego też jednolite formularze do celów ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni nie muszą już zawierać jakiejkolwiek specyfikacji sposobu stosowania art. 499 ust. 3 przez daną instytucję.
(4) Jeżeli zgodnie z art. 13 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013 instytucje mają obowiązek ujawniania jakichkolwiek informacji na temat wskaźnika dźwigni na poziomie subskonsolidowanym oraz aby zachować proporcjonalność obciążenia administracyjnego do celów, którym służą przepisy dotyczące ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni, w przepisach tych nie należy nakładać na wspomniane instytucje wymogu wypełniania i publikowania tabeli zatytułowanej "LRSpl" na poziomie subskonsolidowanym. Wypełnienie i opublikowanie tego formularza do celów ujawniania informacji jest wymagane na poziomie skonsolidowanym, a publikowanie go na poziomie subskonsolidowanym nie zapewniłoby żadnej znaczącej wartości dodanej, biorąc pod uwagę fakt, że dalszy podział miary ekspozycji całkowitej na poziomie subskonsolidowanym jest już zapewniany poprzez wypełnianie tabeli zatytułowanej "LRCom". Ponadto publikowanie tabeli LRSpl mogłoby znacząco zwiększyć obciążenie instytucji, ponieważ nie mogą one łatwo opracować takiego wzoru na podstawie odpowiednich ram sprawozdawczości dla organów nadzoru, które to ramy nie mają zastosowania na poziomie subskonsolidowanym.
(5) Zakres konsolidacji i metody wyceny do celów rachunkowości i do celów regulacyjnych mogą się różnić, co powoduje różnice między informacjami wykorzystywanymi do obliczania wskaźnika dźwigni a informacjami wykorzystywanymi w publikowanych sprawozdaniach finansowych. Aby odzwierciedlić tę rozbieżność, konieczne jest również ujawnienie różnicy między wartościami w sprawozdaniach finansowych a wartościami w ramach regulacyjnego zakresu konsolidacji elementów sprawozdania finansowego, które są wykorzystywane do obliczania wskaźnika dźwigni. Uzgodnienie tych dwóch wartości również należy zatem przedstawić w formularzu.
(6) Aby ułatwić porównywalność ujawnianych informacji, należy także zapewnić jednolity formularz i szczegółowe instrukcje do celów opisania i ujawnienia procedur stosowanych w celu zarządzania ryzykiem nadmiernej dźwigni oraz czynników, które miały wpływ na wskaźnik dźwigni w okresie, którego dotyczy ujawniony wskaźnik dźwigni.
(7) Artykuł 451 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 zaczął mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r. W celu zapewnienia jak najszybszego wypełniania przez instytucje obowiązku ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni w sposób skuteczny i zharmonizowany w całej Unii, należy wprowadzić wymóg, aby instytucje w jak najwcześniejszym terminie korzystały z formularzy do celów ujawniania takich informacji.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 lutego 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.39.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/200 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 |
Data aktu: | 15/02/2016 |
Data ogłoszenia: | 16/02/2016 |
Data wejścia w życie: | 17/02/2016 |