(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2006/42/WE Niemcy powiadomiły Komisję o wprowadzeniu środka zakazującego wprowadzania do obrotu odizolowywacza kabli typu QJ-001 produkowanego przez Taizhou City Luqiao Qi Jin Wire Peeling Machine Manufacturing China i dystrybuowanego przez przedsiębiorstwo FRINGO GmbH & Co. KG, Kurfürstendamm 96, 10709 Berlin.
(2) Środek ten wprowadzono z powodu niezgodności tego odizolowywacza kabli z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w załączniku I do dyrektywy 2006/42/WE.
(3) W myśl sekcji 1.2.4.3 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE (Zatrzymanie awaryjne) maszyna musi być wyposażona w co najmniej jedno urządzenie do zatrzymywania awaryjnego, umożliwiające zapobieżenie istniejącemu lub zagrażającemu niebezpieczeństwu. Obowiązują następujące wyjątki: a) maszyny, w których urządzenie do zatrzymywania awaryjnego nie obniżyłoby ryzyka, ponieważ albo nie skróciłoby czasu zatrzymania albo nie umożliwiłoby podjęcia szczególnych środków, niezbędnych do przeciwdziałania ryzyku; b) maszyny przenośne trzymane w ręku lub prowadzone ręcznie. Mimo że odizolowywacz do kabli nie podlegał żadnemu wyjątkowi, nie posiada przełącznika do zatrzymywania awaryjnego.
(4) Zgodnie z sekcją 1.3.7 ("Ryzyko związane z częściami ruchomymi") załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE ruchome części maszyny muszą być zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby zapobiec ryzyku ich zetknięcia się, co mogłoby spowodować wypadek lub, gdy ryzyko nadal istnieje, muszą być wyposażone w osłony lub urządzenia zabezpieczające. Odizolowywacz do kabli ma następujące niedociągnięcia:
- ryzyko związane z częściami ruchomymi spowodowane brakiem urządzeń zabezpieczających, w tym przypadku z odsłoniętym paskiem klinowym,
- niewystarczający odstęp od strefy niebezpiecznej: jeżeli nie zostanie zachowany bezpieczny odstęp, istnieje możliwość włożenia rąk do strefy, w której znajdują się węże kablowe prowadzące do wałków.
(5) Zgodnie z sekcją 1.7.1 ("Informacje i ostrzeżenia umieszczone na maszynie") załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE wszelkie pisemne lub ustne informacje i ostrzeżenia muszą być wyrażone w języku lub językach oficjalnych Wspólnoty, które mogą zostać określone zgodnie z Traktatem przez państwa członkowskie, w których maszyna jest wprowadzana do obrotu lub oddana do użytku, i mogą zawierać załączone, na życzenie, wersje w innym języku lub językach oficjalnych Wspólnoty zrozumiałych dla operatorów. W przypadku odizolowywacza kabli ostrzeżenia w instrukcji obsługi podano tylko w języku angielskim.
(6) W sekcji 1.7.4.2 ("Treść instrukcji") załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE określono informacje, które powinna zawierać każda instrukcja obsługi. Instrukcja obsługi odizolowywacza kabli nie zawierała wymaganych w sekcji 1.7.4.2 lit. l) informacji o ryzyku resztkowym istniejącym mimo zastosowania konstrukcji bezpiecznej z samego założenia, środków zabezpieczających i dodatkowych środków ochronnych ani informacji o poziomie emitowanego ciśnienia akustycznego. W dużej mierze brakowało też rysunków, schematów, opisów i objaśnień niezbędnych do użytkowania, konserwacji i naprawy maszyny oraz sprawdzenia prawidłowości jej działania, wymaganych w sekcji 1.7.4.2 lit. e), bądź też były one niejasne.
(7) Komisja zwróciła się do przedsiębiorstw Fringo GmbH&Co.KG oraz Taizhou City Luqiao Qi Jin Wire Peeling Machine Manufacturing o przedstawienie uwag na temat środka wprowadzonego przez Niemcy. Nie otrzymano jednak żadnej odpowiedzi.
(8) Analiza materiału dowodowego przedstawionego przez władze niemieckie potwierdziła, że odizolowywacz kabli typu QJ-001 produkowany przez Taizhou City Luqiao Qi Jin Wire Peeling Machine Manufacturing China i dystrybuowany przez Fringo GmbH&Co.KG Germany nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/42/WE, oraz że niezgodność ta stwarza ryzyko doznania poważnych obrażeń przez użytkowników. Należy zatem uznać środek wprowadzony przez Niemcy za uzasadniony,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.72.57 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/382 w sprawie środka wprowadzonego przez Niemcy na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu odizolowywaczy kabli |
Data aktu: | 15/03/2016 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2016 |
Data wejścia w życie: | 17/03/2016 |