uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 148/2013 2 określono poziom szczegółowości zgłaszanych informacji oraz nałożono na kontrahentów wymóg zagwarantowania, że zgłaszane informacje zostały uzgodnione między obiema stronami transakcji.
(2) Istotne jest również uznanie, że kontrahent centralny (CCP) występuje jako strona kontraktu pochodnego. W związku z tym w sytuacji, gdy istniejący kontrakt jest następnie rozliczany przez CCP, powinien on zostać zgłoszony jako rozwiązany kontrakt i należy zgłosić nowy kontrakt wynikający z rozliczenia.
(3) Jeżeli kontrakt pochodny składa się z wielu kontraktów pochodnych, właściwe organy muszą być w stanie zrozumieć elementy charakterystyczne każdego z tych poszczególnych kontraktów pochodnych. Ponieważ właściwe organy muszą być również w stanie zrozumieć kontekst ogólny, ze zgłoszenia dotyczącego transakcji powinno również jasno wynikać, że transakcja stanowi element całościowej strategii. W związku z tym kontrakty pochodne, które składają się z wielu kontraktów pochodnych, powinny być zgłaszane w postaci odrębnych zgłoszeń dla każdego z tych kontraktów pochodnych opatrzonych wewnętrznym identyfikatorem umożliwiającym powiązanie poszczególnych zgłoszeń.
(4) W przypadku kontraktów pochodnych, które składają się z wielu kontraktów pochodnych i które muszą być zgłoszone w więcej niż jednym zgłoszeniu, może być trudne określenie, w jaki sposób należy przyporządkować stosowne informacje o kontrakcie poszczególnym zgłoszeniom, a tym samym określenie, ile zgłoszeń należy przekazać. W związku z tym kontrahenci powinni uzgodnić liczbę zgłoszeń, które należy przekazać w celu dokonania zgłoszenia dotyczącego takiego kontraktu.
(5) Dla należytego monitorowania koncentracji ekspozycji oraz ryzyka systemowego kwestią zasadniczej wagi jest zapewnienie, by repozytoriom transakcji przekazywane były pełne i dokładne informacje dotyczące ekspozycji oraz zabezpieczenia wymienianego między dwoma kontrahentami. W związku z tym konieczne jest, by kontrahenci zgłaszali wyceny kontraktów pochodnych dokonywane według wspólnej metodyki. Ponadto równie istotne jest nałożenie wymogu zgłaszania złożonych i otrzymanych początkowych i zmiennych depozytów zabezpieczających.
(6) Aby zapewnić właściwym organom pełne informacje o faktycznych ekspozycjach kontrahentów we wszystkich klasach instrumentów pochodnych, konieczne jest określenie wymogów dotyczących sprawozdawczości w odniesieniu do szczegółowych informacji o kredytowych instrumentach pochodnych oraz o zabezpieczeniu wymienianym przez kontrahentów. Ponadto niezbędne są dodatkowe wyjaśnienia dotyczące opisu istniejących pól, tak aby umożliwić stronom dokonującym zgłoszenia wypełnienie spoczywających na nich obowiązków w zakresie sprawozdawczości w sposób ustandaryzowany i zharmonizowany.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 148/2013.
(8) Należy zmienić wymogi dotyczące sprawozdawczości w odniesieniu do poziomu szczegółowości zgłaszanych informacji. Kontrahentom i repozytoriom transakcji należy zatem zapewnić wystarczająco dużo czasu na podjęcie wszelkich działań, które są konieczne, by zapewnić spełnianie przez nich zmienionych wymogów.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(10) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat tego projektu regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował potencjalne związane z nim koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 wspomnianego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 października 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.17.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/104 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 148/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny poziom szczegółowości informacji podlegających zgłoszeniu repozytoriom transakcji |
Data aktu: | 19/10/2016 |
Data ogłoszenia: | 21/01/2017 |
Data wejścia w życie: | 10/02/2017, 01/11/2017 |