uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1 lit. e) i art. 27 lit. i),
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 2 ustanawia przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, w tym parametry dotyczące usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, a także dotyczące bezpiecznego przetwarzania, przekształcania lub przetwarzania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w produkty pochodne.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009 spalanie zgodnie z definicją w pkt 41 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 jest jednym z procesów usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, w tym obornika.
(3) W art. 6 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 przewidziano przepisy dotyczące zatwierdzania obiektów energetycznego spalania wykorzystujących produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego jako paliwo. Należy odpowiednio zmienić jego ust. 8, aby uregulować kwestię wykorzystania obornika pochodzącego od wszelkich zwierząt gospodarskich jako paliwa.
(4) Obornik pochodzący od zwierząt gospodarskich może stanowić zrównoważone źródło paliwa do spalania, pod warunkiem że proces spalania będzie zgodny ze szczegółowymi wymogami dotyczącymi skutecznego ograniczenia niekorzystnych skutków jego stosowania jako paliwa, dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska. W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 592/2014 3 wprowadzono wymogi dotyczące wykorzystania obornika pochodzącego od drobiu jako paliwa w obiektach energetycznego spalania. Określono w nim ogólne wymogi dla każdej instalacji wykorzystującej produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego lub produkty pochodne jako paliwo i szczegółowe wymogi dotyczące rodzajów paliwa i rodzajów obiektów energetycznego spalania. Obornik pochodzący od zwierząt gospodarskich gatunków innych niż drób może teraz być również wykorzystywany jako paliwo w obiektach energetycznego spalania o całkowitej nominalnej mocy cieplnej nieprzekraczającej 50 MW na takich samych warunkach jak określone dla spalania obornika pochodzącego od drobiu, w tym w odniesieniu do dopuszczalnych wartości emisji oraz wymogów dotyczących monitorowania.
(5) Operatorzy obiektów energetycznego spalania, w których wykorzystywany jest obornik pochodzący od zwierząt gospodarskich jako paliwo powinni stosować konieczne środki z zakresu higieny, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się ewentualnych patogenów. W związku z tym takie obiekty powinny spełniać wymogi ogólne w zakresie wykorzystywania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych jako paliwa, które to wymogi są określone w rozdziale IV załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, oraz wymogi szczegółowe dla określonych rodzajów obiektów i paliw, które można wykorzystywać do spalania, przewidziane w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Spalanie obornika zwierząt roślinożernych, z uwagi na jego skład, powoduje wyższe emisje pyłu zawieszonego niż spalanie obornika pochodzącego od drobiu. Aby rozwiązać ten problem, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć bardziej elastyczne dopuszczalne wartości emisji pyłu zawieszonego dla bardzo małych obiektów energetycznego spalania w celu umożliwienia usuwania obornika, którego w innym przypadku nie można by było usunąć jako paliwa do spalania.
(7) Podobnie niniejsze rozporządzenie powinno umożliwiać właściwym organom przyznawanie istniejącym obiektom energetycznego spalania okresu przejściowego w celu spełnienia wymogów dotyczących kontrolowanego wzrostu temperatury gazu, pod warunkiem że te emisje nie stwarzają ryzyka dla zdrowia ludzi i zwierząt lub środowiska. Prawodawstwo dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nie uniemożliwia państwom członkowskim stosowania odpowiednich zasad obliczania dopuszczalnych wartości emisji określonych w przepisach dotyczących ochrony środowiska, w przypadku gdy obornik zwierząt gospodarskich jest spalany w połączeniu z innymi paliwami lub odpadami.
(8) W załączniku XVI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono szczegółowe wymogi dotyczące kontroli urzędowych. Po wprowadzeniu wymagań dotyczących spalania obornika pochodzącego od zwierząt gospodarskich jako paliwa na podstawie niniejszego rozporządzenia, te szczegółowe wymogi powinny również obowiązywać w odniesieniu do tego procesu.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki III i XVI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.182.34 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2017/1262 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do wykorzystania obornika zwierząt gospodarskich jako paliwa w obiektach energetycznego spalania |
Data aktu: | 12/07/2017 |
Data ogłoszenia: | 13/07/2017 |
Data wejścia w życie: | 02/08/2017 |