uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 można przyjąć środki ochronne rybołówstwa, które są niezbędne do wypełnienia obowiązków wynikających z unijnych przepisów prawa w dziedzinie ochrony środowiska, w tym art. 6 dyrektywy Rady 92/43/EWG 2 i art. 13 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE 3 .
(2) Artykuł 6 dyrektywy 92/43/EWG zobowiązuje państwa członkowskie do ustanawiania koniecznych środków ochronnych w odniesieniu do specjalnych obszarów ochrony, odpowiadających ekologicznym wymaganiom typów siedlisk przyrodniczych i gatunków żyjących na tych obszarach. Ponadto zgodnie z tym artykułem państwa członkowskie podejmują odpowiednie działania w celu uniknięcia pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków w specjalnych obszarach ochrony, jak również w celu uniknięcia niepokojenia gatunków, dla których zostały wyznaczone takie obszary.
(3) Zgodnie z art. 13 ust. 4 dyrektywy 2008/56/WE państwa członkowskie są zobowiązane do przyjęcia programów środków, w tym środków ochrony przestrzennej przyczyniających się do powstawania spójnych i reprezentatywnych sieci chronionych obszarów morskich, odpowiednio obejmujących różnorodność tworzonych przez nie ekosystemów, takich jak specjalne obszary ochrony zgodnie z dyrektywą siedliskową, obszary specjalnej ochrony zgodnie z dyrektywą ptasią 4 oraz chronione obszary morskie zgodnie z ustaleniami Wspólnoty i zainteresowanych państw członkowskich w ramach umów międzynarodowych lub regionalnych, których są stronami.
(4) Dania uważała, że w celu zapewnienia zgodności z art. 6 dyrektywy 92/43/EWG należało przyjąć środki ochronne na niektórych obszarach podlegających jej suwerenności w cieśninie Kattegat i na Morzu Północnym. Jeżeli niezbędne środki ochronne rybołówstwa mają wpływ na połowy innego państwa członkowskiego, państwa członkowskie mogą przedłożyć Komisji te środki we wspólnych rekomendacjach.
(5) Dania, Niemcy i Szwecja mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, których mają dotyczyć takie środki. Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 Dania przedstawiła Niemcom odpowiednie informacje na temat wymaganych środków, w tym ich uzasadnienie, dowody naukowe i szczegóły ich praktycznego wykonywania oraz egzekwowania.
(6) W dniu 13 marca 2015 r., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego, Dania, Niemcy i Szwecja przedstawiły Komisji dwie wspólne rekomendacje dotyczące środków ochronnych rybołówstwa służących ochronie struktur rafowych w trzech duńskich obszarach sieci Natura 2000 w cieśninie Kattegat, na Morzu Północnym i w siedmiu obszarach na Morzu Bałtyckim. Obejmują one zakaz połowów przy użyciu narzędzi mających kontakt z dnem na obszarach występowania rafy (typ siedliska 1170) oraz zakaz wszelkiej działalności połowowej na obszarach występowania rafy "bąbelkowej" (typ siedliska 1180).
(7) Komitet Naukowo-Techniczny i Gospodarczy ds. Rybołówstwa (STECF) 5 stwierdził w swojej opinii naukowej w dniu 17 kwietnia 2015 r., że celów ochrony na specjalnych obszarach określonych we wspólnych rekomendacjach nie można w pełni osiągnąć bez odpowiednich środków zapobiegających działalności połowowej na tych obszarach.
(8) STECF sformułował pewne obawy w odniesieniu do kontroli i egzekwowania środków ochronnych i uważa, że właściwe może być wprowadzenie dodatkowych środków kontroli. Zgodnie z art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 6 . Państwa członkowskie mają obowiązek przyjąć odpowiednie środki, przeznaczyć odpowiednie zasoby oraz stworzyć struktury niezbędne do zapewnienia kontroli, inspekcji i egzekwowania przepisów w odniesieniu do działalności prowadzonej w ramach wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb). W odpowiedzi na obawy STECF może to obejmować środki takie jak wymóg przekazywania z większą częstotliwością pozycji VMS przez wszystkie statki, których to dotyczy, lub wymóg określenia obszarów jako obszary wysokiego ryzyka w krajowym systemie kontroli opartym na zarządzaniu ryzykiem.
(9) W dniu 25 czerwca 2015 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane (UE) 2015/1778 7 ustanawiające środki ochronne rybołówstwa w celu ochrony odnośnych obszarów występowania raf w Morzu Bałtyckim i cieśninie Kattegat.
(10) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/1778 przewidziano zakaz połowów przy użyciu narzędzi mających kontakt z dnem na odnośnych obszarach występowania rafy w Morzu Bałtyckim i cieśninie Kattegat, ponieważ takie połowy wywierają negatywny wpływ na siedliska rafy i wpływają zarówno na struktury rafowe, jak i na różnorodność biologiczną obecną na rafie.
(11) Ponadto rozporządzenie to zabrania wszelkich połowów na odnośnych obszarach występowania rafy "bąbelkowej" w cieśninie Kattegat, ponieważ rafy "bąbelkowe" są szczególnie niestabilnymi strukturami i wszelki wpływ fizyczny stanowi zagrożenie dla stanu ich ochrony.
(12) Należało zapewnić ocenę środków ustanowionych w tym rozporządzeniu, w szczególności w odniesieniu do kontroli przestrzegania zakazów połowów.
(13) Szwecja uważa obecnie, że w celu zapewnienia zgodności z art. 6 dyrektywy 92/43/EWG i art. 13 ust. 4 dyrektywy 2008/56/WE należy przyjąć środki ochronne na niektórych obszarach podlegających jej suwerenności w cieśninie Skagerrak i na Morzu Północnym.
(14) Dania, Niemcy i Szwecja mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, których mają dotyczyć takie środki. Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 Szwecja przedstawiła Danii i Niemcom odpowiednie informacje na temat wymaganych środków, w tym ich uzasadnienie, dowody naukowe i szczegóły ich praktycznego wykonywania oraz egzekwowania.
(15) W dniu 10 czerwca 2016 r., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego, Dania, Niemcy i Szwecja przedstawiły Komisji dalszą wspólną rekomendację dotyczącą środków ochronnych rybołówstwa służących ochronie struktur rafowych, kraterów podwodnych (pockmarks) oraz populacji gatunku Pennatulacea i dużych organizmów zakopujących się na obszarze Bratten położonym w cieśninie Skagerrak. Środki te zakazywałaby działalności połowowej w wielu obszarach.
(16) W Bratten należy wprowadzić zakaz wszelkich połowów na odnośnych obszarach występowania rafy, zważywszy na rosnące trudności dotyczące kontrolowania działalności połowowej i minimalnych połowów pelagicznych.
(17) Aby zapewnić odpowiednią kontrolę działalności połowowej na chronionym obszarze morskim Bratten, wszystkie statki rybackie powinny być wyposażone w system automatycznej identyfikacji (AIS) i utrzymywać go w stanie operacyjnym podczas swojego pobytu w obszarze Bratten, tworząc strefę alarmową wokół obszarów zamkniętych.
(18) STECF 8 w swojej opinii naukowej z dnia 8 lipca 2016 r. stwierdził, że proponowane cele w zakresie ochrony w chronionym obszarze morskim Bratten, gdzie znajdują się rafy, kratery podwodne i gatunki zagrożone, nie mogą zostać w pełni osiągnięte bez odpowiednich środków zapobiegających działalności połowowej na tych obszarach.
(19) STECF zauważa jednak, że proponowane granice stref zamkniętych dla wszelkich połowów znajdują się bardzo blisko raf i nie obejmują strefy buforowej określonej zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES). STECF uważa, że strefy buforowe są przydatne do celów ochrony i kontroli, podczas gdy korytarze określone we wniosku wydają się bardzo małe. Ponadto w obszarze 14 znajduje się bardzo niewiele wrażliwych siedlisk i zamknięcie tego obszaru, na które zgadzają się wszystkie zainteresowane podmioty jest uzasadnione głównie poprzez zasadę ostrożnego zarządzania zasobami w celu uniknięcia w przyszłości zwiększenia presji połowowej na dno morskie.
(20) W związku z nową wspólną rekomendacją przedłożoną w dniu 10 czerwca 2016 r. należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/1778 oraz podzielić odpowiednie środki ochronne w zależności od basenu morskiego na dwa różne instrumenty prawne.
(21) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie wyłącznie do Morza Północnego i obejmować środki ochronne, które są obecnie stosowane w cieśninie Kattegat, oraz środki zalecane dla obszaru Bratten we wspólnej rekomendacji z dnia 10 czerwca 2016 r.
(22) Środki ochronne obecnie stosowane w odniesieniu do Morza Bałtyckiego powinny zostać włączone do nowego, odrębnego rozporządzenia.
(23) Środki ochronne rybołówstwa ustanowione w niniejszym rozporządzeniu pozostają bez uszczerbku dla jakichkolwiek innych bieżących lub przyszłych środków zarządzania mających na celu ochronę danego obszaru, w tym środków ochronnych rybołówstwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1180 z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1180 z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/1609 z dnia 1 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.198.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/1180 z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2022/952 z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.165.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- dodany przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2023/340 z dnia 8 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.48.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/1609 z dnia 1 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.198.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.19.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/118 ustanawiające środki ochronne rybołówstwa w celu ochrony środowiska morskiego w Morzu Północnym |
Data aktu: | 05/09/2016 |
Data ogłoszenia: | 25/01/2017 |
Data wejścia w życie: | 14/02/2017 |