uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 1 (zwany dalej "Układem"), został podpisany w dniu 27 czerwca 2014 r. i wszedł w życie w dniu 1 lipca 2016 r.
(2) Zgodnie z art. 436 ust. 1 Układu Rada Stowarzyszenia jest uprawniona do wydawania zaleceń dla osiągnięcia celów Układu.
(3) Zgodnie z art. 453 ust. 1 Układu Strony podejmują wszelkie ogólne lub szczególne środki wymagane w celu wypełnienia swoich zobowiązań w ramach Układu i zapewniają osiągnięcie celów określonych w Układzie.
(4) W ramach przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa zaproponowano nowy etap współpracy z partnerami, przewidujący większe poczucie odpowiedzialności po obydwu stronach.
(5) Unia i Republika Mołdawii postanowiły umocnić swoje partnerstwo, uzgadniając zestaw priorytetów na okres 2017-2019 w celu wsparcia i wzmocnienia odporności i stabilności Republiki Mołdawii przy jednoczesnym dążeniu do bliższego stowarzyszenia politycznego i głębszej integracji gospodarczej.
(6) Strony uzgodniły treść programu stowarzyszeniowego UE-Republika Mołdawii, który będzie wspierał realizację Układu, ze szczególnym naciskiem na współpracę w ustalonych wspólnych obszarach zainteresowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Rada Stowarzyszenia zaleca, aby Strony realizowały program stowarzyszeniowy UE-Republika Mołdawii określony w załączniku.
Program stowarzyszeniowy UE-Republika Mołdawii określony w załączniku zastępuje program stowarzyszeniowy UE- Republika Mołdawii przyjęty dnia 26 czerwca 2014 r.
Niniejsze zalecenie staje się skuteczne z dniem jego przyjęcia.
W imieniu Rady Stowarzyszenia | |
Pavel FILIP | |
Przewodniczący |
PROGRAM STOWARZYSZENIA MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A REPUBLIKĄ MOŁDAWII
Program stowarzyszenia między Unią Europejską a Republiką Mołdawii
1. Zasady, instrumenty i zasoby służące wykonaniu programu stowarzyszeniowego
2. Priorytety programu stowarzyszeniowego
2.1. Kluczowe priorytety
2.2. Dialog polityczny, dobre rządy i wzmocnienie instytucji
(i) Zwiększenie stabilności, niezależności i skuteczności instytucji gwarantujących demokrację i praworządność w Republice Mołdawii
(ii) Dalsza reforma wymiaru sprawiedliwości, w szczególności zapewnienie niezawisłości, bezstronności, profesjonalizmu i skuteczności wymiaru sprawiedliwości
(iii) Zapewnienie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności
Prawa człowieka i podstawowe wolności
Wolność słowa
Współpraca społeczeństwa obywatelskiego
Niewłaściwe traktowanie i tortury
Prawa dzieci
Przemoc w rodzinie
Równe traktowanie
Prawa związków zawodowych i podstawowe normy pracy
2.3. Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa
Terroryzm, nierozprzestrzenianie broni masowego rażenia (BMR) oraz nielegalny eksport broni
Konflikt naddniestrzański
Międzynarodowy Trybunał Karny
2.4. Współpraca w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości
Ochrona danych osobowych
Zwalczanie przestępczości zorganizowanej
Reforma policji
Współpraca policyjna i policyjne bazy danych
Zwalczanie niedozwolonych środków odurzających
Handel ludźmi
Zwalczanie niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych i przemocy seksualnej wobec dzieci
Zwalczanie cyberprzestępczości
Zapobieganie korupcji i konfliktom interesów oraz ich zwalczanie
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz zwalczanie przestępstw finansowych
Współpraca w zakresie migracji, azylu i zarządzania granicami
Współpraca prawna
2.5. Handel i sprawy związane z handlem (DCFTA)
Handel towarami
Regulacje techniczne, normalizacja i powiązana infrastruktura
Środki sanitarne i fitosanitarne
Ułatwienia celne i handlowe
Reguły pochodzenia
Prowadzenie działalności gospodarczej, handel usługami i handel elektroniczny
Płatności bieżące i przepływ kapitału
Zamówienia publiczne
Prawa własności intelektualnej
Konkurencja
Przejrzystość
Handel i zrównoważony rozwój
2.6. Rozwój gospodarczy i możliwości rynkowe
Prawo spółek, rachunkowość i audyt, ład korporacyjny
Zatrudnienie, polityka społeczna i równość szans
Ochrona konsumentów
Statystyki
Podatki
Usługi finansowe
Polityka w dziedzinie przemysłu i przedsiębiorstw
Przemysł wydobywczy i surowce
Turystyka
Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich
Społeczeństwo informacyjne / gospodarka cyfrowa i społeczeństwo cyfrowe
Zdrowie publiczne
Planowanie miejskie i zabudowa
Rozwój regionalny
Rybołówstwo i polityka morska
2.7. Sieci połączeń, efektywność energetyczna, działanie w dziedzinie klimatu, ochrona środowiska i ochrona ludności
Energia
Transport
Środowisko
Działanie w dziedzinie klimatu
Ochrona ludności
2.8. Mobilność i kontakty międzyludzkie
Edukacja, szkolenia i ludzie młodzi
Badania i innowacje
Kultura, polityka audiowizualna i media
Udział w agencjach i programach UE
2.9. Publiczne kampanie informacyjne i eksponowanie w społeczeństwie
W dniu 27 czerwca 2014 r. Unia Europejska i Republika Mołdawii ("strony") podpisały ambitny i innowacyjny układ o stowarzyszeniu obejmujący pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu (DCFTA). Układ zawiera wiążące postanowienia oparte na zasadach i przewiduje wzmocnioną współpracę, tym samym idąc dalej niż tradycyjne umowy i obejmując wszystkie obszary zainteresowania. Układ był tymczasowo stosowany od dnia 1 września 2014 r. do momentu zakończenia procesu ratyfikacji, która pozwoliła na pełne stosowanie układu o stowarzyszeniu od dnia 1 lipca 2016 r.
W niniejszym dokumencie zaktualizowano oraz ponownie ukierunkowano program stowarzyszeniowy na lata 2014- 2016, jak również określono nowe priorytety wspólnych prac w latach 2017-2019, m.in. w oparciu o konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie Republiki Mołdawii przyjęte w dniu 15 lutego 2016 r. Wprowadzono w nim rozróżnienie między priorytetami krótkoterminowymi (w przypadku których znaczne postępy należy osiągnąć do końca 2017 r.) i średnioterminowymi (istotne postępy należy osiągnąć w ciągu kolejnych dwóch lat).
Fakt, że w programie stowarzyszeniowym skupiono się na ograniczonej liczbie priorytetów, nie wpływa na zakres ani mandat obecnego dialogu prowadzonego w ramach innych stosownych umów i partnerstw lub w ramach wielostronnego wymiaru Partnerstwa Wschodniego.
Ponadto w kwietniu 2014 r. zaczął obowiązywać ruch bezwizowy z krajami strefy Schengen dla obywateli Republiki Mołdawii posiadających paszporty biometryczne. Kryteria określone w planie działania na rzecz liberalizacji reżimu wizowego powinny być stale spełniane w celu zapewnienia stabilności systemu bezwizowego, a tym samym przyczynienia się do mobilności i zacieśniania kontaktów międzyludzkich między UE a Republiką Mołdawii; należą one do podstawowych elementów, na których opiera się stowarzyszenie polityczne i integracja gospodarcza Republiki Mołdawii z Unią Europejską, jak przewidziano w układzie o stowarzyszeniu.
Zasady, instrumenty i zasoby służące wykonaniu programu stowarzyszeniowego
UE będzie udzielać wsparcia w kontekście ogólnych priorytetów w zakresie pomocy na rzecz Republiki Mołdawii zgodnie z zapisem w jednolitych ramach wsparcia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i programach wielonarodowych przygotowanych dla Republiki Mołdawii w ramach ENI, dążąc jednocześnie do uwzględnienia priorytetów określonych w programie stowarzyszeniowym. Może także zapewniać pomoc z innych instrumentów UE. Wszelkie wsparcie finansowe będzie udzielane w pełnej zgodności z zasadami i procedurami wykonawczymi dotyczącymi pomocy zewnętrznej UE. Zgodnie z tymi procedurami cała pomoc UE dla Republiki Mołdawii w dalszym ciągu będzie podlegać surowym warunkom, a ich spełnianie będzie regularnie monitorowane i oceniane. Należy ustanowić niezbędne systemy wczesnego ostrzegania, tak by ograniczyć ryzyko.
Niniejszy program stowarzyszeniowy będzie miał zastosowanie od momentu jego przyjęcia do końca 2019 r. Program stowarzyszeniowy może zostać zmieniony lub zaktualizowany w dowolnym momencie za zgodą Rady Stowarzyszenia UE-Republika Mołdawii.
Priorytety programu stowarzyszeniowego
Kluczowe priorytety
W dziedzinie wzmocnienia instytucji i dobrych rządów:
Wdrożenie obecnego ustawodawstwa dotyczącego organów wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania w celu zapewnienia niezawisłości, bezstronności, uczciwości, profesjonalizmu i skuteczności wymiaru sprawiedliwości, w tym prokuratury, wolnego od wszelkich nadmiernych ingerencji, również politycznych, a także w celu zagwarantowania, że nie będzie tolerancji dla korupcji, i w celu zapobiegania wszelkim zachowaniom korupcyjnym. Wdrożenie przepisów dotyczących immunitetu funkcyjnego zgodnie z europejskimi standardami i dobrymi praktykami. Prowadzenie przez niezależny organ przejrzystej rekrutacji sędziów i prokuratorów opartej na kryteriach merytorycznych..
Wdrożenie ustawy o etyce. Wdrożenie ustawy, która wymaga od wszystkich stosownych urzędników składania deklaracji majątkowych dotyczących majątku własnego i majątku należącego do bliskich krewnych, a także informowania o potencjalnych konfliktach osobistych interesów własnych lub bliskich krewnych, oraz zapewnienie skutecznego postępowania egzekucyjnego. Przyjęcie przepisów dotyczących proporcjonalnych i odstraszających sankcji za przestępstwa związane z korupcją i praniem pieniędzy. Wdrożenie nowej strategii dotyczącej uczciwości i zwalczania korupcji w celu skutecznego zapobiegania i ograniczania korupcji zgodnie z wartościami i standardami UE. Wzmocnienie zdolności organów antykorupcyjnych oraz usprawnienie koordynacji i współpracy między nimi. Ustanowienie działających ram prawnych w celu ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia.
Ustanowienie skutecznej krajowej służby ds. odzyskiwania mienia. Udostępnienie UE najważniejszych ustaleń prowadzonego obecnie przez firmę Kroll drugiego etapu audytu na warunkach uzgodnionych z tą firmą, bez szkody dla dalszych etapów audytu i dla odzyskiwania mienia. Poddanie wszelkich przypadków oszustw, które dotknęły system bankowy Republiki Mołdawii w latach 2012-2014, gruntownemu i bezstronnemu dochodzeniu, również w celu odzyskania sprzeniewierzonych środków i postawienia przed sądem odpowiedzialnych za te nadużycia osób.
Wdrożenie strategii dotyczącej reformy administracji publicznej i strategii leżących u jej podstaw, opracowanych w 2016 r. w porozumieniu z OECD/SIGMA oraz społecznością darczyńców. Reorganizacja instytucji rządowych, organów administracyjnych i przedsiębiorstw państwowych w celu zwiększenia rozliczalności, wydajności i skuteczności. Dokonanie przeglądu systemu formułowania i koordynacji polityk, by zwiększyć pluralizm, spójność, skuteczność, przewidywalność i przejrzystość procesu podejmowania decyzji. Poprawa jakości i dostępności usług publicznych. Zapewnienie profesjonalnej służby cywilnej oraz nowoczesnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Rozpoczęcie reformy terytorialnej, która mogłaby umożliwić maksymalne wykorzystanie środków dostępnych dla obywateli na szczeblu lokalnym. Coraz większe angażowanie społeczeństwa obywatelskiego w celu zwiększenia rozliczalności, przejrzystości i elastyczności w odniesieniu do reformy administracji publicznej i świadczenia usług publicznych.
Aktualizacja strategii Republiki Mołdawii w zakresie zarządzania finansami publicznymi (ZFP) na lata 2013-2020. Kontynuowanie reformy kontroli budżetu i nadzoru nad jego wykonaniem, sprawowanych przez parlament. W odniesieniu do polityki finansów publicznych i zarządzania nimi - zwiększenie przejrzystości, nadzoru i odpowiedzialności. Wzmocnienie zarządzania poprzez ostrożność budżetową i dyscyplinę budżetową, usprawnienie procesów rozliczalności i ulepszenie zarządzania zorientowanego na wyniki.
Stanie na straży wolności i pluralizmu mediów, między innymi poprzez przyjęcie nowego kodeksu audiowizualnego zgodnie z zaleceniami Rady Europy, Unii Europejskiej i OBWE w celu dostosowania mołdawskich przepisów do dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych oraz w celu pilnego rozwiązania kwestii koncentracji własności mediów, monopolizacji rynku reklamowego i reformy krajowego nadawcy. Lepsze określenie uprawnień i zadań Koordynacyjnej Rady Audiowizualnej w celu zwiększenia jej niezależności.
Przyjęcie i wdrożenie nowego krajowego planu działania na rzecz praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem najsłabszych grup społecznych, oraz koordynacja procesów planowania i procesów budżetowych, by przeznaczyć dostateczne środki na skuteczne wdrożenie tego planu. Zapewnienie skutecznego wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i stworzenie efektywnego mechanizmu kontroli parlamentarnej nad tym wykonywaniem.
Szczególna uwaga zostanie poświęcona temu, by traktować kwestie równouprawnienia i płci jako jeden z priorytetów horyzontalnych.
Opracowanie wizji pokojowego i trwałego rozwiązania konfliktu w Naddniestrzu, opierającego się na suwerenności i integralności terytorialnej Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, ze specjalnym statusem dla Naddniestrza, które to rozwiązanie w pełni zagwarantuje przestrzeganie praw człowieka oraz praw politycznych, gospodarczych i społecznych obywateli i będzie sprzyjać dalszej współpracy z Naddniestrzem. Kontynuowanie konstruktywnego dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami na temat sytuacji na centralnym (naddniestrzańskim) odcinku granicy między Republiką Mołdawii a Ukrainą.
W dziedzinie rozwoju gospodarczego i możliwości rynkowych:
Wdrożenie programu reform uzgodnionego z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW) i prowadzenie polityki gospodarczej, podatkowej i finansowej w duchu programu reform MFW. Ulepszenie ram regulacyjnych, warunków prowadzenia działalności dla MŚP i egzekwowanie przepisów dotyczących konkurencji w celu ograniczenia zachowań monopolistycznych. Wdrożenie strategii rozwoju sektora MŚP na lata 2012-2020 i związanego z nią planu działania zgodnie z przepisami nowej ustawy o MŚP, ze zmienionym planem działania Mołdawii na rzecz konkurencyjności oraz z nową krajową strategią na rzecz przyciągania inwestycji i promowania eksportu na lata 2016-2020. Wzmocnienie roli przedsiębiorstw i stowarzyszeń MŚP (w tym stowarzyszeń branżowych) w celu poprawy dialogu między sektorem publicznym a sektorem prywatnym. Uproszczenie systemu inspektoratów i różnych organów kontroli, aby zwiększyć skuteczność i zmniejszyć ryzyko korupcji, ulepszając przy tym egzekwowanie prawa i norm.
Wdrożenie ogólnej ustawy o zasadach dotacji na rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich, a tym samym usprawnienie realizacji polityki w tej dziedzinie. Zwiększenie konkurencyjności produkcji rolnej, w szczególności w wybranych sektorach o wysokiej wartości wywozu. Poprawa warunków pracy i życia na obszarach wiejskich. Poprawa zrównoważonego korzystania z gruntów i zasobów wodnych. Poprawa usług i infrastruktury oraz dywersyfikacja działalności gospodarczej na obszarach wiejskich.
Zwiększenie ułatwień w handlu przy stosowaniu wskaźników ułatwień w handlu OECD jako poziomu referencyjnego. W dziedzinie regulacji i norm technicznych - zacieśnianie współpracy z właściwymi organizacjami unijnymi, takimi jak CEN, CENELEC, ETSI, EURAMET, EA, WELMEC. Konsultacje społeczne dotyczące regulacji technicznych oraz środków sanitarnych i fitosanitarnych są niezbędne do zapewnienia szerszego stosowania i większego zrozumienia przez ogół społeczeństwa nowych regulacji w tych dziedzinach. W odniesieniu do środków sanitarnych i fitosanitarnych - uzyskanie akredytacji wszystkich laboratoriów biorących udział w kontrolach urzędowych potwierdzającej przestrzeganie norm międzynarodowych w celu spełnienia wymogów sanitarnych i fitosanitarnych w zakresie wywozu i poprawy bezpieczeństwa żywności na rynku wewnętrznym w Republice Mołdawii.
Dostosowanie ustawodawstwa Republiki Mołdawii do unijnego kodeksu celnego oraz jego przepisów wykonawczych oraz usprawnienie działania administracji celnej pod kątem uczciwości zawodowej i przejrzystości. Dostosowanie mołdawskiego ustawodawstwa w celu umożliwienia przystąpienia Republiki Mołdawii do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej.
W dziedzinie sieci połączeń, efektywności energetycznej, środowiska i działania w dziedzinie klimatu:
Wzmocnienie niezależności ANRE, m.in. poprzez odpolitycznienie procedury mianowania i odwoływania dyrektorów, a także poprzez ustanowienie autonomicznego budżetu. Przyjęcie nowej ustawy o energetyce w sposób przejrzysty i inkluzywny. Wdrożenie wszystkich zaleceń wynikających z przeglądu ANRE przeprowadzonego przez Sekretariat Wspólnoty Energetycznej. Wdrożenie nowych przepisów dotyczących energii elektrycznej i gazu ziemnego poprzez podjęcie niezbędnych działań przewidzianych w ustawie oraz przyjęcie koniecznego ustawodawstwa wtórnego. Całkowite zrealizowanie zobowiązań podjętych przez Republikę Mołdawii i podjętych przez nią umów, w tym tych ustanowionych w ramach celów programów finansowych MFW. Podjęcie dalszych kroków na rzecz zintegrowania mołdawskiego rynku energii z rynkiem energii UE. Dostosowanie ustawy o efektywności energetycznej budynków i ustanowienie odpowiednich mechanizmów wsparcia dla środków w zakresie efektywności energetycznej, zarówno w budynkach sektora publicznego, jak i w gospodarstwach domowych. Na podstawie ustawy o promowaniu wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych opracowanie systemów wsparcia, przepisów administracyjnych i innych środków koniecznych do promowania szerszego korzystania z odnawialnych źródeł energii.
Wdrożenie programu reformy i restrukturyzacji sektora kolejowego. Zwiększenie wysiłków na rzecz wdrożenia unijnych przepisów lotniczych w celu czerpania pełnych korzyści z umowy o wspólnym obszarze lotniczym między UE a Republiką Mołdawii. Ustanowienie wolnej i sprawiedliwej konkurencji w sektorze lotnictwa, w szczególności zawarcie w koncesji dotyczącej portu lotniczego w Kiszyniowie klauzul o niedyskryminującym dostępie do tego portu i przywrócenie skutecznej konkurencji w sektorze usług obsługi naziemnej. Rozwijanie infrastruktury o istotnym znaczeniu gospodarczym, w tym dalsze wdrażanie projektów w zakresie planowanego rozszerzania sieci TEN-T.
Zapewnienie kontynuacji reform administracyjnych i budowania odpowiednich zdolności administracyjnych w celu wdrażania działań na rzecz środowiska i klimatu przewidzianych w odnośnych rozdziałach układu o stowarzyszeniu. Dalsza harmonizacja przepisów z unijnym dorobkiem prawnym w zakresie ochrony środowiska poprzez przyjęcie podstawowych ram prawnych w tym sektorze, a mianowicie przepisów dotyczących ochrony powietrza, gospodarowania substancjami chemicznymi oraz emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola). Wdrożenie przepisów dotyczących strategicznej oceny oddziaływania na środowisko i gospodarowania odpadami.
W dziedzinie mobilności i kontaktów międzyludzkich:
Usprawnienie wdrażania nowego kodeksu edukacji na wszystkich poziomach edukacji. Poprawa zdolności administracyjnych Ministerstwa Edukacji i podległych mu organów. Przeprowadzenie reformy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, zgodnie z celami strategii rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego oraz stosownego planu działania (2013-2020), w celu zaspokojenia potrzeb rynku pracy. Przyjęcie ram prawnych dla komisji branżowych. Zachęcanie właściwych zainteresowanych stron (w tym przedsiębiorstw i partnerów społecznych) do udziału we wszystkich formach uczenia się przez całe życie w celu stałego rozwoju zawodowego, tak by formy te były lepiej dostosowane do realiów rynku pracy. Wdrożenie krajowej strategii rozwoju sektora młodzieży.
Dialog polityczny, dobre rządy i wzmocnienie instytucji
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Priorytety krótkoterminowe
= prawodawstwa i środków mających na celu zagwarantowanie praw procesowych osobom podejrzanym i oskarżonym w postępowaniu karnym;
= prawodawstwa, środków i zasobów mających na celu zagwarantowanie ofiarom przestępstw praw do dostępu do wymiaru sprawiedliwości, ochrony, wsparcia i odszkodowania, w tym w ramach systemu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.
Priorytety średnioterminowe
Prawa człowieka i podstawowe wolności
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Wolność słowa
Priorytety krótkoterminowe
Współpraca społeczeństwa obywatelskiego
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Niewłaściwe traktowanie i tortury
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Prawa dzieci
Priorytety średnioterminowe
Przemoc w rodzinie
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Równe traktowanie
Priorytety średnioterminowe
Prawa związków zawodowych i podstawowe normy pracy
Priorytety średnioterminowe
Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Terroryzm, nierozprzestrzenianie broni masowego rażenia (BMR) oraz nielegalny eksport broni
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Konflikt naddniestrzański
Priorytety średnioterminowe
Międzynarodowy Trybunał Karny
Priorytety krótkoterminowe
Współpraca w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości
Ponadto strony należycie uwzględniają zalecenia otrzymane w następstwie misji ds. wzajemnej oceny zorganizowanych w 2015 r. i 2016 r., które miały na celu dokonanie oceny wymiaru sprawiedliwości, sektora zajmującego się zwalczaniem korupcji i przeciwdziałaniem praniu pieniędzy w Republice Mołdawii. W tym względzie Republika Mołdawii zobowiązuje się do uwzględnienia tych zaleceń, a także pozostałych zaleceń UE, jak również innych zaleceń organizacji międzynarodowych, przy opracowywaniu dokumentu strategicznego na okres po 2016 r. w dziedzinie zwalczania korupcji oraz dokumentów strategicznych na okres po 2017 r. w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i przeciwdziałania praniu pieniędzy.
Ponadto strony będą współpracować w następujących obszarach:
Ochrona danych osobowych
Priorytety średnioterminowe
Zwalczanie przestępczości zorganizowanej
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Reforma policji
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Współpraca policyjna i policyjne bazy danych
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Zwalczanie niedozwolonych środków odurzających
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Handel ludźmi
Zwalczanie niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych i przemocy seksualnej wobec dzieci
Zwalczanie cyberprzestępczości
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Zapobieganie korupcji i konfliktom interesów oraz ich zwalczanie
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz zwalczanie przestępstw finansowych
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Współpraca w zakresie migracji, azylu i zarządzania granicami
Migracja i azyl
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Zarządzanie granicami
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Współpraca prawna
Priorytety średnioterminowe
= przystąpienie do wielostronnych konwencji o współpracy sądowej w sprawach cywilnych i wdrożenie ich postanowień, w szczególności Konwencji z 1970 r. o przeprowadzaniu dowodów za granicą w sprawach cywilnych lub handlowych.
= przystąpienie do wielostronnych konwencji dotyczących ochrony dzieci i wdrożenie ich postanowień, w szczególności konwencji Haskiej Konferencji Prawa Prywatnego Międzynarodowego w zakresie prawa rodzinnego.
= prowadzenie przygotowań - w szczególności w drodze oceny krajowych zdolności i zasobów - do przystąpienia do Konwencji o jurysdykcji, prawie właściwym, uznawaniu, wykonywaniu i współpracy w zakresie odpowiedzialności rodzicielskiej oraz środków ochrony dzieci z 1996 r. oraz do wdrożenia tej konwencji.
Handel i zagadnienia związane z handlem (DCFTA)
Handel towarami
Strony będą współpracować - w szczególności w drodze wspólnych konsultacji - nad wdrożeniem postanowień dotyczących dostępu towarów, w tym energii, do rynku, aby zrealizować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Regulacje techniczne, normalizacja i powiązana infrastruktura
Strony będą współpracować na rzecz zapewnienia zgodności z unijnymi regulacjami technicznymi, procedurami normalizacji, metrologii, akredytacji i oceny zgodności oraz systemem nadzoru rynku, jak przewidziano w układzie o stowarzyszeniu, a konkretniej w jego części dotyczącej DCFTA.
Przygotowania będą obejmować:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Środki sanitarne i fitosanitarne
Strony będą współpracować nad dostosowaniem mołdawskich norm sanitarnych i fitosanitarnych dla żywności i pasz, a także ustawodawstwa dotyczącego zdrowia roślin, zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz praktyk w tym zakresie do norm, ustawodawstwa i praktyk obowiązujących w UE, zgodnie z postanowieniami odnośnych załączników do układu o stowarzyszeniu. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Ułatwienia celne i handlowe
Strony będą pracować nad dostosowaniem ustawodawstwa Republiki Mołdawii do prawa i strategii celnych UE, a także do międzynarodowych standardów określonych w rozdziale 5 i odnośnych załącznikach do układu o stowarzyszeniu. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Reguły pochodzenia
Strony będą współpracować, aby wdrożyć reguły pochodzenia, które zostały ustanowione w protokole do układu o stowarzyszeniu i które wiążą się z przystąpieniem Republiki Mołdawii do Regionalnej konwencji w sprawie paneuroś-ródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Prowadzenie działalności gospodarczej, handel usługami i handel elektroniczny
Strony będą kontynuować dialog na temat prowadzenia działalności gospodarczej, handlu usługami i handlu elektronicznego zgodnie z postanowieniami układu o stowarzyszeniu. Będą one realizować zobowiązania podjęte w dziedzinie usług, jak określono w odnośnych załącznikach do układu o stowarzyszeniu. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Płatności bieżące i przepływ kapitału
Strony będą kontynuować dialog na temat przepływu kapitału i płatności, w szczególności w celu monitorowania zgodności ze wszystkimi istniejącymi zobowiązaniami w ramach układu o stowarzyszeniu.
Zamówienia publiczne
Strony będą współpracować w zakresie wdrożenia przez Republikę Mołdawii postanowień rozdziału dotyczącego zamówień zawartego w układzie o stowarzyszeniu oraz powiązanych reform. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Prawa własności intelektualnej
Strony będą współpracować nad dostosowaniem mołdawskiego ustawodawstwa do przepisów UE oraz międzynarodowych standardów dotyczących ochrony praw własności intelektualnej oraz zapewnią skuteczną ochronę wszystkich tych praw, w tym oznaczeń geograficznych, zgodnie z postanowieniami układu o stowarzyszeniu. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Konkurencja
Strony będą współpracować nad wdrożeniem rozdziału dotyczącego konkurencji układu o stowarzyszeniu oraz powiązanych reform. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety średnioterminowe
Przejrzystość
Strony zwrócą szczególną uwagę na działania, których celem jest:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Handel i zrównoważony rozwój
Strony będą kontynuować dialog i prace dotyczące kwestii objętych odnośnym rozdziałem układu o stowarzyszeniu. Strony będą realizować następujące priorytety:
Priorytety krótko- i średnioterminowe
Strony będą mieć na uwadze, że priorytety dotyczące praw związków zawodowych i najważniejszych norm pracy w części 2.2 oraz priorytety określone w części 2.6 (Zatrudnienie, polityka społeczna i równość szans) mają duże znaczenie dla wdrożenia rozdziału "Handel i zrównoważony rozwój" i dlatego należy je rozpatrywać w powiązaniu z tą częścią układu o stowarzyszeniu.
Rozwój gospodarczy i możliwości rynkowe
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Prawo spółek, rachunkowość i audyt, ład korporacyjny
Strony będą współpracować na rzecz przygotowania Republiki Mołdawii do wdrożenia prawa UE i instrumentów międzynarodowych wymienionych w odnośnych załącznikach do układu o stowarzyszeniu, w szczególności w następującym zakresie:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Zatrudnienie, polityka społeczna i równość szans
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących celów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
= wzmocnienie zdolności administracyjnych i zdolności w zakresie egzekwowania przepisów w obszarach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa pracy; dotyczy to w szczególności inspekcji pracy i odpowiednich organów sądowych;
= budowanie zdolności partnerów społecznych (np. szkolenie w zakresie unijnych przepisów i standardów bezpieczeństwa i higieny oraz w zakresie prawa pracy).
Ochrona konsumentów
W celu przygotowania do wdrożenia prawa UE i instrumentów międzynarodowych wymienionych w odnośnym załączniku do układu o stowarzyszeniu strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących celów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Statystyki
Strony będą pracować nad zbliżeniem ustawodawstwa Republiki Mołdawii do prawa UE w dziedzinie statystyki. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Podatki
Strony pogłębią współpracę mającą na celu usprawnienie i rozwinięcie systemu podatkowego i administracji podatkowej Republiki Mołdawii w oparciu o unijne i międzynarodowe normy. Współpraca ta będzie obejmować przygotowanie do stopniowego dostosowywania ustawodawstwa Republiki Mołdawii do prawa UE i instrumentów międzynarodowych wspomnianych w załączniku do układu o stowarzyszeniu, a w szczególności następujące działania:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Usługi finansowe
Strony będą współpracować na rzecz przygotowania Republiki Mołdawii do modernizacji jej finansowych ram regulacyjnych i nadzorczych, tak aby państwo to dostosowało się do uzgodnionych na poziomie międzynarodowym norm regulacyjnych w dziedzinie usług finansowych, stosując przepisy UE i instrumenty międzynarodowe, o których mowa w odnośnych załącznikach do układu o stowarzyszeniu, m.in. w tytule IV (Współpraca gospodarcza i sektorowa) tego układu, jako punkt odniesienia podczas opracowywania zasad właściwych dla Republiki Mołdawii. Współpraca ta obejmie następujące działania i przyczyni się do osiągnięcia następujących celów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Polityka w dziedzinie przemysłu i przedsiębiorstw
Strony będą współpracować na rzecz poprawy otoczenia biznesowego i regulacyjnego w Republice Mołdawii, pobudzenia inwestycji i działalności gospodarczej wszystkich rodzajów przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w tym mikroprzedsiębiorstw. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Przemysł wydobywczy i surowce
Strony będą wymieniać się informacjami na temat przemysłu wydobywczego i surowców w celu lepszego zrozumienia swoich odnośnych strategicznych działań i polityk. Dyskusje będą prowadzone na forum powołanego w tym celu podkomitetu.
Turystyka
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Priorytety średnioterminowe
Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich
Współpraca w celu zbliżenia ustawodawstwa i polityki do unijnej wspólnej polityki rolnej (WPR) oraz w szczególności przestrzeganie harmonogramu zobowiązań dotyczących poszczególnych obszarów określonych w odpowiednich załącznikach do układu o stowarzyszeniu. W tym celu strony będą wspólnie podejmować następujące działania:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Społeczeństwo informacyjne / gospodarka cyfrowa i społeczeństwo cyfrowe
Strony będą współpracować w celu dostosowania środowiska cyfrowego w Republice Mołdawii do jednolitego rynku cyfrowego UE. Przyczyni się to do tworzenia miejsc pracy w Republice Mołdawii oraz pobudzi wzrost i innowacje, co będzie szczególnie korzystne dla ludzi młodych w kontekście możliwości kształcenia i zatrudnienia, na miejscu lub na odległość, oraz zakładania przedsiębiorstw o niskim kapitale założycielskim. W szczególności strony będą współpracować na rzecz wspierania Republiki Mołdawii we wdrażaniu unijnego dorobku prawnego wspomnianego w odnośnych załącznikach do układu o stowarzyszeniu, aby zrealizować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Zdrowie publiczne
Strony będą współpracować na rzecz osiągnięcia następujących celów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Planowanie miejskie i zabudowa
Priorytety średnioterminowe
Rozwój regionalny
Strony będą współpracowały w ramach polityk rozwoju regionalnego oraz dialogu między UE a Republiką Mołdawii na temat polityki regionalnej w kontekście działań Republiki Mołdawii zmierzających do osiągnięcia następujących celów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Rybołówstwo i polityka morska
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Sieci połączeń, efektywność energetyczna, działanie w dziedzinie klimatu, ochrona środowiska i ochrona ludności
Strony będą współpracować na rzecz poprawy bezpieczeństwa energetycznego poprzez zwiększenie dywersyfikacji, a także większą efektywność energetyczną i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Wspólnym celem pozostaje stworzenie konkurencyjnego i przejrzystego mołdawskiego rynku energii i jego pełne zintegrowanie z rynkiem energii UE.
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Transport
Strony będą współpracować na rzecz dalszego wdrożenia przepisów UE określonych w załącznikach do układu o stowarzyszeniu oraz na rzecz wsparcia Republiki Mołdawii. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Środowisko
Strony będą współpracować na rzecz przygotowania do wdrożenia prawa UE i standardów międzynarodowych, a w szczególności na rzecz realizacji następujących celów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Działanie w dziedzinie klimatu
Strony będą współpracować na rzecz wzmocnienia dialogu i współpracy w zakresie zmiany klimatu, podejmując następujące działania:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Ochrona ludności
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Mobilność i kontakty międzyludzkie
Strony będą współpracować w zakresie ogólnej modernizacji i reformy systemu edukacji, tak by spełniał on potrzeby ludzi młodych i kraju, był sprawiedliwy dla wszystkich uczniów i studentów niezależnie od ich statusu społecznego i miejsca zamieszkania, efektywny pod względem wykorzystania zasobów i by budził zaufanie społeczeństwa dzięki dobremu personelowi i osiąganym wynikom, systemom szkolenia i wsparcia dla młodzieży w Republice Mołdawii. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Badania i innowacje
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Kultura, polityka audiowizualna i media
Kultura
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Polityka audiowizualna i media
Strony będą współpracować w zakresie przygotowania wdrożenia przepisów UE określonych w załącznikach do układu o stowarzyszeniu. Współpraca ta będzie obejmować wsparcie dla Republiki Mołdawii w następujących dziedzinach:
Priorytety krótkoterminowe
Priorytety średnioterminowe
Udział w agencjach i programach UE
Priorytety średnioterminowe
Przegląd wdrożenia protokołu w sprawie uczestnictwa w programach UE w oparciu o rzeczywisty udział Republiki Mołdawii w konkretnych programach UE.
Publiczne kampanie informacyjne i eksponowanie w społeczeństwie
Zapewnienie odpowiedniego wyeksponowania wszystkich projektów i programów UE, a także ich wpływu, poprzez ścisłą współpracę z mediami, społeczeństwem obywatelskim i społecznością przedsiębiorców na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.215.3 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 1/2017 (2017/1489) w sprawie programu stowarzyszeniowego UE-Republika Mołdawii |
Data aktu: | 04/08/2017 |
Data ogłoszenia: | 19/08/2017 |
Data wejścia w życie: | 04/08/2017 |