uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dichlorpropu-P, etefonu, flonikamidu, fluazifopu-P i metaldehydu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP penkonazolu określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. NDP etridiazolu, spinetoramu i tau-fluwalinatu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku Bacillus amyloliquefaciens szczep FZB24, Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600, glinowanego węgla aktywnego, nadtlenku wodoru i Urtica spp. nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną dichlorprop-P na powierzchni owoców cytrusowych złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku etefonu wniosek taki złożono w odniesieniu do persymony. W przypadku etridiazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do dyniowatych z jadalną skórką. W przypadku flonikamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli, kapusty głowiastej, fasoli i grochu (w strąkach) oraz korzeni buraka cukrowego. W przypadku fluazifopu-P wniosek taki złożono w odniesieniu do marchwi i cukinii. W przypadku metaldehydu wniosek taki złożono w odniesieniu do porów. W przypadku penkonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron. W przypadku spinetoramu wniosek taki złożono w odniesieniu do czereśni, owoców leśnych, "pozostałych drobnych owoców i jagód", "sałat i warzyw sałatowych", "szpinaku i podobnych liści", "ziół, kwiatów jadalnych", porów oraz naparów ziołowych z liści i ziół. W przypadku tau-fluwalinatu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W uzasadnionej opinii dotyczącej spinetoramu Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania go na powierzchni endywii nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów. Należy zatem utrzymać obecny NDP.
(7) W przypadku flonikamidu Urząd zalecił podwyższenie obecnych NDP w odniesieniu do kilku produktów pochodzenia zwierzęcego w celu dostosowania tych NDP do zamierzonych zastosowań tej substancji czynnej na powierzchni buraka cukrowego.
(8) W odniesieniu do etridiazolu Urząd nie mógł przedstawić wniosków na temat oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem, ponieważ pewne informacje nie są dostępne, a osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz odnotował na posiedzeniu w dniu 29 maja 2015 r., że przedmiotowa substancja nie wytwarza istotnych metabolitów o znacznej toksyczności ani w stopniu prowadzącym do narażenia wyższego niż znikome 3 . W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 należy zatem wyznaczyć wspomniany NDP dla dyniowatych z jadalną skórką na poziomie 0,4 mg/kg, co odzwierciedla dobrą praktykę rolniczą.
(9) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych odnośnych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(10) W odniesieniu do Bacillus amyloliquefaciens szczep FZB24 i Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600 Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej tych substancji czynnych 4 . W odniesieniu do wszystkich tych substancji Urząd nie mógł przedstawić wniosków na temat oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem, ponieważ pewne informacje nie są dostępne, a osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Taka dalsza analiza znalazła odzwierciedlenie w odpowiednich sprawozdaniach z przeglądu 5 , w których stwierdzono, że ryzyko, jakie stwarzają dla ludzi metabolity tych substancji, jest znikome. W świetle tych wniosków Komisja uznaje za stosowne włączenie tych substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Glinowany węgiel aktywny, nadtlenek wodoru i Urtica spp. zostały zatwierdzone jako substancje podstawowe odpowiednio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/428 6 , rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/409 7 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/419 8 . Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tych substancji czynnych prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Należy zatem włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdza się, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for dichlorprop-P in citrus fruits" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dichlorpropu-P w owocach cytrusowych). Dziennik EFSA 2017;15(4):4834 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for ethephon in kaki/Japanese persimmons" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości etefonu w owocach szaronu/persymony/kaki/humy wschodniej). Dziennik EFSA 2017;15(3):4747 [17 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for etridiazole in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości etridiazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2017;15(3):4736 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for flonicamid in various commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości flonikamidu w różnych towarach). Dziennik EFSA 2017;15(3):4748 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fluazifop-P in carrots, tomatoes and courgettes"(Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluazifopu-P w marchwi, pomidorach i cukinii). Dziennik EFSA 2017;15(5):4831 [32 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for metaldehyde in leek" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości metaldehydu w porach). Dziennik EFSA 2017;15(3):4740 [15 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for penconazole in grapes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości penkonazolu w winogronach). Dziennik EFSA 2017;15(4):4768 [15 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for spinetoram in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości spinetoramu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2017;15(5):4867 [34 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for tau-fluvalinate in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP tau-fluwalinatu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(1):3548 [49 s.].
Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance Bacillus amyloliquefaciens strain MBI 600 (Wnioski z weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600). Dziennik EFSA 2016;14(1):4359 [37 s.].
Sprawozdanie z przeglądu dotyczącego substancji czynnej Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600 (SANTE/10008/2016 Rev. 2).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.253.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2017/1777 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości Bacillus amyloliquefaciens szczep FZB24, Bacillus amyloliquefaciens szczep MBI 600, glinowanego węgla aktywnego, dichlorpropu-P, etefonu, etridiazolu, flonikamidu, fluazifopu-P, nadtlenku wodoru, metaldehydu, penkonazolu, spinetoramu, tau-fluwalinatu i Urtica spp. w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 29/09/2017 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/10/2017 |