uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 2 (zwany dalej "układem o stowarzyszeniu") stanowi podstawę stosunków między Unią a Ukrainą. Tytuł IV układu o stowarzyszeniu, który dotyczy handlu i zagadnień związanych z handlem, stosuje się tymczasowo od dnia 1 stycznia 2016 r. 3 . W preambule układu o stowarzyszeniu strony wyraziły pragnienie zacieśnienia i rozszerzenia stosunków w sposób ambitny i nowatorski.
(2) W celu wzmocnienia podjętych przez Ukrainę starań na rzecz reform gospodarczych i politycznych oraz wsparcia i przyspieszenia rozwoju ściślejszych stosunków gospodarczych z Unią właściwe i konieczne jest zwiększenie przepływów handlowych związanych z przywozem niektórych produktów rolnych oraz przyznanie koncesji w formie autonomicznych środków handlowych w odniesieniu do niektórych produktów przemysłowych w ramach przyspieszenia procesu znoszenia ceł w stosunkach między Unią a Ukrainą.
(3) Komisja przeprowadziła analizę danych merytorycznych dotyczących uzasadnienia wyboru produktów, które mają zostać objęte niniejszym rozporządzeniem, a w szczególności potencjalnego wpływu niniejszego rozporządzenia na małe i średnie przedsiębiorstwa na Ukrainie będące beneficjentami i przedstawiła wyjaśnienia dotyczące tej analizy Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Autonomiczne środki handlowe przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy przyznać w odniesieniu do produktów, które w świetle tej analizy są korzystne. Te autonomiczne środki handlowe powinny mieć formę następujących uzgodnień preferencyjnych: (i) kontyngenty taryfowe z zerową stawką celną na produkty rolne wymienione w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia - w uzupełnieniu kontyngentów taryfowych z zerową stawką celną, określonych w układzie o stowarzyszeniu; oraz (ii) pełne zniesienie ceł przywozowych (zwane dalej "preferencyjnymi stawkami celnymi") na przywóz produktów przemysłowych wymienionych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
(4) Aby zapobiec nadużyciom finansowym, uprawnienie do korzystania z autonomicznych środków handlowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu powinno być uzależnione od przestrzegania przez Ukrainę wszystkich odpowiednich warunków uzyskania korzyści na mocy układu o stowarzyszeniu, w tym reguł pochodzenia danych produktów i procedur z nimi związanych, a także jej zaangażowania w bliską współpracę administracyjną z Unią, jak przewidziano w tym układzie.
(5) Ukraina powinna powstrzymywać się od wprowadzania nowych ceł lub opłat o skutku równoważnym oraz nowych ograniczeń ilościowych lub środków o skutku równoważnym oraz od podnoszenia obecnych poziomów ceł lub opłat, a także od wprowadzania wszelkich innych ograniczeń. W przypadku niespełnienia przez Ukrainę któregokolwiek z tych warunków Komisja powinna być uprawniona do czasowego zawieszenia wszystkich lub niektórych autonomicznych środków handlowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Z zastrzeżeniem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego przez Komisję, należy przewidzieć ponowne wprowadzenie ceł określonych we wspólnej taryfie celnej na podstawie układu o stowarzyszeniu w przypadku przywozu wszelkich produktów objętych zakresem zastosowania niniejszego rozporządzenia, który powoduje poważne trudności lub stwarza zagrożenie wystąpienia poważnych trudności dla unijnych producentów produktów podobnych lub bezpośrednio konkurencyjnych.
(7) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze umożliwiające jej tymczasowe zawieszenie uzgodnień preferencyjnych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz wprowadzenie środków naprawczych w przypadkach, gdy przywóz dokonywany na podstawie niniejszego rozporządzenia ma lub może mieć poważny wpływ na unijnych producentów. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(8) Komisja powinna administrować kontyngentami taryfowymi z zerową stawką celną przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 5 , z wyjątkiem kontyngentów taryfowych z zerową stawką celną na niektóre produkty rolne, którymi Komisja powinna administrować zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 6 i zgodnie z aktami wykonawczymi i delegowanymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia.
(9) Art. 2 i 3 układu o stowarzyszeniu przewidują, że poszanowanie zasad demokratycznych, praw człowieka i podstawowych wolności oraz zasady praworządności, jak również wysiłki na rzecz walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną oraz środki promowania zrównoważonego rozwoju i skutecznych działań wielostronnych, stanowią istotne elementy stosunków z Ukrainą, które są regulowane tym układem. Należy wprowadzić możliwość czasowego zawieszenia uzgodnień preferencyjnych w przypadku braku poszanowania przez Ukrainę ogólnych zasad układu o stowarzyszeniu, podobnie jak jest to przewidziane w innych układach o stowarzyszeniu podpisanych przez Unię.
(10) Roczne sprawozdanie Komisji w sprawie wdrażania pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu, stanowiącego integralną część układu o stowarzyszeniu, powinno zawierać szczegółową ocenę wdrożenia autonomicznych środków handlowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Ze względu na trudną sytuację gospodarczą na Ukrainie niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
A. TAJANI | M. MAASIKAS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.254.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2017/1566 w sprawie wprowadzenia w odniesieniu do Ukrainy tymczasowych autonomicznych środków handlowych uzupełniających koncesje handlowe dostępne na mocy układu o stowarzyszeniu |
Data aktu: | 13/09/2017 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2017 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2017 |