(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 października 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy, uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a), po wezwaniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z przywołanymi artykułami 1 , a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
(1) Na początku 2012 r. Dania podjęła dialog z Komisją, aby omówić problemy, z jakimi zmagał się wówczas Vestjysk Bank A/S ("Vestjysk Bank" lub "bank").
(2) W dniu 25 kwietnia 2012 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie SA.34423 ("decyzja w sprawie ratowania") 2 , w której stwierdziła, że trzy środki na rzecz Vestjysk Bank i Aarhus Lokalbank (który został przejęty przez Vestjysk Bank w dniu 30 marca 2012 r. w wyniku połączenia) stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu, oraz uznała je za tymczasowo zgodne z rynkiem wewnętrznym ze względu na stabilność finansową. W związku z tym środki zatwierdzono na okres sześciu miesięcy lub - jeżeli Dania przedstawi w ciągu sześciu miesięcy od daty przedmiotowej decyzji szczegółowy plan restrukturyzacji - do momentu, gdy Komisja podejmie ostateczną decyzję w sprawie tego planu restrukturyzacji.
(3) W dniu 18 kwietnia 2012 r. Dania przedłożyła wstępną wersję planu restrukturyzacji Vestjysk Bank, która zawierała projekt zestawu zobowiązań służący jako punkt wyjściowy do dyskusji związanych z planem restrukturyzacji.
(4) W okresie od kwietnia 2012 r. do grudnia 2015 r. w trakcie szeregu posiedzeń, telekonferencji i poprzez pisemną korespondencję Komisja i Dania prowadziły dyskusję w sprawie planu restrukturyzacji, który był kilkukrotnie aktualizowany. Od sierpnia 2013 r. do kwietnia 2014 r. Dania podjęła próbę sprzedaży swojego udziału w banku. W rezultacie w tym okresie wstrzymano dyskusje nad planem restrukturyzacji. Próba nie powiodła się ze względu na brak zainteresowanych oferentów.
(5) Pismem z dnia 4 grudnia 2015 r. Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy ("decyzja o wszczęciu postępowania").
(6) W dniu 7 stycznia 2016 r. Komisja otrzymała od Danii uwagi dotyczące decyzji o wszczęciu postępowania.
(7) W kwietniu 2016 r. Dania rozpoczęła nowy, bezwarunkowy i przejrzysty proces sprzedaży w celu zbycia swoich udziałów w banku.
(8) Decyzję o wszczęciu postępowania opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 3 w dniu 17 czerwca 2016 r. Komisja wezwała zainteresowane strony do przedstawienia uwag. Nie otrzymała żadnych uwag od zainteresowanych stron.
(9) W dniu 23 listopada 2016 r., po tym jak w procesie sprzedaży nie udało się przyciągnąć żadnej oferty kupna banku, Dania poinformowała Komisję, że duński bank Nykredit wyraził zainteresowanie utworzeniem konsorcjum złożonego z inwestorów spoza sektora bankowego, które nabyłoby i dokapitalizowałoby bank. Zdaniem Danii taka transakcja w połączeniu z późniejszymi wysiłkami restrukturyzacyjnymi przywróciłaby długoterminową rentowność banku.
(10) Od 23 listopada 2016 r. do początku czerwca 2017 r. Komisja i Dania w trakcie szeregu posiedzeń, telekonferencji i poprzez pisemną korespondencję prowadziły dyskusję w sprawie nowego planu restrukturyzacji.
(11) W dniu 14 czerwca 2017 r. Dania przedłożyła wersję ostateczną nowego planu restrukturyzacji oraz podpisaną z konsorcjum inwestorów prywatnych umowę kupna udziałów banku. Następnie konsorcjum inwestorów złożyło publiczną ofertę przejęcia pozostałych udziałów banku (posiadanych przez podmioty prywatne) z datą zamknięcia przypadającą na dzień 18 lipca 2017 r.
(12) Pismem z dnia 12 czerwca 2017 r. Dania zgodziła się zrzec się swoich praw wynikających z art. 342 Traktatu w związku z art. 3 rozporządzenia nr 1 4 oraz zgodziła się na przyjęcie i notyfikowanie niniejszej decyzji w języku angielskim.
2. KONTEKST
2.1. Vestjysk Bank obecnie
(13) Założony w 1874 r. Vestjysk Bank został sklasyfikowany przez Duński Urząd Nadzoru Finansowego ("DFSA") jako instytucja finansowa niemająca znaczenia systemowego i jest on obecnie 15. największym bankiem w Danii, a jego udział w rynku wynosi mniej niż 0,3 %. Na podstawie najnowszych dostępnych danych (z dnia 31 marca 2017 r.) bilans banku wynosi 19,5 mld DKK (2,6 mld EUR), posiada on 14 mld DKK (1,9 mld EUR) depozytów, 12,4 mld DKK (1,7 mld EUR) kredytów ogółem, ma 15 oddziałów i zatrudnia 438 pracowników (ekwiwalent pełnego czasu pracy "EPC").
(14) Państwo duńskie jest udziałowcem większościowym banku, kontroluje 81,47 % kapitału zakładowego i praw głosu w Vestjysk Bank. Vestjysk Bank jest notowany na giełdzie kopenhaskiej.
(15) Model biznesowy banku łączy lokalne udzielanie pożyczek detalicznych z dużą ekspozycją wobec sektora rolnego i nieruchomości komercyjnych. Bank prowadzi działalność głównie w duńskim regionie Jutlandii.
2.2. Środki pomocy tymczasowo zatwierdzone w decyzji w sprawie ratowania
(16) W 2012 r. Vestjysk Bank otrzymał pomoc państwa, aby połączyć się z Aarhus Lokalbank, innym duńskim bankiem regionalnym, prowadzącym działalność w regionie Jutlandii. Pod koniec 2011 r. bilans odpowiednio Vestjysk Bank wynosił 29,2 mld DKK (3,9 mld EUR), a Aarhus Lokalbank - 4,4 mld DKK (600 mln EUR).
(17) W 2009 r. zarówno Vestjysk Bank, jak i Aarhus Lokalbank otrzymały pomoc w ramach duńskiego programu dokapitalizowania. Pomoc na rzecz banku przyznano w postaci kapitału hybrydowego w wysokości 1 438 mln DKK 5 i 177,8 mln DKK 6 o łącznej wartości 1 615,8 mln DKK (około 216 mln EUR) i odpowiadającego 6,2 % aktywów ważonych ryzykiem (RWA). W rezultacie państwo duńskie już przed połączeniem było głównym udziałowcem w obu bankach (miało udział w wysokości 53,1 % w Vestjysk Bank i 45,2 % w Aarhus Lokalbank) 7 .
(18) W dniu 28 lutego 2012 r. Dania poinformowała Komisję, że Vestjysk Bank i Aarhus Lokalbank planują połączenie, ponieważ każdy z nich był narażony na narastające ryzyko stania się bankiem znajdującym się w trudnej sytuacji. Połączenie dwóch banków miało na celu sprostanie wyzwaniom finansowym banków poprzez stworzenie jednego wstępującego w ich prawa podmiotu, Vestjysk Bank, oraz wzmocnienie jego pozycji jako banku regionalnego.
(19) W celu dokonania połączenia Dania notyfikowała Komisji następujące środki dotyczące Vestjysk Bank:
- środek 1 - dokonanie podwyższenia kapitału banku o zysku netto o wartości od 250 mln DKK do 300 mln DKK,
- środek 2 - pozyskanie nowego podporządkowanego kapitału pożyczkowego w kwocie głównej wynoszącej 200 mln DKK,
- środek 3 - sprzedaż na rzecz duńskiego banku centralnego mniejszościowych udziałów o wartości 175 mln DKK (23 mln EUR), jakie bank posiadał w duńskiej instytucji kredytowej zajmującej się kredytami hipotecznymi,
- środek 4 - indywidualne gwarancje państwowe na nowe obligacje maksymalnie do kwoty 8,6 mld DKK (1 154 mln EUR).
(20) W dniu 25 kwietnia 2012 r. Komisja tymczasowo zatwierdziła środki 1, 3 i 4, uznając je za pomoc na ratowanie, na okres sześciu miesięcy lub - jeżeli Dania przedstawi w ciągu sześciu miesięcy od daty przedmiotowej decyzji szczegółowy plan restrukturyzacji - do momentu, gdy Komisja podejmie ostateczną decyzję w sprawie tego planu restrukturyzacji. Środek 2 został w całości sfinansowany przez inwestorów prywatnych i w rezultacie uznano, że nie stanowi pomocy państwa.
(21) W dniu 28 czerwca 2012 r. Vestjysk Bank otrzymał od duńskiego przedsiębiorstwa stabilności finansowej 8 ostateczne prawnie wiążące zobowiązanie względem środka 4, w ramach którego ograniczono indywidualne gwarancje państwowe na zobowiązania do 6,8 mld DKK (914 mln EUR).
(22) Przychody brutto z tytułu środka 1 wyniosły 318,7 mln DKK (przychody netto osiągnęły wartość 300 mln DKK), a udziałowi państwa odpowiadała kwota 166 mln DKK (22 mln EUR). Środek 3 wywołał efekt ulgi w kapitale w wysokości 0,60 %, obniżając aktywa ważone ryzykiem banku.
(23) Ostateczna kwota wsparcia wynikającego z wdrożenia tych trzech środków, które opisano w decyzji w sprawie ratowania, wyniosła 7 293,7 mln DKK (979 mln EUR).
2.3. Brak solidnego planu restrukturyzacji i decyzja o wszczęciu postępowania
(24) W dniu 18 kwietnia 2012 r. Dania przedłożyła wstępną wersję planu samodzielnej restrukturyzacji Vestjysk Bank, która zawierała projekt podstawowych ustaleń dotyczących możliwych zobowiązań. Po jego przedłożeniu doszło do licznych aktualizacji i zmian, mających na celu zapewnienie dodatkowych działań służących przywróceniu długoterminowej rentowności banku, ponieważ w ramach ostatniego planu nie udało się osiągnąć planowanej rentowności.
(25) W sierpniu 2013 r. Dania poinformowała Komisję o planach sprzedaży Vestjysk Bank i w związku z tym dyskusje nad samodzielną restrukturyzacją banku zostały zawieszone.
(26) W kwietniu 2014 r. Dania poinformowała Komisję o odstąpieniu od sprzedaży banku, ponieważ żaden potencjalny nabywca nie złożył oferty. W związku z tym wznowiono dyskusje nad samodzielną restrukturyzacją banku. W toku tych dyskusji nie opracowano jednak ostatecznego i solidnego planu restrukturyzacji, którego realizacja mogłaby zapewnić przywrócenie rentowności i Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu.
2.4. Podstawy wszczęcia postępowania
(27) W decyzji o wszczęciu postępowania z dnia 4 grudnia 2015 r. Komisja wyraziła wątpliwości co to tego, czy:
W imieniu Komisji | |
Margrethe VESTAGER | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.277.13 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2017/1959 w sprawie pomocy państwa SA.34720 - 2015/C (ex 2015/N), wdrożonej przez Danię na rzecz restrukturyzacji Vestjysk Bank |
Data aktu: | 18/07/2017 |
Data ogłoszenia: | 27/10/2017 |