uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 38 lit. d),
(1) W załączniku III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1235/2008 2 ustanowiono wykaz państw trzecich, których systemy produkcji i środki kontroli w odniesieniu do produkcji ekologicznej produktów rolnych uznawane są za równoważne z tymi, które ustanowiono w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007.
(2) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Kostarykę nazwy jednostek certyfikujących "Kiwa BCS Öko-Garantie GmbH", "Control Union Certifications" i "Primus lab" zmieniono, odpowiednio, na "Kiwa BCS Costa Rica Limitada", "Control Union Perú" i "PrimusLabs.com CR S.A.". Kostaryka poinformowała również Komisję, że "Servicio Fitosanitario del Estado, Ministerio de Agricultura y Ganadería" nie jest już organem kontrolnym i że inne organy kontrolne niż Ministerstwo Rolnictwa są jednostkami wydającymi świadectwa.
(3) Japonia poinformowała Komisję, że jej właściwy organ dodał dwie jednostki certyfikujące, a mianowicie "Japan Food Research Laboratories" oraz "Leafearth Company", do wykazu jednostek certyfikujących uznanych przez Japonię oraz że nazwy "Bureau Veritas Japan, Inc." i "Hyogo prefectural Organic Agriculture Society (HOAS)" oraz adres internetowy "Organic Certification Association" uległy zmianie.
(4) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Nową Zelandię zmienił się adres strony internetowej właściwego organu.
(5) Republika Korei poinformowała Komisję, że jej właściwy organ dodał jednostkę certyfikującą "Industry-Academic Cooperation Foundation, SCNU" do wykazu jednostek certyfikujących uznanych przez Republikę Korei.
(6) Okres ważności wpisu Republiki Korei do wykazu ustanowionego w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 upływa z dniem 31 stycznia 2018 r. Biorąc pod uwagę, że Republika Korei nadal spełnia warunki ustanowione w art. 33 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, ważność tego wpisu należy przedłużyć na czas nieokreślony.
(7) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zawiera wykaz jednostek certyfikujących i organów kontrolnych uprawnionych do przeprowadzania kontroli i wydawania w państwach trzecich świadectw do celów równoważności.
(8) Czas trwania uznania, zgodnie z art. 33 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, jednostek certyfikujących wymienionych w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008, upływa z dniem 30 czerwca 2018 r. Na podstawie wyników ciągłego nadzoru prowadzonego przez Komisję należy przedłużyć uznanie tych jednostek certyfikujących do dnia 30 czerwca 2021 r.
(9) Podmiot "Albinspekt" poinformował Komisję o zmianie swojego adresu.
(10) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od podmiotu "BAȘ AK Ekolojik Ürünler Kontrol ve Hizmetleri Sertifikasyon Tic. Ltd." o włączenie go do wykazu w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uznanie "BAȘ AK Ekolojik Ürünler Kontrol ve Sertifikasyon Hizmetleri Tic. Ltd." jest uzasadnione. dla kategorii produktów A i D w odniesieniu do Turcji.
(11) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od podmiotu "BIOCert Indonesia" o włączenie go do wykazu w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest uznanie "BIOCert Indonesia" dla kategorii produktów A i D w odniesieniu do Indonezji.
(12) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "bio.inspecta AG" o zmianę jego specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A i D na Afganistan, Chile i Nepal.
(13) Wpis "Bolicert Ltd" w wykazie znajdującym się w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 został zawieszony rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1473 3 . W celu zniesienia tymczasowego zawieszenia Komisja wezwała "Bolicert Ltd." do przedstawienia ważnego certyfikatu akredytacji od IOAS (organizacja akredytacyjna "Bolicert Ltd") oraz do podjęcia odpowiednich i terminowych działań naprawczych zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 834/2007. IOAS poinformowała Komisję, że podjęła decyzję o zniesieniu zawieszenia, ponieważ otrzymała zadowalające informacje na temat działań naprawczych podjętych przez "Bolicert Ltd". Na podstawie tych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest ponowne umieszczenie "Bolicert Ltd" w załączniku IV na takich samych zasadach jak przed zawieszeniem.
(14) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "CCPB Srl" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A, B, D, E i F na Albanię, Algierię, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Republikę Południowej Afryki; dla kategorii produktów A na Ugandę; dla kategorii produktów A i D na Afganistan, Armenię, Etiopię, Ghanę, Nigerię, Senegal i Uzbekistan; dla kategorii produktów A, D i E na Białoruś, Kazachstan, Mołdawię, Rosję, Serbię, Tajlandię, Tadżykistan i Turkmenistan; dla kategorii produktów A, B, D i E na Azerbejdżan, Kirgistan i Ukrainę; dla kategorii produktów A, B i D na Katar oraz dla kategorii produktów D na Tunezję.
(15) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "Control Union Certifications" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A, B, C, D, E i F na Brunei, Wyspy Cooka, Polinezję Francuską, Grenadę, Gujanę, Gruzję, Jordanię, Kuwejt, Liban, Papuę Nową Gwineę, Wyspy Świętego Tomasza i Książęcą, Seszele, Tadżykistan, Turkmenistan i Wenezuelę; dla kategorii produktów B, C, D (jedynie wino) i E na Australię; dla kategorii produktów C i E na Nową Zelandię; dla kategorii produktów B na Tonga i Tunezję oraz dla kategorii produktów F na Tuvalu.
(16) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "Ecocert SA" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów D (wino) i E na Argentynę; rozszerzenie uznania na Japonię, Kirgistan i Zimbabwe dla kategorii produktów B oraz rozszerzenie uznania na Gruzję i Mozambik dla kategorii produktów E oraz na Paragwaj i Urugwaj dla kategorii produktów F.
(17) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "Florida Certified Organic Growers and Consumers, Inc. (FOG), DBA as Quality Certification Services (QCS)" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A i D na Boliwię, Kolumbię i Laos; dla kategorii produktów A, C, D i E na Chile; dla kategorii produktów D na Kostarykę oraz dla kategorii produktów C i D (przetworzone produkty akwakultury) na Stany Zjednoczone.
(18) Podmiot "IMOswiss AG" poinformował Komisję, że z dniem 1 stycznia 2018 r. zaprzestaje działalności certyfikacyjnej we wszystkich państwach trzecich, w odniesieniu do których był uznany, a zatem od tej daty nie powinien już znajdować się w wykazie w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008.
(19) Podmiot "Kiwa BCS Öko-Garantie GmbH" poinformował Komisję o zmianie swojego adresu internetowego.
(20) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Letis S.A" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A i D na Afganistan, Etiopię, Iran, Kazachstan, Mołdawię, Pakistan, Rosję, Tadżykistan, Turcję i Ukrainę.
(21) Podmiot "Organic agriculture certification Thailand" poinformował Komisję o zmianie nazwy na "Organic Agriculture Certification Thailand (ACT)" oraz o zmianie swojego adresu.
(22) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Organic Control System" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A i D na Bośnię i Hercegowinę.
(23) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Organic Standard" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu na Kazachstan, Kirgistan, Mołdawię i Rosję dla kategorii produktów B oraz rozszerzenie uznania na wino.
(24) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "Organska Kontrola" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A, B i D na Kosowo 4 .
(25) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "ORSER" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A i D na Azerbejdżan, Bośnię i Hercegowinę, Gruzję, Iran, Kazachstan, Kirgistan i Nepal.
(26) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "Servicio de Certificación CAAE S.L.U." o włączenie go do wykazu w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest uznanie podmiotu "Servicio de Certificación CAAE S.L.U." dla kategorii produktów A i D na Boliwię, Ekwador, Meksyk, Maroko, Peru i Turcję.
(27) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "Tse-Xin Organic Certification Corporation" o włączenie go do wykazu w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest uznanie "Tse-Xin Organic Certification Corporation" dla kategorii produktów A i D w odniesieniu do Tajwanu.
(28) Organizacja akredytacyjna w dziedzinie rolnictwa ekologicznego, "DAkkS", poinformowała Komisję, że postanowiła zawiesić swoją akredytację dla "Egyptian Center of Organic Agriculture (ECOA)". Zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 Komisja może w dowolnym momencie zawiesić wpis jednostki certyfikującej w wykazie w załączniku IV do tego rozporządzenia, bądź w świetle otrzymanych informacji bądź w przypadku, gdy jednostka certyfikująca nie dostarczyła wymaganych informacji. Podmiot "Egyptian Center of Organic Agriculture (ECOA)" został poproszony przez Komisję o przedstawienie ważnego certyfikatu akredytacji oraz o podjęcie odpowiednich i terminowych działań naprawczych zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 834/2007, lecz nie zareagował w satysfakcjonujący sposób w określonym terminie. Wpis dotyczący "Egyptian Center of Organic Agriculture (ECOA)" należy zatem zawiesić w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 do czasu dostarczenia zadowalających informacji.
(29) W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/872 * wymieniono podmiot "IMOcert Latinoamérica Ltda" jako uznany organ kontroli dla kategorii produktów A i B w odniesieniu do Argentyny oraz dla kategorii produktów A w odniesieniu do Kostaryki. Ponieważ Argentyna i Kostaryka są wymienione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008, odpowiednio, odnośnie do produktów kategorii A i B oraz do produktów kategorii A, "IMOcert Latinoamérica Ltda" nie może zostać uznany w przypadku tych państw w odniesieniu do tych kategorii produktów, o których mowa w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008, zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1235/2008. Uznanie tych kategorii produktów w odniesieniu do tych państw powinno zatem zostać skreślone. Komisja wezwała "IMOcert Latinoamérica Ltda" do niecertyfikowania produktów, które należą do tych kategorii produktów na podstawie błędnego odniesienia do tych kategorii produktów w odniesieniu do Argentyny i Kostaryki.
(30) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zmieniony rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2016/1842 5 zawiera nowy wzór świadectw kontroli dotyczących przywozu produktów ekologicznych w ramach elektronicznego systemu certyfikacji, do którego odnosi się art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1235/2008. W załączniku tym uwaga odpowiadająca rubryce 12 świadectwa błędnie odnosi się do rubryki 24 zamiast do rubryki 21. Błąd ten należy poprawić.
(31) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować załączniki III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008.
(32) Usunięcie podmiotu "IMOcert Latinoamérica Ltda" powinno stosować się z mocą wsteczną od daty wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/872, a skreślenie "IMOswiss AG" powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2018 r.
(33) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.333.29 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/2329 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do ustaleń dotyczących przywozu produktów ekologicznych z krajów trzecich |
Data aktu: | 14/12/2017 |
Data ogłoszenia: | 15/12/2017 |
Data wejścia w życie: | 04/01/2018, 01/01/2018, 12/06/2017 |