Decyzja 5/2016/SC (2017/315) dotycząca audytu programów i projektów w ramach mechanizmu finansowego

DECYZJA STAŁEGO KOMITETU PAŃSTW EFTA NR 5/2016/SC
z dnia 22 września 2016 r.
dotycząca audytu programów i projektów w ramach mechanizmu finansowego (2014-2021) [2017/315]

STAŁY KOMITET PAŃSTW EFTA

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem EOG,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską, Islandią, Księstwem Liechtensteinu i Królestwem Norwegii w sprawie mechanizmu finansowego EOG na lata 2014-2021,

uwzględniając protokół 38c dotyczący mechanizmu finansowego EOG (2014-2021), włączony do Porozumienia EOG wyżej wymienioną umową między Unią Europejską, Islandią, Księstwem Liechtensteinu i Królestwem Norwegii w sprawie mechanizmu finansowego EOG na lata 2014-2021,

uwzględniając umowę między Królestwem Norwegii a Unią Europejską w sprawie norweskiego mechanizmu finansowego na lata 2014-2021,

uwzględniając decyzję Stałego Komitetu Państw EFTA nr 2/2016/SC z dnia 2 czerwca 2016 r. zmieniającą decyzję Stałego Komitetu Państw EFTA nr 4/2004/SC z dnia 3 czerwca 2004 r. ustanawiającą Komitet ds. Mechanizmu Finansowego,

uwzględniając decyzję Stałego Komitetu Państw EFTA nr 3/2016/SC z dnia 2 czerwca 2016 r. rozszerzającą zakres działań Biura Mechanizmu Finansowego EOG oraz norweskiego mechanizmu finansowego,

uwzględniając decyzję Komitetu ds. Porozumienia o Nadzorze i Trybunale nr 5/2002 z dnia 23 października 2002 r. dotyczącą mandatu Komisji Obrachunkowej EFTA ("krajów EOG-EFTA"),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Komisja Obrachunkowa EFTA pełni funkcję najwyższej władzy w zakresie kontroli programów i projektów realizowanych w ramach mechanizmu finansowego EOG na lata 2014-2021 (zwanego dalej "mechanizmem finansowym EOG"). Zadania Komisji Obrachunkowej obejmują kontrolę programów i projektów w państwach beneficjentach, nadzór nad prowadzonym przez państwa beneficjentów zarządzaniem programami i projektami oraz nad wdrażaniem przez nie mechanizmu finansowego EOG. Komisja Obrachunkowa może sprawować również kontrolę nad Biurem Mechanizmów Finansowych w odniesieniu do mechanizmu finansowego EOG.

Artykuł  2

Członkowie Komisji Obrachunkowej są obywatelami państw EFTA będących stronami Porozumienia EOG, a najlepiej członkami najwyższych krajowych organów kontroli w państwach EFTA. Ich niezależność musi być niekwestionowana. Urzędnik zatrudniony w jakiejkolwiek instytucji EFTA może zostać członkiem Komisji Obrachunkowej dopiero po upływie trzech lat od chwili zakończenia pracy w tej instytucji.

Artykuł  3

Członkami Komisji Obrachunkowej przeprowadzającymi kontrole zgodnie z art. 1 są osoby powołane decyzjami Komitetu ds. Porozumienia o Nadzorze i Trybunale nr 9, 10 i 11 z dnia 12 grudnia 2013 r. dotyczącą ponownego powołania członków Komisji Obrachunkowej EFTA ("krajów EOG-EFTA") na określoną w tej decyzji długość kadencji. Po upływie kadencji członkami Komisji Obrachunkowej przeprowadzającymi kontrole zgodnie z art. 1 są osoby powołane decyzją Komitetu ds. Porozumienia o Nadzorze i Trybunale.

Artykuł  4

Członkowie Komisji Obrachunkowej są w pełni niezależni w wykonywaniu swych obowiązków.

Artykuł  5

Przeprowadzając kontrole działań odnoszących się do obu mechanizmów finansowych, członkowie Komisji Obrachunkowej współpracują ściśle z osobą lub osobami, którym powierzono prowadzenie analogicznych kontroli w ramach norweskiego mechanizmu finansowego za okres 2014-2021.

Artykuł  6

Koszty przeprowadzenia odpowiednich i proporcjonalnych kontroli, o których mowa w art. 1, są finansowane z budżetu administracyjnego mechanizmu finansowego EOG. Stały Komitet podejmuje decyzję o wysokości przyznawanych środków na podstawie projektu budżetu przedstawionego przez Komisję Obrachunkową oraz zalecenia Komitetu ds. Mechanizmu Finansowego (zwanego dalej "KMF").

Artykuł  7

Zatrudnieni eksperci zewnętrzni mogą wspomagać Komisję Obrachunkową w jej pracach. Eksperci zewnętrzni muszą spełniać te same wymogi niezależności co członkowie Komisji Obrachunkowej i również przestrzegać zawartego w art. 5 obowiązku współpracy.

Artykuł  8

Komisja Obrachunkowa informuje KMF i odpowiada przed Stałym Komitetem Państw EFTA w sprawach dotyczących kontroli, o których mowa w art. 1. Komisja może przedstawiać propozycje działań.

Artykuł  9

Komisja Obrachunkowa ustala swój regulamin wewnętrzny dotyczący zasad przeprowadzania kontroli, o których mowa w art. 1, i po konsultacji z KMF przedkłada go do zatwierdzenia Stałemu Komitetowi Państw EFTA.

Artykuł  10

Niniejsza decyzja wchodzi w życie ze skutkiem natychmiastowym.

Artykuł  11

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 września 2016 r.

W imieniu Stałego Komitetu

Bergdis ELLERTSDÓTTIR

Kristinn F. ÁRNASON

Przewodniczący

Sekretarz Generalny

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.45.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 5/2016/SC (2017/315) dotycząca audytu programów i projektów w ramach mechanizmu finansowego
Data aktu: 22/09/2016
Data ogłoszenia: 23/02/2017
Data wejścia w życie: 22/09/2016