uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 25 i art. 223 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a)-d) oraz art. 64 ust. 7 lit. a),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 3 , w szczególności jego art. 5 ust. 5,
(1) W części II tytuł I rozdział II sekcja I rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewidziano dwa programy pomocy, które mają poprawić dystrybucję produktów rolnych wśród dzieci w placówkach oświatowych. Pierwszy program dotyczy dostaw owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów (program "Owoce i warzywa w szkole"), drugi zaś dotyczy dostarczania mleka i przetworów mlecznych (program "Mleko w szkole"). Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/791 4 zastąpiono te dwa programy, wprowadzając jeden wspólny ze skutkiem od roku szkolnego 2017/2018. Program ten przewiduje nowe wspólne ramy pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw, świeżych produktów sektora bananów ("Owoce i warzywa w szkole") oraz na dostarczanie mleka i przetworów mlecznych ("Mleko w szkole") dzieciom w placówkach oświatowych ("program dla szkół"). Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zmienione rozporządzeniem (UE) 2016/791 upoważnia również Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania programu dla szkół w nowych ramach prawnych niektóre przepisy należy przyjąć w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1047/2014 5 i (UE) 2016/247 6 , rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/248 7 oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 657/2008 8 . Wszystkie wymienione akty uchyla rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/40 9 .
(2) Zgodnie z art. 23 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie, które chcą wziąć udział w programie dla szkół, są zobowiązane do przygotowania strategii dotyczącej jego realizacji. Aby móc ocenić realizację programu dla szkół, należy określić poszczególne elementy strategii. Aby ograniczyć obciążenia administracyjne, należy rozróżnić elementy, które należy zawrzeć w strategii od tych, które powinny być udostępnione Komisji na żądanie, a mianowicie w przypadku audytów, jeśli nie są one ujęte w tej strategii.
(3) W imię należytego zarządzania administracyjnego i budżetowego państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół powinny co roku składać wniosek o pomoc unijną. Ponadto treść takiego wniosku powinna zostać zdefiniowana.
(4) Należy określić treść i częstotliwość składania przez wnioskodawców wniosków o pomoc, a także zasady składania tych wniosków. Ponadto należy określić rodzaj dokumentów poświadczających, które powinny być dołączane do wniosków o pomoc. Należy również ustalić kary stosowane przez właściwy organ, jeżeli wniosek o pomoc zostanie złożony z opóźnieniem.
(5) Warunki wypłaty pomocy powinny zostać doprecyzowane, aby uwzględnić różnicę między pomocą na dostarczanie i dystrybucję produktów a pomocą na realizację środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, monitorowanie, ocenę i promocję. Należy również określić treść dokumentów poświadczających wymaganych na poparcie każdego wniosku o wypłatę pomocy.
(6) Należy określić terminy na dokonanie przesunięć środków finansowych na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół oraz na przekazywanie Komisji powiadomień, a także ich format i treść.
(7) Aby maksymalnie wykorzystać potencjał dostępnych funduszy, Komisja powinna przyjąć środki w celu realokacji pomocy Unii, o którą nie wnioskowano między państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół, które wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej ich dostępny przydział zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1370/2013. Należy zdefiniować warunki takich transferów środków finansowych między państwami członkowskimi.
(8) Aby ocenić skuteczność programu dla szkół i pomóc państwom członkowskim w dalszej poprawie ich krajowych i regionalnych strategii, państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję o wynikach i ustaleniach monitorowania i oceny programu. Dla zapewnienia jasności wskazane jest ustalenie terminu przekazywania Komisji wyników rocznego monitorowania oraz sprawozdania z oceny. Komisja powinna opublikować te dokumenty.
(9) Aby chronić interesy finansowe Unii, należy wprowadzić skuteczne środki kontroli w celu zwalczania nieprawidłowości i nadużyć. Środki te powinny obejmować systematyczną kontrolę administracyjną wszystkich wniosków o przyznanie pomocy uzupełnioną przez kontrole na miejscu. Należy określić zakres tych środków kontroli, ich przedmiot i termin oraz sposób przygotowywania sprawozdań w celu zapewnienia sprawiedliwego i jednolitego podejścia we wszystkich państwach członkowskich, uwzględniając zróżnicowanie sposobów wdrażania programu dla szkół.
(10) Kwoty nienależnie wypłacone należy odzyskać zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 809/2014 10 .
(11) Zgodnie z art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 społeczeństwo musi być wystarczająco poinformowane o wkładzie finansowym Unii do programu dla szkół. Zgodnie z przepisem dotyczącym plakatu określonym w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/40 należy ustanowić zasady dotyczące promocji programu dla szkół i wykorzystywania symbolu Unii.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 3 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 3 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/246 z dnia 13 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.41.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 2023/1449 z dnia 12 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.179.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1983/2019 z dnia 28 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.308.82) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 600/2020 z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.140.40) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 4 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 5 rozporządzenia nr 933/2021 z dnia 9 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.204.16) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 13 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 17 rozporządzenia nr 532/2020 z dnia 16 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.119.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 20 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 1239/2020 z dnia 17 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.284.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 1239/2020 z dnia 17 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.284.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2043/2020 z dnia 11 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.420.11) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 17 grudnia 2020 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.5.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/39 w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych |
Data aktu: | 03/11/2016 |
Data ogłoszenia: | 10/01/2017 |
Data wejścia w życie: | 13/01/2017 |