uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 2 akapit trzeci,
(1) W celu obniżenia kosztów zakupu danych przez uczestników rynku w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 przewiduje się publiczne udostępnianie danych wymaganych w ramach obowiązku przejrzystości przed- i posttransakcyjnej rozłącznie dla oddzielnych pozycji danych. Konieczne jest określenie poziomu zdezagregowania, na którym systemy obrotu powinny oferować dane. Uwzględniając dowody potwierdzające popyt na takie dane ze strony innych zainteresowanych stron, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu powinny dezagregować dane według klasy aktywów, według państwa emisji, według waluty, w której prowadzony jest obrót instrumentem, oraz w zależności od tego, czy dane pochodzą z zaplanowanych aukcji dziennych, czy z notowań ciągłych.
(2) W celu zapewnienia, aby oferowane dane przedtransakcyjne i posttransakcyjne były odpowiednie z punktu widzenia popytu ze strony uczestników rynku, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu powinni oferować dowolne kombinacje kryteriów dezagregacji na właściwych zasadach handlowych.
(3) W przypadku niektórych instrumentów finansowych takich jak instrumenty pochodne nie zawsze możliwe jest jednoznaczne określenie konkretnej klasy aktywów, do której należy dany instrument, ponieważ określenie klasy aktywów zależy od tego, które cechy instrumentów finansowych uznaje się za decydujące. Podobnie nie zawsze jest możliwe jednoznaczne określenie, jakie inne kryteria spełnia określony rodzaj danych. W celu zapewnienia, aby uczestnicy rynku nabywający dane od określonego systemu obrotu otrzymywali spójny zbiór danych, konieczne jest zobowiązanie operatorów rynku lub firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu do określenia, które kryteria należy uznać za spełnione przez instrument finansowy lub rodzaj danych w przypadku, gdy nie można zastosować kryteriów dezagregacji w jednoznaczny sposób.
(4) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(6) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.142 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/572 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie oferowania danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych oraz poziomu zdezagregowania danych |
Data aktu: | 02/06/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |