uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 50 ust. 2 akapit trzeci,
(1) Synchronizacja zegarów ma bezpośredni wpływ na wiele dziedzin. W szczególności przyczynia się ona do zapewnienia, aby przejrzyste dane posttransakcyjne stanowiły część wiarygodnych informacji skonsolidowanych. Jest ona również niezbędna do monitorowania zleceń obejmującego większą liczbę systemów obrotu i wykrywania przypadków nadużyć na rynku, a także umożliwia jaśniejsze porównanie warunków transakcji i warunków rynkowych istniejących w momencie ich realizacji.
(2) Liczba zleceń otrzymywanych w każdej sekundzie przez system obrotu może być bardzo wysoka, znacznie wyższa od liczby zrealizowanych transakcji. Może ona sięgać kilku tysięcy zleceń na sekundę w zależności od systemu obrotu, rodzaju członków lub uczestników lub klientów danego systemu obrotu oraz zmienności i płynności instrumentów finansowych. W rezultacie jednosekundowy stopień dokładności nie byłby wystarczający do celów skutecznego nadzoru w zakresie manipulacji na rynku w odniesieniu do niektórych rodzajów działalności handlowej. Dlatego konieczne jest ustanowienie wymogów minimalnego stopnia dokładności w odniesieniu do rejestrowania daty i godziny zdarzeń podlegających sprawozdawczości przez operatorów systemów obrotu oraz członków lub uczestników tych systemów.
(3) Właściwe organy muszą być w stanie odtworzyć wszystkie zdarzenia dotyczące zlecenia mające miejsce w całym okresie trwania każdego zlecenia w dokładnym następstwie czasowym. Właściwe organy muszą być w stanie odtworzyć te zdarzenia w wielu systemach obrotu na poziomie skonsolidowanym, aby mieć możliwość skutecznego monitorowania systemów obrotu pod kątem nadużyć na rynku. Konieczne jest zatem ustanowienie wspólnego czasu odniesienia i zasad dotyczących maksymalnej rozbieżności w stosunku do wspólnego czasu odniesienia, by zapewnić rejestrowanie daty i godziny przez wszystkich operatorów systemów obrotu oraz członków lub uczestników tych systemów w oparciu o to samo źródło czasu i zgodnie ze spójnymi normami. Należy również przewidzieć dokładne oznaczanie czasu, by umożliwić właściwym organom odróżnienie odrębnych zdarzeń podlegających sprawozdawczości, które w inny sposób mogłyby sprawiać wrażenie jednoczesnych.
(4) Istnieją jednak modele obrotu, w przypadku których zwiększenie dokładności nie byłoby właściwe lub wykonalne. Głosowe systemy transakcyjne lub systemy zapytań o kwotowanie, w przypadku których odpowiedź wymaga interwencji człowieka lub które nie pozwalają na prowadzenie handlu algorytmicznego, lub też systemy wykorzystywane do zawierania transakcji negocjowanych powinny podlegać innym standardom dokładności. Systemy obrotu obsługujące te systemy transakcyjne nie są z reguły podatne na dużą liczbę zdarzeń mających miejsce w tej samej sekundzie, co oznacza, że nie jest konieczne nałożenie obowiązku większego stopnia dokładności odnośnie do oznaczania czasu tych zdarzeń, gdyż jest mniej prawdopodobne, że nastąpi wiele zdarzeń mających miejsce w tym samym czasie. Ponadto transakcje w ramach tych systemów obrotu mogą zostać uzgodnione przy użyciu metod manualnych, co może wymagać czasu. W tego rodzaju systemy obrotu nieodłącznie wpisane jest również opóźnienie między momentem, w którym transakcja zostaje zrealizowana, a chwilą, w której jest ona rejestrowana w systemie transakcyjnym, co oznacza, że zastosowanie surowszych wymogów dokładności niekoniecznie prowadziłoby do bardziej znaczącego i dokładniejszego prowadzenia ewidencji przez operatora systemu obrotu lub członków lub uczestników tego systemu.
(5) Właściwe organy muszą wiedzieć, w jaki sposób systemy obrotu i ich członkowie lub uczestnicy zapewniają swoją identyfikowalność w stosunku do uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC). Wynika to ze złożoności różnych systemów oraz licznych alternatywnych metod, które można wykorzystać w celu synchronizacji w stosunku do czasu UTC. Zważywszy, że na odchylenie czasu mogą wpływać różne czynniki, należy też określić dopuszczalny poziom maksymalnej rozbieżności w stosunku do czasu UTC.
(6) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.148 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/574 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących poziomu dokładności zegarów służbowych |
Data aktu: | 07/06/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |