uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 9 akapit trzeci,
(1) Na potrzeby skutecznej analizy danych przez właściwe organy należy zapewnić spójność standardów i formatów stosowanych przy zgłaszaniu transakcji.
(2) Biorąc pod uwagę praktyki rynkowe, doświadczenie w zakresie nadzoru i zmiany na rynku, znaczenie pojęcia transakcji na potrzeby zgłaszania powinno być szerokie. Pojęcie to powinno obejmować zakup i sprzedaż instrumentów podlegających obowiązkowi zgłaszania oraz inne przypadki nabycia lub zbycia instrumentów podlegających obowiązkowi zgłaszania, ponieważ również one mogą wywoływać obawy dotyczące ewentualnych nadużyć na rynku. Także zmiany wartości referencyjnej mogą wywoływać obawy dotyczące ewentualnych nadużyć na rynku, ponieważ ich charakter jest podobny do dodatkowych transakcji zakupu lub sprzedaży. Aby właściwe organy mogły odróżnić te zmiany od innych transakcji zakupu lub sprzedaży, informacje dotyczące tych zmian należy wyraźnie wskazać w zgłoszeniach transakcji.
(3) Pojęcie transakcji nie powinno obejmować działań lub zdarzeń, których nie trzeba zgłaszać właściwym organom na potrzeby nadzoru rynku. Aby informacje dotyczące takich działań i zdarzeń nie były uwzględniane w zgłoszeniach transakcji, powinny one zostać wyraźnie wyłączone ze znaczenia pojęcia transakcji.
(4) W celu wyjaśnienia, od których firm inwestycyjnych wymaga się zgłaszania transakcji, należy określić działania lub usługi prowadzące do transakcji. W związku z tym uznaje się, że firma inwestycyjna zawiera transakcję, gdy świadczy usługę lub wykonuje działanie, o których mowa w sekcji A pkt 1, 2 i 3 w załączniku I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 2 , podejmuje uznaniową decyzję inwestycyjną zgodnie z udzielonym przez klienta upoważnieniem lub przekazuje instrumenty finansowe z rachunków lub na rachunki, pod warunkiem że w każdym przypadku takie usługi lub działania skutkowały zawarciem transakcji. Zgodnie z art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w przypadku firm inwestycyjnych, które przekazują zlecenia skutkujące zawarciem transakcji, nie należy uważać, że zrealizowały takie transakcje.
(5) Aby uniknąć braku zgłaszania lub powielania zgłaszania transakcji przez firmy inwestycyjne, które wzajemnie przekazują sobie zlecenia, firma inwestycyjna, która zamierza przekazać zlecenie, powinna uzgodnić z firmą otrzymującą zlecenie, czy firma otrzymująca zgłosi wszystkie szczegółowe informacje dotyczące transakcji wynikającej z danego zlecenia lub czy przekaże zlecenie dalej innej firmie inwestycyjnej. W przypadku braku umowy zlecenie należy uznać za nieprzekazane i każda firma inwestycyjna powinna przedstawić własne zgłoszenie transakcji zawierające [wszystkie] szczegółowe informacje dotyczące transakcji zgłaszanej przez każdą firmę inwestycyjną. Ponadto należy wskazać szczegółowe informacje dotyczące zlecenia, które firmy mają sobie przekazać, aby właściwe organy otrzymały informacje, które są istotne, dokładne i kompletne.
(6) W celu zapewnienia pewnej i skutecznej identyfikacji firm inwestycyjnych odpowiedzialnych za realizację transakcji, firmy te powinny zadbać o identyfikację w zgłoszeniu transakcji przekazanym zgodnie z ich obowiązkiem zgłaszania transakcji, korzystając z zatwierdzonych, wydanych i odpowiednio odnowionych identyfikatorów podmiotu prawnego (LEI).
(7) Aby zapewnić spójną i wiarygodną identyfikację osób fizycznych, o których mowa w zgłoszeniach transakcji, osoby te należy identyfikować poprzez konkatenację nazwy państwa, którego obywatelem są te osoby, po której następują identyfikatory przyznane przez państwo, którego obywatelem są te osoby. Jeżeli wspomniane identyfikatory nie są dostępne, osoby fizyczne należy identyfikować za pomocą identyfikatorów utworzonych przez konkatenację ich daty urodzenia oraz imienia i nazwiska.
(8) Aby ułatwić nadzór rynku, identyfikacja klientów powinna być spójna, niepowtarzalna i wiarygodna. W związku z tym zgłoszenia transakcji powinny zawierać imię i nazwisko oraz datę urodzenia klientów będących osobami fizycznymi oraz identyfikatory podmiotu prawnego klientów będących podmiotami prawnymi.
(9) Osoby lub algorytmy komputerowe podejmujące decyzje inwestycyjne mogą być odpowiedzialne za nadużycia na rynku. Aby zatem zapewnić skuteczny nadzór rynku w przypadku, gdy decyzje inwestycyjne są podejmowane przez osobę niebędącą klientem lub przez algorytm komputerowy, w zgłoszeniu transakcji należy wskazać tę osobę lub ten algorytm, korzystając z niepowtarzalnych, wiarygodnych i spójnych identyfikatorów. W przypadku gdy decyzję inwestycyjną podejmuje więcej niż jedna osoba w firmie inwestycyjnej, w zgłoszeniu należy wskazać osobę, na której spoczywa główna odpowiedzialność za tę decyzję.
(10) Osoby lub algorytmy komputerowe odpowiedzialne za określenie systemu obrotu, do którego uzyskuje się dostęp, lub firmy inwestycyjnej, do której przekazywane są zlecenia, lub jakichkolwiek innych warunków związanych z realizacją zlecenia mogą tym samym ponosić odpowiedzialność za nadużycia na rynku. Aby zatem zapewnić skuteczny nadzór rynku, w zgłoszeniu transakcji należy wskazać osobę lub algorytm komputerowy w firmie inwestycyjnej odpowiedzialne za takie działania. W przypadku gdy w działaniach tych uczestniczy zarówno osoba, jak i algorytm komputerowy lub więcej osób i algorytmów, firma inwestycyjna powinna - w sposób spójny, na podstawie z góry określonych kryteriów - wskazać osobę lub algorytm ponoszące główną odpowiedzialność za te działania.
(11) W celu umożliwienia skutecznego monitorowania rynku zgłoszenia transakcji powinny zawierać dokładne informacje na temat wszelkich zmian pozycji firmy inwestycyjnej lub jej klienta, będących wynikiem transakcji podlegających zgłoszeniu w chwili realizacji takiej transakcji. Firmy inwestycyjne powinny zatem spójnie zgłaszać dane w polach powiązanych w indywidualnym zgłoszeniu transakcji i zgłaszać transakcję lub różne części transakcji w taki sposób, by ich zgłoszenia - rozpatrywane łącznie - umożliwiały uzyskanie jasnego ogólnego obrazu dokładnie odzwierciedlającego zmiany pozycji.
(12) Transakcje krótkiej sprzedaży należy wyraźnie oznaczyć jako takie, bez względu na to, czy transakcje te stanowią pełną czy częściową transakcję krótkiej sprzedaży.
(13) Skuteczny nadzór rynku w przypadku transakcji obejmujących połączenie instrumentów finansowych stanowi szczególne wyzwanie dla nadzoru rynku. Właściwy organ musi mieć ogólną orientację i możliwość analizowania transakcji oddzielnie w odniesieniu do każdego instrumentu finansowego stanowiącego element transakcji, z którą wiąże się więcej instrumentów finansowych niż jeden. W związku z tym firmy inwestycyjne, które realizują transakcje na połączonych instrumentach finansowych, powinny zgłaszać taka transakcję oddzielnie w odniesieniu do każdego instrumentu finansowego i określać związek między tymi zgłoszeniami z grupą zgłoszeń transakcji powiązanych z realizacją danej transakcji za pomocą identyfikatora, który jest niepowtarzalny na poziomie firmy.
(14) W celu zagwarantowania skuteczności nadzoru nad osobami prawnymi pod kątem nadużyć na rynku państwa członkowskie powinny zagwarantować opracowywanie, przyznawanie i utrzymywanie LEI zgodnie z międzynarodowymi zasadami, aby zapewnić spójną i jednoznaczną identyfikację osób prawnych. Firmy inwestycyjne powinny uzyskać LEI od swoich klientów przed rozpoczęciem świadczenia usług, które będą prowadzić do powstania obowiązków zgłaszania w odniesieniu do transakcji wykonywanych w imieniu tych klientów, i stosować przedmiotowe LEI w ich zgłoszeniach transakcji.
(15) W celu zapewnienia skutecznego i efektywnego monitorowania rynku zgłoszenia transakcji należy przekazywać tylko raz jednemu właściwemu organowi, który może przekierować je do innych odpowiednich właściwych organów. W związku z tym, gdy firma inwestycyjna realizuje transakcję, powinna przekazać zgłoszenie właściwemu organowi w macierzystym państwie członkowskim firmy inwestycyjnej, bez względu na to, czy w transakcji uczestniczy oddział, lub bez względu na to, czy firma zgłaszająca zrealizowała transakcję za pośrednictwem oddziału w innym państwie członkowskim. Ponadto w przypadku, gdy całość lub część transakcji jest realizowana za pośrednictwem oddziału firmy inwestycyjnej znajdującego się w innym państwie członkowskim, zgłoszenie należy przekazać wyłącznie raz do właściwego organu w macierzystym państwie członkowskim firmy inwestycyjnej, chyba że właściwe organy macierzystego państwa członkowskiego i przyjmującego państwa członkowskiego uzgodniły inaczej. Aby zapewnić właściwym organom przyjmującego państwa członkowskiego możliwość nadzorowania usług świadczonych przez oddziały znajdujące się na terytorium tego państwa, organy te muszą otrzymywać zgłoszenia transakcji z określeniem działalności tych oddziałów. Z tego powodu, a także w celu umożliwienia przekierowania zgłoszeń transakcji do wszystkich odpowiednich organów właściwych dla oddziałów uczestniczących w tych transakcjach, konieczne jest podanie w tych zgłoszeniach szczegółowych danych dotyczących działalności oddziału.
(16) Kompletne i dokładne dane dotyczące zgłaszanych transakcji mają kluczowe znaczenie dla nadzoru nadużyć na rynku. W związku z tym systemy obrotu i firmy inwestycyjne powinny dysponować metodami i mechanizmami służącymi zapewnieniu przekazywania właściwym organom kompletnych i dokładnych zgłoszeń transakcji. Zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze (ARM) nie powinny być objęte zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, ponieważ podlegają własnemu specjalnemu systemowi, określonemu w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/571 3 i podlegają analogicznym wymogom służącym zapewnieniu kompletności i dokładności danych.
(17) Aby móc śledzić anulowania lub korekty, firma inwestycyjna powinna zachować szczegółowe informacje na temat tych korekt i anulowań, które uzyskała za pośrednictwem zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego, w przypadku gdy zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy anuluje lub koryguje zgłoszenie transakcji przekazane w imieniu firmy inwestycyjnej zgodnie z instrukcjami otrzymanymi od firmy inwestycyjnej.
(18) Określenie najbardziej odpowiedniego rynku pod względem płynności umożliwia przekierowanie zgłoszeń transakcji do innych właściwych organów i umożliwia inwestorom identyfikację właściwych organów, którym muszą przedkładać swoje pozycje krótkie zgodnie z art. 5, 7 i 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 4 . Zasady dotyczące określania odpowiedniego właściwego organu na mocy dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 funkcjonowały skuteczne w odniesieniu do większości instrumentów finansowych i w związku z tym powinny pozostać niezmienione. Należy jednak wprowadzić nowe zasady dotyczące w szczególności tych instrumentów, które nie są objęte zakresem stosowania dyrektywy 2004/39/WE, mianowicie instrumentów dłużnych wyemitowanych przez podmiot z państwa trzeciego, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych, których bezpośredni instrument bazowy nie ma globalnego identyfikatora lub stanowi koszyk lub indeks spoza EOG.
(19) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.
(20) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(21) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.449 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/590 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zgłaszania transakcji właściwym organom |
Data aktu: | 28/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 03/01/2018, 01/01/1970, 20/04/2017 |