uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 6,
(1) W celu sprecyzowania wymogów zapewniających rozdzielność systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje należy zdefiniować niektóre terminy dotyczące rachunkowości, organizacji i procesu decyzyjnego systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje, niezależnie od formy prawnej tych podmiotów.
(2) Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje powinny mieć takie procedury rachunkowe, które umożliwią im przedstawianie informacji finansowych dotyczących odrębnych rachunków zysków i strat oraz not wyjaśniających do tych informacji finansowych. Wymogi te nie powinny zastępować ani zmieniać zasad rachunkowości i norm lub wymogów dotyczących rocznych sprawozdań finansowych, które mają już zastosowanie w odniesieniu do systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje.
(3) W tym celu należy określić, w jaki sposób w ramach tych procesów rachunkowości należy przydzielać przychody i koszty. Takie procesy rachunkowości powinny być należycie udokumentowane, szczególnie w odniesieniu do przesunięć środków między systemami kart płatniczych i podmiotami obsługującymi transakcje.
(4) W celu zapewnienia wzajemnej niezależności systemy kart płatniczych i uczestniczące podmioty obsługujące transakcje powinny co najmniej raz w roku dostarczać informacje finansowe, które powinny być potwierdzone przez niezależnego biegłego rewidenta. Na wniosek właściwych organów powinno się im udostępniać te informacje oraz ich potwierdzenie, aby umożliwić im egzekwowanie wymogów niezależności.
(5) Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje niebędące oddzielnymi osobami prawnymi powinny być przynajmniej zorganizowane jako różne wewnętrzne części jednostki gospodarczej. Pracownicy systemów kart płatniczych i pracownicy podmiotów obsługujących transakcje, w tym kadra kierownicza wyższego szczebla, powinni być od siebie niezależni i umieszczeni w osobnych przestrzeniach roboczych z ograniczonym, kontrolowanym dostępem. W celu promowania niezależności kadry kierowniczej wyższego szczebla, w przypadku gdy dwa podmioty należą do tej samej grupy, oraz aby zapobiec efektowi "drzwi obrotowych", kadra kierownicza wyższego szczebla jednego podmiotu powinna mieć zakaz podejmowania pracy dla drugiego podmiotu przez okres co najmniej jednego roku po zakończeniu pracy dla dotychczasowego podmiotu.
(6) Personel systemów kart płatniczych powinien móc wykonywać zadania związane z projektowaniem, aktualizowaniem lub wdrażaniem usług w zakresie obsługi transakcji tylko wówczas, gdy spełnione są szczególne warunki zapewniające zgodność z wymogami niezależności.
(7) Aby wyeliminować wszelkie zachęty do zapewniania sobie wzajemnie przez systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje preferencyjnego traktowania lub uprzywilejowanych informacji niedostępnych dla ich konkurentów, wynagrodzenia pracowników systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje nie powinny pośrednio ani bezpośrednio zależeć od wyników ekonomicznych podmiotów obsługujących transakcje lub systemów kart płatniczych. Na wniosek właściwych organów powinno się im w pełni udostępniać informacje dotyczące polityki wynagrodzeń.
(8) Należy określić, że w przypadku gdy systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje należą do tego samego podmiotu prawnego lub tej samej grupy, zasady zapewniające przestrzeganie przez personel obowiązującego rozporządzenia powinny zostać określone w kodeksie postępowania wraz ze skutecznymi sankcjami i mechanizmami egzekwowania, które należy podać do wiadomości publicznej.
(9) Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje powinny mieć możliwość korzystania ze wspólnych usług, pod warunkiem że nie doprowadzi to do wymiany między nimi informacji szczególnie chronionych oraz że warunki korzystania ze wspólnych usług, w tym warunki finansowe udostępniania takich usług, są odpowiednio udokumentowane w pojedynczym dokumencie. Na wniosek właściwych organów powinno się im udostępniać taki dokument, aby umożliwić im stosowanie wymogów niezależności. Należy wprowadzić szczególne warunki wspólnego korzystania z systemu zarządzania informacjami. Zakazana powinna być jednak wymiana informacji szczególnie chronionych między systemami kart płatniczych i podmiotami obsługującymi transakcje, które mogłyby dać przewagę konkurencyjną systemom kart płatniczych lub podmiotom obsługującym transakcje.
(10) W celu zapewnienia odpowiedniego łagodzenia ewentualnych konfliktów interesów w procesie podejmowania decyzji między systemami kart płatniczych i podmiotami obsługującymi transakcje należy określić warunki ustalania składu organów zarządzających systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje, niezależnie od formy prawnej i ustaleń organizacyjnych tych podmiotów. Warunki te należy podać do wiadomości publicznej i poddawać przeglądowi przez właściwe organy. Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje powinny mieć również oddzielne roczne plany operacyjne, zatwierdzane przez ich odpowiednie organy zarządzające. Na wniosek właściwych organów powinno się im w pełni udostępniać takie oddzielne roczne plany operacyjne, aby umożliwić im egzekwowanie wymogów niezależności.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(12) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.13.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/72 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych ustanawiających wymogi, które muszą spełniać systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje w celu zapewnienia stosowania wymogów niezależności pod względem rachunkowości, organizacji i procedury podejmowania decyzji |
Data aktu: | 04/10/2017 |
Data ogłoszenia: | 18/01/2018 |
Data wejścia w życie: | 07/02/2018 |