http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Regulamin nr 0 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu (IWVTA) [2018/780]
(Dz.U.UE L z dnia 31 maja 2018 r.)
Data wejścia w życie: 19 lipca 2018 r.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
1. Zakres
2. Definicje
3. Wystąpienie o homologację
4. Homologacja
5. Specyfikacje
6. Procedura badania
7. Zmiana typu IWVTA i zmiana homologacji
8. Zgodność produkcji
9. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
10. Ostateczne zaniechanie produkcji
11. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
12. Przepisy wstępne i przejściowe
13. Przepisy szczególne dotyczące Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin
ZAŁĄCZNIKI
1. Formularz zawiadomienia
2. Układ oznakowania homologacji typu
3. Procedury postępowania w przypadku IWVTA
4. Wykaz wymogów do celów IWVTA
5. Dokument informacyjny do celów IWVTA
6. Specyfikacje deklaracji zgodności IWVTA
7. Definicje klasy IWVTA i typu IWVTA
8. Numer homologacji typu w odniesieniu do IWVTA
9. Powiadomienie w przypadku wejścia w życie nowych wymogów w odniesieniu do istniejącej U-IWVTA
Do celów niniejszego regulaminu oraz regulaminów ONZ wymienionych w załączniku 4, o ile nie stanowią one inaczej:
Uznaje się, że dokonano powiadomienia, gdy producent powiadomi organ udzielający homologacji, korzystając z formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem podanym w załączniku 9.
Podczas udzielania nowej U-IWVTA należy przestrzegać następujących zasad:
Procedury zgodności produkcji muszą odpowiadać procedurom określonym w załączniku 1 do Porozumienia z 1958 r. pod względem następujących wymogów:
Jeżeli posiadacz homologacji ostatecznie zaniecha produkcji typu IWVTA homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, informuje o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu stosownego zawiadomienia wspomniany organ udzielający homologacji powiadamia o tym Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin za pośrednictwem formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1, korzystając z bezpiecznej internetowej bazy danych zgodnie z załącznikiem 5 do wersji 3 Porozumienia z 1958 r.
Zgodnie z przepisami art. 2 ust. 2 Porozumienia z 1958 r. Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin podają nazwy i adresy placówek technicznych, które wyznaczyły do sprawdzenia, czy odpowiednie przepisy niniejszego regulaminu zostały spełnione, oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji, którym należy przesłać formularze zawiadomienia określone w załączniku 1.
W przypadku U-IWVTA musi ona uznać homologacje typu udzielone zgodnie z wersją regulaminów ONZ wymienioną w załączniku 4 część A sekcja I lub homologacje typu wydane na podstawie jakichkolwiek późniejszych wersji regulaminów ONZ przedłożone zgodnie z pkt 5.1.2 powyżej.
Jeżeli najnowsza wersja danego regulaminu ONZ nie została wymieniona w załączniku 4 część A sekcja I, a także niezależnie od tego, że przepisy przejściowe zawarte w tej najnowszej wersji nie zobowiązują już Umawiających się Stron do uznawania homologacji na podstawie wcześniejszej wersji, należy uznawać homologacje wydane zgodnie z wersją regulaminu ONZ wymienioną w załączniku 4 część A sekcja I.
Umawiająca się Strona, która nie stosuje niektórych regulaminów ONZ wymienionych w załączniku 4 część A sekcja I, może jednak powiadomić sekretariat Komitetu Administracyjnego, że w odniesieniu do tych regulaminów ONZ nie jest zobowiązana uznawać homologacji typu wydanych zgodnie z tymi regulaminami ONZ za dowód zgodności odpowiedniego wyposażenia i części. W powiadomieniu należy wskazać konkretny regulamin ONZ lub konkretne regulaminy ONZ, w odniesieniu do których części zamienne, które uzyskały homologację typu ONZ, nie będą uznawane bez dalszej certyfikacji krajowej lub regionalnej.
W przypadku takiego powiadomienia należy korzystać z formatu określonego w załączniku 4 część A sekcja II. Umawiająca się Strona musi następnie uznać za dowód zgodności L-IWVTA, która obejmuje co najmniej homologacje typu zgodne z powiadomieniem przesłanym przez Umawiającą się Stronę w odniesieniu do załącznika 4 część A sekcja II.
Część A: Pojazd kategorii M1
(Maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))
E 1... |
Wydane przez: Nazwa organu administracji .................................................................................. .................................................................................. .................................................................................. |
Dotyczące (2): Udzielenia homologacji
Rozszerzenia homologacji
Cofnięcie homologacji ze skutkiem od dnia dd/mm/rrrr
Odmowa udzielenia homologacji
Ostatecznego zaniechania produkcji
typu IWVTA, zgodnie z regulaminem ONZ nr 0
Nr homologacji: .............................................................................................................................................................................................
Nr rozszerzenia: .............................................................................................................................................................................................
Powód rozszerzenia: ......................................................................................................................................................................................
Sekcja I
0.1. Marka (nazwa handlowa producenta): ......................................................................................................................................
0.2. Klasa IWVTA: .............................................................................................................................................................................
0.2.0. Typ IWVTA: ...............................................................................................................................................................................
0.2.1. Nazwa lub nazwy handlowe (3): .................................................................................................................................................
0.3. Sposób identyfikacji typu IWVTA, jeżeli oznaczono na pojeździe: .........................................................................................
0.3.1. Umiejscowienie takiego oznakowania: ...............................................................................................................................................
0.4. Kategoria pojazdu (4): ............................................................................................................................................................................
0.5. Nazwa i adres producenta: ...................................................................................................................................................................
0.8. Nazwa i adres zakładu montażowego (zakładów montażowych): ...................................................................................................
0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach): .....................................................................................
Sekcja II (pozycje 1-4 nie mają zastosowania, jeżeli ostatecznie zaniechano produkcji)
Niżej podpisany niniejszym zaświadczam dokładność opisu podanego przez producenta w załączonym folderze
informacyjnym odnoszącym się do pojazdu lub pojazdów opisanych powyżej (po wyborze próbki lub próbek przez
organ udzielający homologacji oraz przekazaniu ich przez producenta jako prototypy typu IWVTA) oraz zaświadcza, że
załączone wyniki badań mają zastosowanie do danego typu IWTA.
1. Typ IWVTA spełnia wymogi techniczne/nie spełnia wymogów technicznych (2) dla U-IWVTA określ. w pkt 5.1.2
niniejszego regulaminu
2. Typ IWVTA spełnia wymogi techniczne/nie spełnia wymogów technicznych (2) dla L-IWVTA określ. w pkt 5.1.3
niniejszego regulaminu.
3. Homologacja zostaje udzielona/rozszerzona/cofnięta ze skutkiem od dnia dd/mm/rrrr/odmówiono udzielenia
homologacji (2)
4. Homologacji udziela się zgodnie z procedurą dotyczącą nowych technologii określoną w załączniku 7 do Porozumienia
z 1958 r. i jest ona w związku z tym ograniczona czasowo do dnia dd/mm/rrrr (2).
(Miejscowość) .....................................................................................................................................................................................................
(Podpis) ...............................................................................................................................................................................................................
(Data) ...................................................................................................................................................................................................................
Załączniki:
Pakiet informacyjny.
______
_____________
(1) Numer identyfikujący państwo, które udzieliło homologacji/rozszerzyło homologację/odmówiło udzielenia homologacji/cofnęło homologację
(zob. przepisy dotyczące homologacji w niniejszym regulaminie).
(2) Niepotrzebne skreślić.
(3) Jeżeli informacja ta nie jest dostępna w momencie udzielania homologacja typu, punkt ten należy uzupełnić najpóźniej z chwilą wprowadzenia
pojazdu do obrotu
(4) Zgodnie z definicją zawartą w pkt 2 ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) (dokument ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.6).
UKŁAD OZNAKOWANIA HOMOLOGACJI TYPU
Wymogi określone w niniejszym załączniku dotyczące oznakowania homologacji typu w odniesieniu do IWVTA w związku z art. 3 ust. 2 Porozumienia z 1958 r. nie mogą wykluczać stosowania dodatkowych wymogów krajowych lub regionalnych dotyczących identyfikacji pojazdu, na przykład tabliczek znamionowych lub numerów identyfikacyjnych pojazdu.
Sekcja I: Oznakowanie homologacji typu w odniesieniu do U-IWVTA
a = min. 8 mm
Powyższe oznakowanie homologacji umieszczone na pojeździe oznacza, że dana klasa IWVTA w odniesieniu do U-IWVTA uzyskała homologację w Niderlandach (E 4) na mocy niniejszego regulaminu w jego pierwotnej wersji. Litera U oznacza homologację uniwersalną (pkt 2.3.1 niniejszego regulaminu). Homologacji udziela się klasie IWVTA homologowanej z numerem 1234 oraz typowi IWVTA homologowanemu z numerem 01.
Sekcja II: Oznakowanie homologacji typu w odniesieniu do L-IWVTA
a = min. 8 mm
Powyższe oznakowanie homologacji typu umieszczone na pojeździe oznacza, że dana klasa IWVTA w odniesieniu do L-IWVTA uzyskała homologację w Niderlandach (E 4) na mocy niniejszego regulaminu w jego pierwotnej wersji. Litera L oznacza homologację o ograniczonym uznaniu (pkt 2.3.2 niniejszego regulaminu). Homologacji udziela się klasie IWVTA homologowanej z numerem 1234 oraz typowi IWVTA homologowanemu z numerem 02.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU IWVTA
W niniejszym załączniku określa się procedury dotyczące IWVTA zgodnie z przepisami pkt 4.1 niniejszego regulaminu.
Po otrzymaniu wniosku o udzielenie IWVTA, organ udzielający homologacji musi:
Liczba zgłoszonych pojazdów musi być wystarczająca, aby umożliwić przeprowadzenie odpowiedniej kontroli wariantów i wersji typu, któremu ma zostać udzielona homologacja.
WYKAZ WYMOGÓW DO CELÓW IWVTA
Część A: Wymogi dotyczące pojazdów kategorii M1
Sekcja I: Wykaz wymogów dotyczących U-IWVTA
Wersja regulaminu ONZ | |||
Numer | Przedmiot | Regulamin ONZ (1) | Seria poprawek (2) |
1 | Urządzenia odblaskowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 3 | 02 |
2 | Urządzenia do oświetlania tylnych tablic rejestracyjnych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 4 | 00 |
3 | Kierunkowskazy pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 6 | 01 |
4 | Przednie i tylne światła pozycyjne, światła hamowania oraz światła obrysowe górne pojazdów silnikowych i ich przyczep | 7 | 02 |
5 | Pojazdy w odniesieniu do kompatybilności elektromagnetycznej | 10 | 05 |
6 | Pojazdy w odniesieniu do zamków i elementów mocowania drzwi | 11 | 04 |
7 | Pojazdy w odniesieniu do zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia | 12 | 04 |
8 | Hamulce pojazdów kategorii M1 i N1 | 13-H | 01 |
9 | Pasy bezpieczeństwa, urządzenia przytrzymujące, urządzenia przytrzymujące dla dzieci oraz urządzenia przytrzymujące ISOFIX dla dzieci | 16 | 06 |
10 | Pojazdy w odniesieniu do siedzeń, ich mocowań i zagłówków | 17 | 08 |
11 | Przednie światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym | 19* | 04 |
12 | Pojazdy w odniesieniu do wyposażenia wnętrza | 21 | 01 |
13 | Światła cofania i światła manewrowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 23 | 00 |
14 | Pojazdy w odniesieniu do wystających części zewnętrznych | 26 | 03 |
15 | Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze oraz pojazdy silnikowe w odniesieniu do sygnałów dźwiękowych | 28 | 00 |
16 | Opony pneumatyczne do pojazdów silnikowych i ich przyczep (opony powinny posiadać homologację typu na podstawie regulaminu ONZ nr 30 lub regulaminu ONZ nr 54) | 30 | 02 |
17 | Tylne światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 38 | 00 |
18 | Zespół prędkościomierza i hodometru oraz jego montaż | 39 | 01 |
19 | Materiały oszklenia bezpiecznego i ich instalacja w pojazdach | 43 | 01 |
20 | Urządzenia przytrzymujące dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym (jedynie w zakresie, w jakim dotyczy wbudowanych poduszek podwyższających, lecz bez uwzględnienia samodzielnych fotelików dla dzieci) | 44* | 04 |
21 | Urządzenia czyszczące szybę reflektora i pojazdy o napędzie silnikowym w odniesieniu do urządzeń czyszczących szybę reflektora | 45* | 01 |
22 | Urządzenia widzenia pośredniego oraz ich instalacja | 46 | 04 |
23 | Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacja świetlna | 48 | 06 |
24 | Pojazdy silnikowe mające co najmniej cztery koła w odniesieniu do ich emisji dźwięku | 51 | 03 |
25 | Opony pneumatyczne pojazdów użytkowych i ich przyczep (opony powinny posiadać homologację typu na podstawie regulaminu ONZ nr 30 lub regulaminu ONZ nr 54) | 54 | 00 |
26 | Tylne urządzenia zabezpieczające (TUZ) i umieszczenie TUZ homologowanego typu, tylne zabezpieczenie (TZ) | 58 | 02 |
27 | Zespół zapasowy do użytku tymczasowego, opony odporne na przebicie typu "run-flat" | 64* | 03 |
28 | Światła postojowe pojazdów o napędzie silnikowym | 77* | 00 |
29 | Pojazdy w odniesieniu do układów kierowniczych | 79 | 02 |
30 | Silniki spalinowe lub elektryczne układy napędowe przeznaczone do napędzania pojazdów silnikowych kategorii M i N w zakresie pomiaru mocy netto oraz maksymalnej mocy 30-minutowej elektrycznych układów napędowych (Moc silnika) | 85 | 00 |
31 | Światła do jazdy dziennej przeznaczone dla pojazdów o napędzie silnikowym | 87 | 00 |
32 | Światła pozycyjne boczne przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 91* | 00 |
33 | Ochrona osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego | 94 | 02 |
34 | Ochrona osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego | 95 | 03 |
35 | Reflektory samochodowe wyposażone w gazowo-wyładowcze źródła światła | 98* | 01 |
36 | Pojazdy w odniesieniu do szczególnych wymagań dotyczących elektrycznego układu napędowego | 100* | 02 |
37 | Reflektory pojazdów silnikowych emitujące asymetryczne światło mijania lub światło drogowe, lub oba te rodzaje świateł i wyposażone w żarówki lub moduły LED | 112* | 01 |
38 | Opony w odniesieniu do emisji hałasu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach lub oporu toczenia | 117 | 02 |
39 | Światła zakrętowe pojazdów o napędzie silnikowym | 119* | 01 |
40 | Pojazdy w odniesieniu do rozmieszczenia i oznaczenia ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników | 121 | 01 |
41 | Systemy adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych | 123* | 01 |
42 | Pojazdy w zakresie pola widoczności kierowcy w przód | 125 | 01 |
43 | Pojazdy silnikowe w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych | 127 | 02 |
44 | Układ wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych | 139 | 00 |
45 | Systemy elektronicznej kontroli stateczności | 140 | 00 |
46 | System monitorowania ciśnienia w oponach | 141 | 00 |
47 | Montaż opon | 142 | 00 |
(1) Jeżeli po numerze regulaminu ONZ umieszczono gwiazdkę "*", oznacza to, że dane wymogi mają zastosowanie tylko wtedy, gdy odpowiadający im układ został zamontowany w pojeździe. Oznacza to, że na potrzeby U-IWVTA dopuszcza się zarówno pojazdy posiadające dany układ, jak i te, które go nie posiadają. Jeżeli jednak układ został zamontowany w pojeździe, wymóg ten ma zastosowanie. Taka sama zasada obowiązuje również w przypadku układów nieoznaczonych "*", jeżeli można wykazać, że odpowiednie wymogi nie mają zastosowania do typu IWVTA. (2) Należy rozumieć tę pozycję jako wymagane minimum, tj. uwzględniającą wszystkie suplementy obowiązujące w czasie wydania homologacji. Homologacje udzielone na podstawie późniejszych wersji muszą zostać powszechnie przyjęte zgodnie z pkt 13.3 niniejszego regulaminu. |
Sekcja II: Powiadomienie dotyczące L-IWVTA
W przypadku powiadomień przekazywanych sekretariatowi Komitetu Administracyjnego przez Umawiające się Strony zgodnie z pkt 13.5 niniejszego regulaminu należy korzystać z formularza przedstawionego w poniższej tabeli:
Powiadomienie | [Nazwa Umawiającej się Strony] | Data wejścia w życie | [rrrr-mm-dd] | |
Numer | Przedmiot | Regulamin ONZ | Wcześniej uznawane wersje (1) | |
Podać numer serii poprawek |
Usunąć tekst z tej kolumny, jeżeli nie dotyczy |
|||
1 | Urządzenia odblaskowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 3 | lub w wersji późniejszej | |
2 | Urządzenia do oświetlania tylnych tablic rejestracyjnych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 4 | lub w wersji późniejszej | |
3 | Kierunkowskazy pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 6 | lub w wersji późniejszej | |
4 | Przednie i tylne światła pozycyjne, światła hamowania oraz światła obrysowe górne pojazdów silnikowych i ich przyczep | 7 | lub w wersji późniejszej | |
5 | Pojazdy w odniesieniu do kompatybilności elektromagnetycznej | 10 | lub w wersji późniejszej | |
6 | Pojazdy w odniesieniu do zamków i elementów mocowania drzwi | 11 | lub w wersji późniejszej | |
7 | Pojazdy w odniesieniu do zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia | 12 | lub w wersji późniejszej | |
8 | Hamulce pojazdów kategorii M1 i N1 | 13-H | lub w wersji późniejszej | |
9 | Pasy bezpieczeństwa, urządzenia przytrzymujące, urządzenia przytrzymujące dla dzieci oraz urządzenia przytrzymujące ISOFIX dla dzieci | 16 | lub w wersji późniejszej | |
10 | Pojazdy w odniesieniu do siedzeń, ich mocowań i zagłówków | 17 | lub w wersji późniejszej | |
11 | Przednie światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym | 19 | lub w wersji późniejszej | |
12 | Pojazdy w odniesieniu do wyposażenia wnętrza | 21 | lub w wersji późniejszej | |
13 | Światła cofania i światła manewrowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 23 | lub w wersji późniejszej | |
14 | Pojazdy w odniesieniu do wystających części zewnętrznych | 26 | lub w wersji późniejszej | |
15 | Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze oraz pojazdy silnikowe w odniesieniu do sygnałów dźwiękowych | 28 | lub w wersji późniejszej | |
16 | Opony pneumatyczne do pojazdów silnikowych i ich przyczep (opony powinny posiadać homologację typu na podstawie regulaminu ONZ nr 30 lub regulaminu ONZ nr 54) | 30 | lub w wersji późniejszej | |
17 | Tylne światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 38 | lub w wersji późniejszej | |
18 | Zespół prędkościomierza i hodometru oraz jego montaż | 39 | lub w wersji późniejszej | |
19 | Materiały oszklenia bezpiecznego i ich instalacja w pojazdach | 43 | lub w wersji późniejszej | |
20 | Urządzenia przytrzymujące dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym (jedynie w zakresie, w jakim dotyczy wbudowanych poduszek podwyższających, lecz bez uwzględnienia samodzielnych fotelików dla dzieci) | 44 | lub w wersji późniejszej | |
21 | Urządzenia czyszczące szybę reflektora i pojazdy o napędzie silnikowym w odniesieniu do urządzeń czyszczących szybę reflektora | 45 | lub w wersji późniejszej | |
22 | Urządzenia widzenia pośredniego oraz ich instalacja | 46 | lub w wersji późniejszej | |
23 | Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacja świetlna | 48 | lub w wersji późniejszej | |
24 | Pojazdy silnikowe mające co najmniej cztery koła w odniesieniu do ich emisji dźwięku | 51 | lub w wersji późniejszej | |
25 | Opony pneumatyczne pojazdów użytkowych i ich przyczep (opony powinny otrzymać homologację typu na podstawie regulaminu ONZ nr 30 lub regulaminu ONZ nr 54) | 54 | lub w wersji późniejszej | |
26 | Tylne urządzenia zabezpieczające (TUZ) i umieszczenie TUZ homologowanego typu | 58 | lub w wersji późniejszej | |
27 | Zespół zapasowy do użytku tymczasowego, opony odporne na przebicie typu "run-flat" | 64 | lub w wersji późniejszej | |
28 | Światła postojowe pojazdów o napędzie silnikowym | 77 | lub w wersji późniejszej | |
29 | Pojazdy w odniesieniu do układów kierowniczych | 79 | lub w wersji późniejszej | |
30 | Silniki spalinowe lub elektryczne układy napędowe przeznaczone do napędzania pojazdów silnikowych kategorii M i N w zakresie pomiaru mocy netto oraz maksymalnej mocy 30-minutowej elektrycznych układów napędowych (Moc silnika) | 85 | lub w wersji późniejszej | |
31 | Światła do jazdy dziennej przeznaczone dla pojazdów o napędzie silnikowym | 87 | lub w wersji późniejszej | |
32 | Światła pozycyjne boczne przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | 91 | lub w wersji późniejszej | |
33 | Ochrona osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego | 94 | lub w wersji późniejszej | |
34 | Ochrona osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego | 95 | lub w wersji późniejszej | |
35 | Reflektory samochodowe wyposażone w gazowo-wyładowcze źródła światła | 98 | lub w wersji późniejszej | |
36 | Pojazdy w odniesieniu do szczególnych wymagań dotyczących elektrycznego układu napędowego | 100 | lub w wersji późniejszej | |
37 | Reflektory pojazdów silnikowych emitujące asymetryczne światło mijania lub światło drogowe, lub oba te rodzaje świateł i wyposażone w żarówki lub moduły LED | 112 | lub w wersji późniejszej | |
38 | Opony w odniesieniu do emisji hałasu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach lub oporu toczenia | 117 | lub w wersji późniejszej | |
39 | Światła zakrętowe pojazdów o napędzie silnikowym | 119 | lub w wersji późniejszej | |
40 | Pojazdy w odniesieniu do rozmieszczenia i oznaczenia ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników | 121 | lub w wersji późniejszej | |
41 | Systemy adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych | 123 | lub w wersji późniejszej | |
42 | Pojazdy w zakresie pola widoczności kierowcy w przód | 125 | lub w wersji późniejszej | |
43 | Pojazdy silnikowe w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych | 127 | lub w wersji późniejszej | |
44 | Układ wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych | 139 | lub w wersji późniejszej | |
45 | Systemy elektronicznej kontroli stateczności | 140 | lub w wersji późniejszej | |
46 | System monitorowania ciśnienia w oponach | 141 | lub w wersji późniejszej | |
47 | Montaż opon | 142 | lub w wersji późniejszej | |
(1) Powiadomienie jest konieczne jedynie w przypadku tych regulaminów ONZ, w przypadku których uznaje się także wersję wcześniejszą niż wersja określona w sekcji I. Zgodnie z pkt 13.1 niniejszego regulaminu w każdym przypadku należy uznawać najnowszą wersję. Zapis "żaden" oznacza, że przedmiot nie jest regulowany przez Umawiającą się Stronę i w związku z tym zgodność z odpowiednimi regulaminami ONZ nie jest wymagana. Zapis "lub w wersji późniejszej" należy uwzględnić tylko wtedy, gdy Umawiająca się Strona uznaje również homologacje udzielone na podstawie regulaminów ONZ w wersjach późniejszych niż wersja, której dotyczyło zawiadomienie. W każdym wypadku homologacje udzielone zgodnie z wersją określoną w sekcji I niniejszego załącznika, a także homologacje udzielone na podstawie najnowszej wersji danych regulaminów ONZ muszą być uznawane zgodnie z pkt 13.1 i 13.3 niniejszego regulaminu. Takie wersje nie muszę być zatem wymienione z zapisem "lub w wersji późniejszej". |
Informacje dotyczące minimalnego zakresu L-IWVTA, który będzie uznawany przez Umawiającą się Stronę, można znaleźć w dokumencie dotyczącym statusu ECE/TRANS/WP.29/343 z późniejszymi zmianami.
Przepisy ogólne
Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszelkie rysunki należy
sporządzić w odpowiedniej skali i stopniu szczegółowości w formacie A4 lub należy je złożyć do tego formatu.
Ewentualne dołączone fotografie musi cechować wystarczający stopień szczegółowości.
Za spełniającą wymogi określone w poprzednim punkcie uznaje się dokumentację w formie pliku elektronicznego, który
można wydrukować w formacie A4.
Część I: Identyfikacja wariantów i wersji
Należy dostarczyć odpowiednie informacje pozwalające zidentyfikować wszystkie warianty i wersje (zgodnie z definicją
podaną w załączniku 7) w ramach typu IWVTA, w odniesieniu do którego wystąpiono o homologację. W części II
należy wykorzystać system identyfikacji, aby w sposób przejrzysty określić, które dane z dokumentu informacyjnego
mają zastosowanie do danych wariantów i wersji typu IWVTA.
Część II: Dokument informacyjny
Pojazdy kategorii M1
0. Informacje ogólne
0.1. Marka (nazwa handlowa producenta): ...............................................................................................................
0.2. Klasa IWVTA: ......................................................................................................................................................
0.2.0. Typ IWVTA: ........................................................................................................................................................
0.2.1. Nazwa lub nazwy handlowe (o ile występują): ..................................................................................................
0.3. Sposoby identyfikacji typu IWVTA, jeżeli oznaczono na pojeździe (a):
0.3.1. Umiejscowienie takiego oznakowania: ...............................................................................................................
0.4. Kategoria pojazdu (b): ...........................................................................................................................................
0.5. Nazwa i adres producenta: ..................................................................................................................................
0.6. Położenie znaku homologacji: ............................................................................................................................
0.8. Nazwa i adres zakładu montażowego (zakładów montażowych): ....................................................................
0.9. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach): ......................................................
1. Ogólne właściwości konstrukcyjne pojazdu
1.1. Fotografie lub rysunki reprezentatywnego pojazdu: .........................................................................................
1.3. Liczba osi i kół: .....................................................................................................................................................
1.3.3. Osie napędowe (liczba, położenie, współpraca): ................................................................................................
1.4. Podwozie, o ile występuje (rysunek ogólny): .....................................................................................................
1.6. Umiejscowienie i układ silnika: ..........................................................................................................................
1.8. Kierunek ruchu drogowego: lewostronny/prawostronny (1)
1.8.1. Pojazd przystosowany do jazdy w ruchu prawo-/lewostronnym (1)
2. Masy i wymiary
2.8. Maksymalna masa całkowita: ..............................................................................................................................
___________
(1) Niepotrzebne skreślić (w niektórych przypadkach nie trzeba nic skreślać, jeśli zastosowanie ma więcej pozycji niż jedna).
3. Zespół napędowy (c)
3.1. Producent silnika: ................................................................................................................................................
3.1.1. Kod silnika nadany przez producenta (zaznaczony na silniku lub inny sposób oznaczenia): ........................
3.2. Silnik spalinowy wewnętrznego spalania
3.2.1.1. Zasada działania: zapłon iskrowy/samoczynny (1)
Cykl: czterosuwowy/dwusuwowy/o tłoku obrotowym (1)
3.2.1.2. Liczba i układ cylindrów: ....................................................................................................................................
3.2.1.3. Pojemność silnika (d): ................................................................................................................................... cm3
3.2.1.6. Zwykła prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym (2): ...................................................................... min- 1
3.2.1.8. Maksymalna moc netto: ........................................................ kW przy ................................................... min- 1
(wartość podana przez producenta)
3.2.2.1. Pojazdy lekkie: olej napędowy/benzyna/LPG/NG lub biometan/etanol (E85)/biodiesel/wodór (1) (3)
3.2.2.4. Typ zasilania: jednopaliwowy/dwupaliwowy/flex-fuel (1)
3.3. Silnik elektryczny
3.3.1. Typ (uzwojenie, wzbudzanie): ............................................................................................................................
3.3.1.1.2. Maksymalna moc 30-minutowa: ................................................................................................................. kW
3.3.1.2. Napięcie robocze: ............................................................................................................................................. V
3.3.2. Akumulator
3.3.2.4. Położenie: .............................................................................................................................................................
3.4. Silnik lub zespół silników
3.4.1. Hybrydowy pojazd elektryczny tak/nie (1):
3.4.2. Kategoria hybrydowego pojazdu elektrycznego: doładowywany zewnętrznie/niedoładowywany
zewnętrznie (1):
4. Przekładnia (e)
4.2. Typ (mechaniczny, hydrauliczny, elektryczny itp.): .........................................................................................
4.5. Skrzynia biegów
4.5.1. Typ (manualna/automatyczna/CVT (bezstopniowa)) (1)
4.7. Maksymalna prędkość konstrukcyjna pojazdu (w km/h) ..................................................................................
5. Osie
5.1. Opis każdej osi: .....................................................................................................................................................
6. Zawieszenie
6.2. Typ i konstrukcja zawieszenia każdej osi lub koła: ............................................................................................
6.2.1. Regulacja poziomu: tak/nie/opcjonalna (1)
___________
(1) Niepotrzebne skreślić (w niektórych przypadkach nie trzeba nic skreślać, jeśli zastosowanie ma więcej pozycji niż jedna).
(2) Określić tolerancję.
(3) Pojazdy zasilane zarówno benzyną, jak i paliwem gazowym, w których układ zasilania benzyną jest przeznaczony jedynie do wykorzys-
tywania w sytuacjach awaryjnych lub do rozruchu silnika oraz których pojemność zbiornika na benzynę nie przekracza 15 litrów,
uważa się na potrzeby badań za pojazdy, które mogą być zasilane jedynie paliwem gazowym.
6.2.3. Zawieszenie pneumatyczne osi napędowych: tak/nie13)
6.2.4. Zawieszenie pneumatyczne osi nienapędowych: tak/nie14)
6.6.1. Zespoły opona/koło
a) W przypadku opon wskazać oznaczenie rozmiaru, wskaźnik nośności, indeks prędkości (f);
b) W przypadku kół wskazać wymiary obręczy i odsadzenia.
6.6.1.1. Osie
6.6.1.1.1. Oś 1: ......................................................................................................................................................................
6.6.1.1.2. Oś 2: ......................................................................................................................................................................
6.6.1.2. Koło zapasowe, jeżeli występuje: ........................................................................................................................
6.6.2. Górna i dolna granica promieni tocznych
6.6.2.1. Oś 1: ......................................................................................................................................................................
6.6.2.2. Oś 2: ......................................................................................................................................................................
8. Układ hamulcowy
8.5. Układ przeciwblokujący: tak/nie/opcjonalny15)
9. Nadwozie
9.1. Typ nadwozia z wykorzystaniem kodów określonych w załączniku 7 część A pkt 2: ....................................
9.3. Drzwi osób znajdujących się w pojeździe, zamki i zawiasy
9.3.1. Układ i liczba drzwi: ............................................................................................................................................
9.10. Układ wnętrza
9.10.3. Siedzenia
9.10.3.1. Liczba miejsc siedzących (g): ...............................................................................................................................
9.10.3.1.1. Umiejscowienie i rozmieszczenie: ......................................................................................................................
Uwagi:
(a) Jeżeli identyfikator typu IWVTA zawiera znaki niemające znaczenia dla opisu typu, którego dotyczy niniejszy
dokument informacyjny, znaki te należy przedstawić w dokumentacji za pomocą symbolu "?" (np. ABC??123??).
(b) Sklasyfikowane zgodnie z definicjami zawartymi w ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3)
(dokument ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.6).
(c) W przypadku pojazdu, który może być napędzany różnymi paliwami (benzyną, olejem napędowym itd.) albo ich
połączeniem, należy powtórzyć odpowiednie pozycje. W przypadku niekonwencjonalnych silników i układów
producent musi dostarczyć dane równoważne danym tu określonym.
(d) Wartość tę należy obliczyć (π = 3,1416) i zaokrąglić z dokładnością do jednego cm3.
(e) Wymagane dane należy podawać dla każdego z proponowanych wariantów.
(f) W przypadku opon kategorii Z przeznaczonych do zamontowania w pojazdach, których maksymalna prędkość
przekracza 300 km/h, należy podać równoważne informacje.
(g) Liczba miejsc siedzących, którą należy podać, musi być równa liczbie miejsc siedzących podczas ruchu pojazdu.
W przypadku układu modułowego może być określony zakres.
___________
(1) Niepotrzebne skreślić (w niektórych przypadkach nie trzeba nic skreślać, jeśli zastosowanie ma więcej pozycji niż jedna).
Część III: Numery homologacji typu
Należy podać informacje wymagane zgodnie z poniższą tabelą dotyczące przedmiotów mających zastosowanie dla tego
pojazdu w załączniku 4. Należy uwzględnić wszystkie odpowiednie homologacje dla każdego przedmiotu. W przypadku
przedmiotów, które nie mają zastosowania dla tego pojazdu, należy podać numer regulaminu w odniesieniu do każdego
przedmiotu oraz uzasadnić, dlaczego nie ma on zastosowania. W tym miejscu nie należy jednak podawać informacji
dotyczących komponentów, jeżeli właściwe informacje znajdują się w świadectwie homologacji odnoszącym się do
wymagań instalacji. Niezależnie od powyższego informacje dotyczące homologacji typu wydanej zgodnie
z regulaminami ONZ nr 30, 54 i 117 nie są konieczne, jeżeli dostarczono informacje dotyczące homologacji typu
udzielonej zgodnie z regulaminem ONZ nr 142. Należy przedłożyć zaktualizowaną wersję skonsolidowaną
w przypadku każdej zmiany zawartości tabeli.
Regulamin nr | Numer homologacji typu | Data rozszerzenia | Warianty/wersje |
Podpis: .......................................................................................................................................................................................
Stanowisko w przedsiębiorstwie:..............................................................................................................................................
Data:............................................................................................................................................................................................
______
SPECYFIKACJE DEKLARACJI ZGODNOŚCI IWVTA
Producent niniejszym zaświadcza, że pojazd:
0.2. Klasa IWVTA: ...............................................................................................................
0.2.0. Typ IWVTA: ..................................................................................................................
0.4. Kategoria pojazdu: .........................................................................................................
0.5. Nazwa producenta: ........................................................................................................
0.10. Numer identyfikacyjny pojazdu: ...................................................................................
odpowiada pod każdym względem typowi opisanemu w homologacji (1) wydanej dnia
............... (2) oraz potwierdza, że typ IWVTA uzyskał homologację zgodnie z regulaminami ONZ wymienionymi
w niniejszym dokumencie.
Szczegółowe informacje na temat producenta można uzyskać od organu udzielającego homologacji typu.
_____
____________
(1) Należy podać numer homologacji typu wraz z numerem rozszerzenia.
(2) Należy podać datę udzielenia homologacji.
Wykaz wymogw, ktre naley speni na potrzeby udzielenia homologacji typu IWVTA
Numer | Regulamin ONZ nr | Seria poprawek nr |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
... | ||
xx | ||
xx + 1 |
Numer pozycji | Specyfikacja w języku angielskim |
Tłumaczenie na inny język |
0.2. | IWVTA class: | |
0.2.0. | IWVTA type: | |
0.4. | Vehicle category: | |
0.5. | Name of manufacturer: | |
0.10. | Vehicle identification number: | |
conforms in all respects to the type described in the documents for appli- cation of approval and that this IWVTA type is approved according to the UN Regulations as listed in this document. The detailed information about the manufacturer may be obtained from the type approval authority. |
DEFINICJE KLASY IWVTA I TYPU IWVTA
zmiana prawnej formy własności przedsiębiorstwa nie wymaga przyznania nowej homologacji;
te same zasady stosuje się odpowiednio do pojazdów, których nadwozie jest przykręcone lub przyspawane do oddzielnej ramy.
Należy użyć kodów pojazdów kategorii M16 .
NUMER HOMOLOGACJI TYPU W ODNIESIENIU DO IWVTA
Przykład: Numer homologacji E4*0R03/U*0025/01*02 oznacza drugie rozszerzenie uniwersalnej IWVTA udzielonej przez Niderlandy (E4) zgodnie z trzecią serią poprawek do niniejszego regulaminu w odniesieniu do pierwszego typu IWVTA należącego do klasy IWVTA, której przyznano numer homologacji 0025.
POWIADOMIENIE W PRZYPADKU WEJŚCIA W ŻYCIE NOWYCH WYMOGÓW W ODNIESIENIU DO ISTNIEJĄCEJ U-IWVTA
Numer U-IWVTA |
Regulaminy ONZ, w odniesieniu do których weszły w życie nowe wymogi |
Należy wskazać jedną z następujących opcji: a) Nie ma wpływu na typ (pkt 7.4.1) b) Należy zachować U-IWVTA (pkt 7.4.2) c) Należy zastąpić U-IWVTA przez L-IWVTA (pkt 7.4.3) d) Należy dokonać podziału U-IWVTA (pkt 7.4.4). |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.135.1 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Regulamin nr 0 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu (IWVTA) [2018/780]. |
Data aktu: | 31/05/2018 |
Data ogłoszenia: | 31/05/2018 |
Data wejścia w życie: | 19/07/2018 |