(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 6 czerwca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji wykonawczej Komisji 2014/709/UE 4 ustanowiono środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich, gdzie wystąpiły potwierdzone przypadki tej choroby u świń domowych lub zdziczałych ("zainteresowane państwa członkowskie"). W częściach I-IV załącznika do tej decyzji wykonawczej wyznaczono i wymieniono niektóre obszary zainteresowanych państw członkowskich w podziale według poziomu ryzyka na podstawie sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do tej choroby.
(2) Ryzyko rozprzestrzenienia się afrykańskiego pomoru świń wśród dzikich zwierząt jest związane z naturalnym powolnym rozprzestrzenianiem się tej choroby w populacjach zdziczałych świń, jak też z ryzykiem w związku z działalnością człowieka, o czym świadczy niedawny rozwój epidemiologiczny tej choroby w Unii i co zostało udokumentowane przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w opinii naukowej panelu ds. zdrowia i warunków hodowli zwierząt, opublikowanej w dniu 14 lipca 2015 r.; w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemiological analyses on African swine fever in the Baltic countries and Poland" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w krajach bałtyckich i Polsce), opublikowanym w dniu 23 marca 2017 r.; oraz w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemiological analyses on African swine fever in the Baltic countries and Poland" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w krajach bałtyckich i Polsce), opublikowanym w dniu 7 listopada 2017 r. 5 .
(3) Przemieszczanie zakażonych zwierząt wiąże się z wysokim ryzykiem rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń. W szczególności niezwykle ważne jest unikanie rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń związanego z przemieszczaniem zdziczałych świń, biorąc pod uwagę fakt, że wiąże się z nimi wysokie ryzyko przenoszenia afrykańskiego pomoru świń i mogą mieć negatywny wpływ na hodowlę świń na terytorium Unii. Biorąc pod uwagę ryzyko rozprzestrzeniania się choroby za pośrednictwem tych zwierząt, w połączeniu z wszelkimi potencjalnymi opóźnieniami w wykrywaniu afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń w nowo dotkniętych państwach członkowskich, należy wprowadzić szczególne środki ostrożności w celu ograniczenia przemieszczania tych zwierząt w całej Unii. Aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń, wszystkie państwa członkowskie powinny zakazać wysyłania zdziczałych świń do innych państw członkowskich i państw trzecich, a zainteresowane państwo członkowskie powinno zakazać wysyłania zdziczałych świń z obszarów wymienionych w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/709/UE na inne obszary na jego terytorium, które nie zostały w nim wymienione.
(4) Załącznik do decyzji wykonawczej 2014/709/UE był kilkakrotnie zmieniany w celu uwzględnienia zmian sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, które należało odzwierciedlić w tym załączniku.
(5) Przez wystarczająco długi okres Komisja nie została powiadomiona o ogniskach afrykańskiego pomoru świń u świń domowych na wszystkich obszarach Estonii, Łotwy i Litwy, które są obecnie wymienione w części III załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. Ponadto wprowadzono unijne środki w zakresie zwalczania afrykańskiego pomoru świń określone w dyrektywie Rady 2002/60/WE 6 i zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa biologicznego w odniesieniu do gospodarstw, w których utrzymywane są świnie domowe. Fakty te wskazują na poprawę sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do choroby u świń domowych na wszystkich obszarach Estonii, Łotwy i Litwy, które są obecnie wymienione w części III załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. W związku z tym obszary te należy obecnie przenieść z części III do części II tego załącznika i należy go odpowiednio zmienić.
(6) Przez wystarczająco długi okres Komisja nie została powiadomiona o ogniskach afrykańskiego pomoru świń u świń domowych na niektórych obszarach Polski (które nie obejmują gminy Goniądz w powiecie monieckim, gmin Mielnik, Nurzec-Stacja w powiecie siemiatyckim and gmin Korczew i Paprotnia w powiecie siedleckim), które są obecnie wymienione w części III załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. Ponadto wprowadzono unijne środki zwalczania afrykańskiego pomoru świń określone w dyrektywie 2002/60/WE. Fakty te wskazują na poprawę sytuacji epidemiologicznej tej choroby u świń domowych na niektórych obszarach Polski, które są obecnie wymienione w części III załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. W związku z tym obszary te należy obecnie przenieść z części III do części II tego załącznika i należy go odpowiednio zmienić.
(7) W kwietniu i maju 2018 r. w południowowschodniej części Polski zaobserwowano szereg przypadków afrykańskiego pomoru świń u dzików na obszarach wymienionych w części I załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE oraz na obszarach wymienionych w części II tego załącznika. Przypadki te oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić we wspomnianym załączniku.
(8) Ponadto w kwietniu 2018 r. w komitacie Heves na Węgrzech zaobserwowano szereg przypadków afrykańskiego pomoru świń u zdziczałych świń. W odpowiedzi na te przypadki przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/663 7 . Decyzja wykonawcza (UE) 2018/663 ma zastosowanie do dnia 30 czerwca 2018 r. Przypadki te oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(9) Aby uwzględnić niedawne zmiany sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii oraz aby proaktywnie zwalczać ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się tej choroby, w Polsce i na Węgrzech należy wyznaczyć nowe obszary podwyższonego ryzyka o odpowiedniej wielkości oraz uwzględnić je w wykazach znajdujących się w częściach I i II załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. Należy zatem odpowiednio zmienić wspomniany załącznik.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vytenis ANDRIUKAITIS | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.140.89 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/834 zmieniająca decyzję wykonawczą 2014/709/UE w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich |
Data aktu: | 04/06/2018 |
Data ogłoszenia: | 06/06/2018 |
Data wejścia w życie: | 06/06/2018 |