uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Dyrektywy Rady 86/278/EWG 3 i 87/217/EWG 4 opierają się na art. 100 i 235 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, obecnie art. 115 i 352 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zawarte w niniejszej decyzji zmiany w tych dyrektywach są związane z polityką Unii w zakresie ochrony środowiska oraz wynikają bezpośrednio z uchylenia dyrektywy Rady 91/692/EWG 5 na podstawie art. 192 ust. 1 TFUE. Podstawą prawną tych zmian powinien być zatem art. 192 ust. 1 TFUE.
(2) Dyrektywa 94/63/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 opiera się na art. 100a Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, obecnie art. 114 TFUE. Zawarte w niniejszej decyzji zmiany w tej dyrektywie są związane z polityką Unii w zakresie ochrony środowiska oraz wynikają bezpośrednio z uchylenia dyrektywy 91/692/EWG na podstawie art. 192 ust. 1 TFUE. Podstawą prawną tych zmian powinien być zatem art. 192 ust. 1 TFUE.
(3) Dyrektywę 91/692/EWG przyjęto w celu racjonalizacji i poprawy, według podstawy sektorowej, przepisów w sprawie przepływu informacji i publikacji sprawozdań dotyczących niektórych dyrektyw odnoszących się do ochrony środowiska. Aby osiągnąć ten cel, dyrektywą 91/692/EWG zmieniono kilka dyrektyw poprzez wprowadzenie jednolitych wymogów w zakresie sprawozdawczości.
(4) Wdrażanie wymogów w zakresie sprawozdawczości wprowadzonych dyrektywą 91/692/EWG stało się uciążliwe i nieefektywne. Ponadto wiele aktów unijnych zmienionych dyrektywą 91/692/EWG zostało zastąpionych i nie zawierają już wymogów w zakresie sprawozdawczości wprowadzonych na mocy tej dyrektywy. Na przykład dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 uchylono siedem aktów unijnych w dziedzinie polityki wodnej i nie włączono do niej systemu sprawozdawczości wprowadzonego dyrektywą 91/692/EWG. Z kolei w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 8 nie zawarto żadnych odesłań do dyrektywy 91/692/EWG, a zamiast tego przewidziano odrębny system sprawozdawczości.
(5) W dyrektywie 91/692/EWG nie przewidziano wykorzystania narzędzi elektronicznych. Wraz z pomyślnym rozwojem platformy Reportnet Europejskiej Agencji Środowiska i inicjatyw sektorowych dotyczących usprawniania sprawozdawczości, takich jak Europejski System Informacji Wodnej, w coraz większym stopniu kwestionowano potrzebę i skuteczność horyzontalnego instrumentu w zakresie sprawozdawczości. Wreszcie, w wyniku przyjęcia dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 oraz związanego z tym rozwoju wspólnego systemu informacji o środowisku wprowadzono bardziej nowoczesne i skuteczne podejście horyzontalne do zarządzania informacjami i sprawozdawczości związanej z unijną polityką ochrony środowiska.
(6) Dyrektywę 91/692/EWG należy zatem uchylić.
(7) Większość dyrektyw zmienionych dyrektywą 91/692/EWG przestała obowiązywać. Nadal obowiązują jednak dyrektywy 86/278/EWG i 87/217/EWG.
(8) Zgodnie z dyrektywą 86/278/EWG państwa członkowskie są zobowiązane do przedstawienia sprawozdania z wykonania wspomnianej dyrektywy na podstawie kwestionariusza lub konspektu opracowanego przez Komisję zgodnie z procedurą określoną w dyrektywie 91/692/EWG. W celu uniknięcia próżni prawnej w związku z uchyleniem dyrektywy 91/692/EWG konieczne jest zastąpienie odesłania do dyrektywy 91/692/EWG odesłaniem do procedury, o której mowa w dyrektywie 86/278/EWG.
(9) Składanie przez państwa członkowskie sprawozdań na podstawie dyrektywy 87/217/EWG nie jest już konieczne po przyjęciu rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 , w którym przewiduje się odchodzenie od produkcji i stosowania w Unii surowego azbestu i produktów zawierających azbest. Należy zatem usunąć te wymogi w zakresie sprawozdawczości ustanowione w tej dyrektywie.
(10) Po wejściu w życie dyrektywy 91/692/EWG następujące rozporządzenia i dyrektywy zawierały odesłanie do tej dyrektywy: dyrektywa 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 11 , dyrektywa 94/63/WE, dyrektywa Rady 1999/31/WE 12 , dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE 13 , dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 14 , dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 15 , dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE 16 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 17 .
(11) W ramach planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym Komisja zaproponowała zmianę dyrektyw 94/62/WE, 1999/31/WE, 2000/53/WE i 2008/98/WE w celu zastąpienia odesłania do dyrektywy 91/692/EWG.
(12) W celu zapewnienia aktualności niektórych przepisów zawartych w załącznikach do dyrektywy 86/278/EWG należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do dostosowywania tych przepisów do postępu naukowo-technicznego. Podobnie, w celu zapewnienia aktualności załączników do dyrektywy 2009/31/WE należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do dostosowywania tych załączników do postępu naukowo-technicznego. Dostosowanie załączników do dyrektywy 2009/31/WE nie powinno skutkować obniżeniem poziomu bezpieczeństwa ani osłabieniem zasad monitorowania przewidzianych na podstawie kryteriów zawartych w tych załącznikach. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 18 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(13) Art. 21 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1257/2013 odsyła do dyrektywy 91/692/EWG, która ma zostać uchylona. Na mocy tego przepisu pierwsze działanie sprawozdawcze ma się rozpocząć od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Dnia 19 grudnia 2016 r., w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2016/2323 19 , Komisja ustaliła pierwszą wersję europejskiego wykazu zakładów recyklingu statków (zwanego dalej "europejskim wykazem"). Zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013 państwa członkowskie mogą, przed datą rozpoczęcia stosowania tego rozporządzenia, wydawać zezwolenia na prowadzenie recyklingu statków w zakładach recyklingu statków znajdujących się w europejskim wykazie. W takiej sytuacji rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 20 nie ma zastosowania. Aby uniknąć przerwy, podczas której informacje nie są gromadzone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1013/2006 lub rozporządzeniem (UE) nr 1257/2013, należy wprowadzić przejściowy okres sprawozdawczy od daty pierwszego przewidywanego zezwolenia na podstawie art. 26 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013 w danym państwie członkowskim do daty rozpoczęcia stosowania tego rozporządzenia do każdego państwa członkowskiego, które zdecyduje się skorzystać z okresu przejściowego określonego w tym artykule. W celu ograniczenia związanych z tym obciążeń administracyjnych dla poszczególnych państw członkowskich nie jest konieczne, aby informacje zebrane podczas okresu przejściowego stanowiły podstawę odrębnego sprawozdania. Wystarczy, aby takie informacje zostały włączone do pierwszego regularnego sprawozdania obejmującego okres trzech lat od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 1257/2013 lub stanowiły część tego sprawozdania.
(14) Wymóg w zakresie sprawozdawczości określony w dyrektywie 94/63/WE nie jest już niezbędny do monitorowania procesu wykonania tej dyrektywy. Należy zatem usunąć odpowiedni przepis.
(15) Ponieważ cel niniejszej decyzji, a mianowicie zmiana lub uchylenie aktów prawnych Unii w zakresie sprawozdawczości w dziedzinie środowiska, które nie mają już zastosowania bądź są nieistotne, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego naturę możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1257/2013 oraz dyrektywy 94/63/WE, 2009/31/WE, 86/278/EWG i 87/217/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
A. TAJANI | L. PAVLOVA |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.150.155 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2018/853 zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/63/WE i 2009/31/WE, jak również dyrektywy Rady 86/278/EWG i 87/217/EWG, w odniesieniu do przepisów proceduralnych w zakresie sprawozdawczości w dziedzinie środowiska oraz uchylająca dyrektywę Rady 91/692/EWG |
Data aktu: | 30/05/2018 |
Data ogłoszenia: | 14/06/2018 |
Data wejścia w życie: | 04/07/2018 |