uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Europejski Bank Centralny prowadzi Rejestr Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych (Register of Institutions and Affiliates Data, RIAD). RIAD jest wspólnym zbiorem danych referencyjnych o prawnych oraz innych statystycznych jednostkach instytucjonalnych, których gromadzenie wspomaga procesy biznesowe w obrębie Eurosystemu oraz wykonywanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) i Jednolity Mechanizm Nadzorczy (SSM) powierzonych im zadań. RIAD ułatwia integrację szeregu zbiorów danych, w szczególności poprzez zapewnienie wspólnych identyfikatorów. W połączeniu z danymi z innych zbiorów danych, takich jak Scentralizowana Baza Papierów Wartościowych (Centralised Securities Database, CSDB), Baza Danych Europejskiego Systemu Banków Centralnych o Inwestycjach w Papiery Wartościowe (European System of Central Banks Securities Holdings Statistics Database, SHSDB) i Wspólna Analityczna Baza Danych Granularnych Dotyczących Ekspozycji Kredytowych (AnaCredit), dane gromadzone w RIAD stanowią podstawę analiz i badań wspierających podejmowanie decyzji w zakresie polityki pieniężnej, wczesne wykrywanie ryzyk systemowych oraz prowadzenie polityki makroostrożnościowej i nadzoru mikroostrożnościowego. Dane przechowywane w bazie RIAD są także wykorzystywane do przygotowywania oficjalnych list monetarnych instytucji finansowych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów sekurytyzacyjnych, instytucji istotnych dla statystyki płatności oraz instytucji ubezpieczeniowych. Rejestrowanie i przetwarzanie danych referencyjnych o podmiotach w bazie RIAD podlega istniejącym procedurom.
(2) RIAD zawiera szereg atrybutów dotyczących poszczególnych podmiotów oraz relacji pomiędzy nimi, które umożliwiają tworzenie struktur grupowych. Struktury te, w tym struktury znane jako "bliskie powiązania", mogą mieć różną konstrukcję do celów rachunkowości lub konsolidacji ostrożnościowej. Te procesy przetwarzania danych i związane z nimi analizy wspierają zarządzanie zabezpieczeniem i ryzykiem, stabilność finansową i nadzór mikroostrożnościowy.
(3) Każdy krajowy bank centralny (KBC) obecnie zapewnia wprowadzanie danych do RIAD oraz ich aktualizację zgodnie z różnymi aktami prawnymi EBC, takimi jak wytyczne EBC/2014/15 1 , rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 2 i rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 3 . ESBC korzysta również z danych bilansowych przekazywanych w ramach statystyki monetarnej i finansowej EBC w odniesieniu do swoich kontrahentów w rozumieniu art. 2 pkt 11 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 4 . W przyszłości KBC będą także miały obowiązek wprowadzania danych do RIAD i ich aktualizacji w odniesieniu do przedsiębiorstw niefinansowych oraz innych podmiotów, w szczególności w celu wsparcia bazy AnaCredit. KBC monitorują i zapewniają jakość wszystkich informacji udostępnianych EBC zgodnie z dokumentem "Publiczne zobowiązanie ESBC dotyczące statystyki europejskiej" oraz "ECB Statistics Quality Framework and quality assurance procedures" (Zasady dotyczące jakości statystyki EBC i procedury zapewniania jakości statystyki EBC) 5 .
(4) Celem niniejszych wytycznych jest lepsza koordynacja obowiązków poszczególnych KBC oraz odpowiednich działów tych KBC w zakresie wprowadzania, aktualizacji oraz walidacji danych referencyjnych.
(5) Poufność danych statystycznych gromadzonych na podstawie aktów prawnych, o których mowa w niniejszych wytycznych, powinna być chroniona zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2533/98 6 . Dane referencyjne, które nie są zbierane na podstawie statystycznych ram prawnych ESBC, podlegają zasadom poufności określonym w umowie z podmiotem, który dostarczył dane.
(6) Dokładne, terminowe i wyczerpujące dane referencyjne dotyczące podmiotów i relacji pomiędzy nimi są konieczne dla wykonywania przez ESBC i SSM powierzonych im zadań. Konieczne jest więc usprawnienie ogólnego zarządzania RIAD oraz skonsolidowanie wymogów dotyczących gromadzenia danych, zarządzania ich jakością oraz ich rozpowszechniania na podstawie niniejszych wytycznych w odniesieniu do zadań ESBC, adresowanych do KBC państw członkowskich, których walutą jest euro, a także - w przypadku zadań SSM - na podstawie odrębnych wytycznych adresowanych do właściwych organów krajowych.
(7) Dane przekazywane obecnie na podstawie wytycznych EBC/2014/15 mają podlegać przekazywaniu na podstawie niniejszych wytycznych. W przyszłości - gdy zostanie to uznane za konieczne - dane przekazywane na podstawie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) 7 oraz innych wytycznych EBC będą podlegały przekazywaniu na podstawie niniejszych wytycznych.
(8) Niezabezpieczona stopa overnight w euro (Euro Unsecured Overnight Interest Rate), która - zgodnie z decyzją Rady Prezesów z dnia 20 września 2017 r. - zostanie wprowadzona przed rokiem 2020, także będzie opierać się na wzbogaceniu przekazywanych kodów LEI o informacje referencyjne z RIAD. Biorąc pod uwagę kluczowe znaczenie i wagę wprowadzenia tej nowej stopy oraz planowaną publikację dodatkowych danych istotnych do celów rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48), właściwe KBC powinny dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić jakość i wiarygodność tych danych.
(9) W celu zapewnienia bliskiej i skutecznej współpracy w ramach ESBC w zakresie zarządzania RIAD niniejsze wytyczne powinny zostać uzupełnione zaleceniem wzywającym KBC państw członkowskich, których walutą nie jest euro, do aktywnego przekazywania i zatwierdzania danych w ramach RIAD oraz, na zasadzie wzajemności, do udostępnienia danych dotyczących ich podmiotów krajowych i do uzyskania dostępu do zbioru danych strefy euro.
(10) Ponadto, ze względu na komplementarność pomiędzy ESBC i SSM w zakresie przetwarzania i aktualizacji danych dotyczących struktur grupowych, w niniejszych wytycznych należy określić odpowiednie wymogi dotyczące zadań ESBC, a odpowiednie wymogi dotyczące zadań SSM powinny zostać określone w przyszłych wytycznych skierowanych do SSM.
(11) Dane osobowe gromadzone w RIAD powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 8 oraz (UE) 2016/679 9 .
(12) Niezbędne jest ustanowienie procedury skutecznego wprowadzania do załączników do niniejszych wytycznych zmian technicznych, które nie naruszają podstawowej struktury pojęciowej oraz nie wpływają na obciążenia sprawozdawcze,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.154.3 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2018/16 (2018/876) w sprawie Rejestru Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych |
Data aktu: | 01/06/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/06/2018 |
Data wejścia w życie: | 18/06/2018 |