Decyzja 2018/881 wzywająca Komisję do przedłożenia analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2008/32 i, w stosownym przypadku, mając na uwadze wyniki analizy, wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1367/2006

DECYZJA RADY (UE) 2018/881
z dnia 18 czerwca 2018 r.
wzywająca Komisję do przedłożenia analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2008/32 i, w stosownym przypadku, mając na uwadze wyniki analizy, wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1367/2006

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 241,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia

prawa 1 , w szczególności jego ust. 10 dotyczący stosowania art. 225 i 241 TFUE,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. decyzją Rady 2005/370/WE 2  zatwierdzono w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencję o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska 3  (zwana dalej "konwencją z Aarhus"). Konwencja z Aarhus przyczynia się do realizacji celów polityki Unii w dziedzinie środowiska, określonych w art. 191 TFUE.

(2) Unia wdrożyła wynikające z konwencji z Aarhus obowiązki w odniesieniu do instytucji i organów UE w szczególności w drodze rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

(3) Zgodnie z niespornym, niesądowym i doradczym charakterem systemu dokonywania przeglądu przestrzegania postanowień, o którym mowa w art. 15 konwencji z Aarhus, ustanowiono Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus (zwany dalej "komitetem"). Komitet posiada kompetencje w zakresie dokonywania przeglądu przestrzegania przez Strony postanowień konwencji z Aarhus.

(4) W dniu 17 marca 2017 r. Unia otrzymała ustalenia od Komitetu w sprawie ACCC/C/2008/32 dotyczącej dostępu do wymiaru sprawiedliwości na poziomie Unii (zwane dalej "ustaleniami"). W pkt 123 ustaleń Komitet stwierdził, że odnośna strona nie przestrzega art. 9 ust. 3 i 4 niniejszej konwencji w odniesieniu do dostępu obywateli do wymiaru sprawiedliwości, ponieważ ani rozporządzenie w sprawie konwencji z Aarhus, ani orzecznictwo TSUE nie zapewniają wdrożenia ani przestrzegania obowiązków wynikających z tych postanowień. Na podstawie tych ustaleń Biuro Konwencji z Aarhus przygotowało projekt decyzji VI/8f dotyczącej przestrzegania przez Unię Europejską jej obowiązków wynikających z konwencji (dalej zwany "projektem decyzji VI/8f').

(5) W dniu 17 lipca 2017 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2017/1346 5  w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii podczas szóstej sesji spotkania stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do sprawy dotyczącej przestrzegania konwencji ("MOP") w odniesieniu do projektu decyzji VI/8f. Stanowisko Unii zakładało zaakceptowanie projektu decyzji VI/8f z zastrzeżeniem wprowadzenia pewnych zmian do niej.

(6) W dniu 14 września 2017 r. na szóstej sesji spotkania stron, która odbywała się w Budvie, Czarnogóra, omawiano między innymi projekt decyzji VI/8f, lecz nie wyrażono zgody na propozycje Unii, by zmienić jej tekst zgodnie z decyzją (UE) 2017/1346. W związku z brakiem porozumienia spotkanie stron postanowiło odłożyć dyskusję w sprawie projektu tej decyzji do czasu kolejnej zwykłej sesji w roku 2021.

(7) W deklaracji z Budvy w sprawie demokracji środowiskowej na rzecz naszej zrównoważonej przyszłości, którą przyjęło spotkanie stron również w dniu 14 września 2017 r., wezwano strony i sygnatariuszy konwencji z Aarhus do zapewnienia wszystkim skutecznego i równego dostępu do wymiaru sprawiedliwości zgodnie z wymogami konwencji Aarhus.

(8) W dniach 15-16 listopada 2017 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie "Planu działania na rzecz przyrody, ludzi i gospodarki" oraz rezolucję w sprawie przeglądu wdrażania polityki ochrony środowiska UE, w których wzywa Komisję między innymi do złożenia nowego wniosku ustawodawczego dotyczącego przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 w celu uwzględnienia zaleceń komitetu dotyczących sprawy ACCC/C/2008/32.

(9) Na szóstej sesji spotkania stron Unia wyraziła gotowość do zbadania sposobów i środków takiego przestrzegania konwencji z Aarhus, które będzie zgodne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Unii oraz z jej systemem kontroli sądowej. Unia powinna podjąć konkretne działania w tym kierunku, poprzez wezwanie Komisji do przedstawienia analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu w sprawie ACCC/C/2008/32. Wydaje się, że możliwe jest dokonanie zmian rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 w sposób, który nie zmieni systemu kontroli sądowej Unii, polegający w szczególności na rozszerzeniu kategorii aktów Unii, w przypadku których można będzie żądać wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej.

(10) Unia nadal w pełni popiera realizację istotnych celów konwencji z Aarhus,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Rada wzywa Komisję do przedłożenia do dnia 30 września 2019 r. analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2008/32 (dalej zwana "analizą"), służącej zbadaniu sposobów i środków takiego przestrzegania konwencji z Aarhus, które będzie zgodne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Unii oraz z jej systemem kontroli sądowej.
2. 
Analiza ma obejmować wpływ poszczególnych opcji, w tym zmiany rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, na kwestie prawne, finansowe i związane z zasobami ludzkimi.
Artykuł  2
1. 
Rada wzywa Komisję do przedłożenia do dnia 30 września 2020 r., w stosownym przypadku mając na uwadze wyniki analizy wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 lub do poinformowania Rady o innych środkach następczych odnośnie do wyniku tej analizy.
2. 
Zgodnie z przyjętą praktyką Rada zwraca się do Komisji, by wraz z wnioskiem przedstawiła ocenę skutków.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 18 czerwca 2018 r.
W imieniu Rady
R. PORODZANOV
Przewodniczący
1 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
2 Decyzja Rady 2005/370/WE z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (Dz.U. L 124 z 17.5.2005, s. 1).
3 Dz.U. L 124 z 17.5.2005, s. 4.
4 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty (Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13).
5 Decyzja Rady (UE) 2017/1346 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej podczas szóstej sesji spotkania stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do sprawy dotyczącej przestrzegania konwencji ACCC/C/2008/32 (Dz.U. L 186 z 19.7.2017, s. 15).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.155.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/881 wzywająca Komisję do przedłożenia analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2008/32 i, w stosownym przypadku, mając na uwadze wyniki analizy, wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1367/2006
Data aktu: 18/06/2018
Data ogłoszenia: 19/06/2018
Data wejścia w życie: 19/06/2018