uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 5,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 ustanowiono unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych zatwierdzonych do użycia w i na środkach spożywczych oraz określono warunki ich stosowania.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 872/2012 3 przyjęto wykaz substancji aromatycznych i włączono ten wykaz do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. Część B ("Preparaty aromatyczne"), część C ("Środki aromatyzujące z przetworzenia termicznego"), część D ("Prekursory środków aromatyzujących"), część E ("Inne środki aromatyzujące") i część F ("Materiały źródłowe") również włączono na mocy rozporządzenia (UE) nr 872/2012 do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. Części B-F w załączniku I odpowiadają kategoriom środków aromatyzujących i materiałów źródłowych, o których mowa w art. 9 lit. b)-f) rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. Części B-F nie zawierają żadnych pozycji.
(3) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 873/2012 4 ustanowiono środki przejściowe dotyczące unijnego wykazu środków aromatyzujących i materiałów źródłowych przedstawionego w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008
(4) W art. 4 rozporządzenia (UE) nr 873/2012 ustanowiono okres przejściowy dotyczący żywności, do której dodano środki aromatyzujące należące do części B-F w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, w odniesieniu do których złożono wniosek przed dniem 22 października 2015 r. na podstawie art. 3 tego pierwszego rozporządzenia. Art. 4 stanowi, że dzień 22 kwietnia 2018 r. jest ostatnim dniem okresu przejściowego, w którym można wprowadzać do obrotu taką żywność.
(5) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 może być aktualizowany zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek złożony przez państwo członkowskie lub zainteresowaną stronę.
(6) W dniu 16 października 2012 r. do Komisji wpłynął wniosek o udzielenie zezwolenia na stosowanie produktu destylat drzewny [FL nr 21.001] pod nazwą "eter rumowy" w ramach kategorii "inne środki aromatyzujące". Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie tego środka aromatyzującego - do określonych poziomów -w lodach spożywczych, wyrobach cukierniczych, gumie do żucia, zbożach i produktach zbożowych otrzymywanych z ziaren zbóż, korzeniach i bulwach oraz nasionach roślin strączkowych i warzywach strączkowych, wyrobach piekarskich, mięsie i produktach mięsnych, solach, przyprawach, zupach, sosach, sałatkach, napojach bezalkoholowych i napojach alkoholowych.
(7) Wniosek został przesłany do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") z prośbą o opinię. Wniosek ten udostępniono także państwom członkowskim na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.
(8) W dniu 24 sierpnia 2017 r. Urząd przyjął "opinię naukową w sprawie oceny grupy środków aromatyzujących 500 (FGE.500): eter rumowy", dotyczącą oceny bezpieczeństwa destylatu drzewnego [FL nr 21.001] w przypadku stosowania go jako środka aromatyzującego w ramach kategorii "inne środki aromatyzujące" 5 . Produkt ten jest złożoną mieszaniną składającą się z ponad osiemdziesięciu pojedynczych składników. Urząd stwierdził, że zgodnie z ogólną strategią w zakresie oceny ryzyka stwarzanego przez substancje aromatyczne obecność substancji genotoksycznych jako składników eteru rumowego budzi obawy co do bezpieczeństwa. Urząd wskazał na poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa związane z szeregiem składników, takich jak furany i ich pochodne oraz inne składniki kojarzone z działaniem genotoksycznym i rakotwórczym, a także zwrócił uwagę na ryzyko rakotwórczości wynikające z obecności etanolu.
(9) Republika Czeska i Republika Słowacka poinformowały Komisję o stosowaniu destylatu drzewnego [FL nr 21.001] w tradycyjnych napojach spirytusowych tuzemák i tuzemský oraz zwróciły się o utrzymanie tego zastosowania w odniesieniu do tych konkretnych napojów spirytusowych.
(10) Zgodnie z motywem 7 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 podczas zatwierdzania środków aromatyzujących należy wziąć pod uwagę także inne czynniki istotne dla rozważanej sprawy, m.in. czynniki społeczne oraz czynniki związane z tradycją. Ponieważ stosowanie wspomnianego środka aromatyzującego jest obecnie niezbędne do zachowania specyficznych tradycyjnych właściwości organoleptycznych napojów spirytusowych tuzemák i tuzemský w Republice Czeskiej i Republice Słowackiej, należy zezwolić na stosowanie tej substancji z zachowaniem warunków stosowania określonych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(11) Wspomniane napoje spirytusowe, podobnie jak wszystkie napoje spirytusowe i ogólnie napoje alkoholowe, nie są przeznaczone do spożywania przez dzieci ani inne podatne na zagrożenia grupy ludności. W uzupełnieniu obowiązujących wymogów w zakresie oznakowania państwa członkowskie powinny wymagać przedstawiania dodatkowych informacji dotyczących określonych rodzajów ryzyka związanego z obecnością destylatu drzewnego [FL nr 21.001] w tych napojach spirytusowych.
(12) Napojów spirytusowych, do których dodano destylat drzewny [FL nr 21.001], nie należy używać do wytwarzania innych środków spożywczych.
(13) W przypadku odwołania do wspomnianego środka aromatyzującego w oznakowaniu napojów spirytusowych tuzemák i tuzemský należy stosować nazwę lub numer FL.
(14) W uzupełnieniu wymogów ustanowionych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, w przypadku wprowadzania do obrotu destylatu drzewnego [FL nr 21.001] jako takiego, nieprzeznaczonego do sprzedaży konsumentom końcowym, w oznakowaniu należy wskazać, że ten środek aromatyzujący może być używany wyłącznie do wyrobu napojów spirytusowych tuzemák i tuzemský.
(15) Aby zagwarantować pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie począwszy od dnia 23 kwietnia 2018 r.
(16) Niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać przez okres 5 lat, aby umożliwić opracowanie środków zastępczych dla destylatu drzewnego [FL nr 21.001] do stosowania w tradycyjnych napojach spirytusowych tuzemák i tuzemský.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić część E załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.235.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1246 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w celu wpisania destylatu drzewnego do unijnego wykazu środków aromatyzujących |
Data aktu: | 18/09/2018 |
Data ogłoszenia: | 19/09/2018 |
Data wejścia w życie: | 23/04/2018, 09/10/2018 |