uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 3 akapit trzeci,
(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zobowiązano administratora wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych do publikowania lub udostępniania kluczowych elementów metody, którą stosuje do wyznaczania wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych, danych dotyczących wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz procedur na potrzeby konsultacji w sprawie istotnych zmian w metodzie i powiadamiania użytkowników o tych zmianach. W niniejszym rozporządzeniu doprecyzowano informacje, które administratorzy mają przekazywać w odniesieniu do opracowywanych przez siebie istotnych i kluczowych wskaźników referencyjnych. Niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do administratorów, którzy opracowują wyłącznie pozaistotne wskaźniki referencyjne. W przypadku gdy administratorzy opracowują zarówno pozaistotne wskaźniki referencyjne, jak i istotne lub kluczowe wskaźniki referencyjne, powinni stosować się do wymogów niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do swoich istotnych i kluczowych wskaźników referencyjnych. ESMA może wydać wytyczne dotyczące tej kwestii skierowane do administratorów pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
(2) Metody wyznaczania wskaźników referencyjnych znacznie się między sobą różnią. Kluczowe elementy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zatem podlegać wymogowi publikacji lub udostępniania tylko w zakresie, w jakim są one istotne dla danego wskaźnika referencyjnego.
(3) Dwa kluczowe elementy metody, które należy ujawniać w celu zapewnienia wiarygodności i dokładności kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego, to minimalna ilość i minimalna jakość danych wejściowych wymagane, aby można było zastosować metodę i dokonać wyliczeń. Ponadto korzystanie ze swobody uznania przy wyznaczaniu wskaźników referencyjnych zwiększa ich podatność na manipulację. Dlatego też w celu zminimalizowania tego ryzyka manipulacji administrator powinien ujawniać - jako część kluczowych elementów swojej metody - ustalone przez siebie jednoznaczne zasady dotyczące tego, w jaki sposób i kiedy może korzystać ze swobody uznania.
(4) Aby pomóc potencjalnym użytkownikom w wyborze najbardziej odpowiedniego wskaźnika referencyjnego spośród wielu potencjalnie odpowiednich wskaźników, należy im udostępniać informacje, które pozwolą im zrozumieć, do pomiaru czego służy dany wskaźnik referencyjny, jakie dane wejściowe są wykorzystywane oraz w jaki sposób dokonano ich wyboru, jakie są części składowe wskaźnika referencyjnego, kto jest zaangażowany w gromadzenie danych i wyliczanie wskaźnika referencyjnego, kiedy i w jakim zakresie korzysta się ze swobody uznania, a także jakie są ograniczenia metody oraz kiedy i w jaki sposób wskaźnik referencyjny może zostać zmieniony.
(5) Aby użytkownicy i potencjalni użytkownicy dysponowali wystarczającymi informacjami na temat stosowanego przez administratora procesu wewnętrznego przeglądu metody, administrator powinien publikować swoje zasady i procedury dotyczące tego procesu, w tym szczegółowe informacje na temat zaangażowanych podmiotów oraz wprowadzonych odpowiednich rozwiązań w zakresie zarządzania zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(6) Aby zapewnić użytkownikom i potencjalnym użytkownikom wiedzę na temat tego, w jaki sposób administrator będzie prowadził konsultacje w sprawie proponowanej istotnej zmiany kluczowego lub istotnego wskaźnika referencyjnego, oraz by mogli oni zapoznać się z uzasadnieniem tej zmiany, administrator powinien ujawniać niektóre informacje, w tym to, w jaki sposób będzie oceniał wpływ proponowanej zmiany.
(7) Zgodnie z zasadą proporcjonalności w niniejszym rozporządzeniu unika się nakładania nadmiernego obciążenia na administratorów istotnych (w przeciwieństwie do kluczowych) wskaźników referencyjnych poprzez umożliwienie im podjęcia decyzji o ograniczeniu zakresu ujawnianych informacji do bardziej ograniczonego zestawu elementów bądź o ujawnianiu mniejszej liczby szczegółów dotyczących niektórych elementów w odniesieniu do swoich istotnych wskaźników referencyjnych.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(10) Aby zapewnić spójność z rozporządzeniem delegowanym doprecyzowującym elementy kodeksu postępowania opracowywanego przez administratorów wskaźników referencyjnych, które opierają się na danych wejściowych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, właściwe jest przełożenie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia delegowanego o dwa miesiące,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.274.21 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/1641 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących informacje, które mają być udostępniane przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych lub istotnych wskaźników referencyjnych, na temat metody stosowanej do wyznaczania wskaźnika referencyjnego, wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz na temat procedur wprowadzania istotnych zmian w metodzie |
Data aktu: | 13/07/2018 |
Data ogłoszenia: | 05/11/2018 |
Data wejścia w życie: | 25/01/2019, 25/11/2018 |