uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3, art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 3,
po konsultacji z państwami członkowskimi,
1. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) W dniu 9 sierpnia 2011 r., w następstwie dochodzenia antydumpingowego, Rada nałożyła rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 791/2011 2 ostateczne cło antydumpingowe w wysokości 62,9 % na przywóz niektórych rodzajów tkanin siatkowych o otwartych oczkach z włókien szklanych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL).
(2) W dniu 24 lipca 2012 r., w następstwie dochodzenia w sprawie obejścia środków przeprowadzonego na podstawie art. 13 rozporządzenia Rady (WE) nr 1225/2009 3 (rozporządzenie podstawowe), Rada rozszerzyła środki rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 672/2012 4 , obejmując ich zakresem przywóz niektórych rodzajów tkanin siatkowych o otwartych oczkach z włókien szklanych wysyłanych z Malezji, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji.
(3) W dniu 16 stycznia 2013 r., w następstwie dochodzenia w sprawie obejścia środków przeprowadzonego na podstawie art. 13 rozporządzenia podstawowego, Rada rozszerzyła środki rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 21/2013 5 , obejmując ich zakresem przywóz niektórych rodzajów tkanin siatkowych o otwartych oczkach z włókien szklanych wysyłanych z Tajwanu i Tajlandii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Tajwanu i Tajlandii.
(4) W dniu 20 grudnia 2013 r. w następstwie dochodzenia w sprawie obejścia środków na podstawie art. 13 rozporządzenia podstawowego Rada rozszerzyła środki rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 1371/2013 6 , obejmując ich zakresem przywóz niektórych rodzajów tkanin siatkowych o otwartych oczkach z włókien szklanych wysyłanych z Indii i Indonezji, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Indii i Indonezji, oraz przyznała zwolnienie z tego cła przedsiębiorstwu Montex Glass Fibre Industries Pvt. Ltd. Na podstawie art. 1 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1371/2013 cło staje się obowiązujące wobec całego przywozu produktu objętego postępowaniem (z wyjątkiem produktów wytworzonych przez Montex Glass Fibre Industries Pvt. Ltd.), który uprzednio podlegał rejestrowaniu na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 322/2013 7 wszczynającego dochodzenie w sprawie obejścia środków.
(5) W dniu 21 stycznia 2014 r. przedsiębiorstwo Pyrotek Incorporated, przedsiębiorstwo północnoamerykańskie posiadające zakłady lub biura sprzedaży w różnych państwach, w tym państwach członkowskich UE, złożyło wniosek o zwolnienie z rozszerzonych środków na podstawie art. 11 ust. 4 rozporządzenia podstawowego w odniesieniu do Pyrotek India Pvt. Ltd. - producenta eksportującego z Indii.
(6) W odpowiedzi na przesłany przez Komisję kwestionariusz przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd wskazało, że prowadziło wywóz produktu objętego postępowaniem w okresie dochodzenia w sprawie obejścia środków, które to dochodzenie doprowadziło do rozszerzenia środków na Indie, to jest w okresie od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 31 marca 2013 r. Przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd nie spełniało zatem warunków określonych w art. 11 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. We wniosku zawarto jednak dowody wystarczające do uzasadnienia wszczęcia częściowego przeglądu okresowego środków rozszerzonych na Indie na podstawie art. 11 ust. 3 i art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.
(7) W dniu 23 września 2014 r. Komisja wszczęła częściowy przegląd okresowy na podstawie art. 11 ust. 3 i art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. Podczas tego częściowego przeglądu okresowego Komisja ustaliła, że przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd. było rzeczywistym producentem produktu objętego postępowaniem, ponieważ rozpoczęło produkcję w sierpniu 2011 r. i nie brało udziału w praktykach mających na celu obejście środków.
(8) W dniu 10 września 2015 r., w następstwie dochodzenia przeprowadzonego na podstawie art. 11 ust. 3 i art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, Komisja zwolniła rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1507 8 niektórych indyjskich producentów, w tym Pyrotek India Pvt. Ltd., z rozszerzenia cła stosowanego do przywozu produktu objętego postępowaniem wysyłanego z Indii, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący z Indii. W związku z tym przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd. zostało, począwszy od tego dnia, objęte zwolnieniem z rozszerzonych środków wprowadzonych wobec wywozu do Unii.
(9) W dniu 6 listopada 2017 r. w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego Komisja nałożyła, rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1993 9 , ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów tkanin siatkowych o otwartych oczkach z włókien szklanych pochodzących z ChRL, rozszerzone na przywóz niektórych rodzajów tkanin siatkowych o otwartych oczkach z włókien szklanych wysyłanych z Indii, Indonezji, Malezji, Tajwanu i Tajlandii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z tych państw.
2. WZNOWIENIE POSTĘPOWANIA W SPRAWIE ZWOLNIENIA
(10) Jak określono w motywie 6 powyżej, Komisja ustaliła, że przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd. było rzeczywistym producentem produktu objętego postępowaniem, ponieważ rozpoczęło produkcję w sierpniu 2011 r. i nie brało udziału w praktykach mających na celu obejście środków. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o częściowym wznowieniu postępowania w sprawie zwolnienia.
(11) W dniu 18 maja 2018 r. Komisja Europejska częściowo wznowiła postępowanie w sprawie zwolnienia dotyczącego przywozu tkanin siatkowych o otwartych oczkach z włókien szklanych, o wielkości oczka powyżej 1,8 mm zarówno pod względem długości, jak i szerokości, oraz o wadze powyżej 35 g/m2, z wyłączeniem tarcz z włókna szklanego, pochodzących z ChRL lub wysyłanych z Indii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Indii, obecnie objętych kodami CN ex 7019 51 00 i ex 7019 59 00. Komisja opublikowała zawiadomienie o wszczęciu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 10 ("zawiadomienie o wszczęciu").
(12) W zawiadomieniu o wszczęciu Komisja stwierdziła, że zakres wznowienia ograniczony jest do zbadania, czy nie należy rozszerzyć zakresu czasowego zwolnienia o okres od dnia 21 grudnia 2013 r. do dnia 10 września 2015 r.
(13) W zawiadomieniu o wszczęciu Komisja wezwała również zainteresowane strony do przedstawienia uwag w celu wzięcia udziału w postępowaniu. Komisja poinformowała przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd., przemysł unijny i inne zainteresowane strony, o których wiadomo, że dotyczy ich postępowanie, o wszczęciu postępowania w sprawie zwolnienia oraz zaprosiła je do wzięcia udziału w tym postępowaniu.
(14) Zainteresowane strony miały możliwość przedstawienia swoich opinii na piśmie oraz złożenia wniosku o przesłuchanie przed Komisją lub rzecznikiem praw stron w postępowaniach w sprawie handlu w terminach określonych w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania.
3. PRODUKT OBJĘTY POSTĘPOWANIEM
(15) Produktem objętym niniejszym postępowaniem są tkaniny siatkowe o otwartych oczkach z włókien szklanych, o wielkości oczka powyżej 1,8 mm zarówno pod względem długości, jak i szerokości, oraz o wadze powyżej 35 g/m2, z wyłączeniem tarcz z włókna szklanego, pochodzące z ChRL, wysyłane z Indii, zgłoszone lub niezgłoszone jako pochodzące z Indii, obecnie objęte kodami CN ex 7019 51 00 i ex 7019 59 00 (kody TARIC 7019 51 00 14, 7019 59 00 14).
4. POSTĘPOWANIE
a) Zakres postępowania
(16) Zakres postępowania ograniczony jest do zbadania, czy nie należy rozszerzyć zakresu czasowego zwolnienia o okres od dnia 21 grudnia 2013 r. do dnia 10 września 2015 r.
b) Pyrotek India Pvt. Ltd.
(17) Pyrotek India Pvt. Ltd. jest indyjską spółką zależną wielonarodowej grupy Pyrotek z siedzibą w USA. Grupa Pyrotek jest dostawcą różnego rodzaju materiałów i narzędzi dla przemysłu metalurgicznego i aluminiowego.
(18) Wnioskodawca produkuje produkt objęty przeglądem w swoim zakładzie w Chennai w Indiach i sprzedaje go powiązanym przedsiębiorstwom w Unii. W większości przypadków przedsiębiorstwa powiązane w Unii dalej przetwarzają produkt objęty przeglądem i sprzedają przetworzony produkt odbiorcom końcowym.
c) Ustalenia wynikające z dochodzenia
(19) Należy przypomnieć, że Komisja ustaliła w swoim wcześniejszym częściowym przeglądzie okresowym 11 , że przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd. jest rzeczywistym producentem produktu objętego postępowaniem i nie angażowało się w praktyki związane z obchodzeniem środków.
(20) Jak określono w motywie 6, przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd. dokonywało wywozu produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem w sprawie obejścia środków, które doprowadziło do rozszerzenia środków na Indie, czyli w okresie od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 31 marca 2013 r. i - na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1371/2013 - opłacało cło antydumpingowe od wywozu do Unii.
(21) Jak określono w motywie 11, w dniu 10 września 2015 r. przyznano przedsiębiorstwu Pyrotek India Pvt. Ltd. - na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1507 - zwolnienie z rozszerzonych środków wprowadzonych wobec wywozu do Unii, począwszy od dnia 11 września 2015 r. Jednakże data początkowa tego zwolnienia nie obejmowała okresu sprzed tej daty, podczas którego istniał obowiązek opłacania ceł antydumpingowych od dokonywanego przez Pyrotek India Pvt. Ltd. wywozu do Unii Europejskiej.
(22) Komisja dokonała ponownej oceny sytuacji i stwierdziła, że należy wyłączyć wywóz do Unii, który był realizowany przez przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd. w okresie od dnia 21 grudnia 2013 r. do dnia 10 września 2015 r., z płatności cła nałożonego w wyniku obchodzenia środków.
(23) Żadna z zainteresowanych stron nie zgłosiła się w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu. Żadna z zainteresowanych stron nie przedstawiła również swoich opinii na piśmie, ani nie złożyła wniosku o przesłuchanie przed Komisją lub rzecznikiem praw stron w postępowaniach w sprawie handlu.
(24) W związku z tym Komisja uznaje za właściwe przyznanie zwolnienia przedsiębiorstwu Pyrotek India Pvt. Ltd. Zwolnienie to powinno mieć zastosowanie do okresu od dnia 21 grudnia 2013 r. do dnia 10 września 2015 r., w myśl art. 11 ust. 3 rozporządzenia podstawowego.
(25) W związku z powyższym należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1371/2013 w celu wyjaśnienia, że zwolnienia przyznane przedsiębiorstwom Montex Glass Fibre Industries Pvt. Ltd. i Pyrotek India Pvt. Ltd. mają zastosowanie od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1371/2013, czyli od dnia 21 grudnia 2013 r. do czasu wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1507 w dniu 11 września 2015 r. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1371/2013.
(26) Ponadto w następstwie uwag przedstawionych przez przedsiębiorstwo Pyrotek India Pvt. Ltd. po ujawnieniu Komisja uznaje za stosowne wyjaśnić, że wszelkie cła antydumpingowe opłacone w odniesieniu do produktu objętego postępowaniem, wyprodukowanego przez Pyrotek India Pvt. Ltd. oraz przywiezionego do Unii w okresie rejestracji towarów określonym w rozporządzeniu (UE) nr 322/2013, powinny kwalifikować się do złożenia wniosku o umorzenie lub zwrot.
(27) Właściwe jest zatem przedłużenie okresu, o którym mowa w art. 121 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 12 , do dnia 1 września 2019 r., w celu zapewnienia zwrotu lub umorzenia nienależnie uiszczonego cła przez krajowe organy celne zgodnie z przepisami prawa celnego obowiązującymi w przypadkach, gdy terminy, o których mowa w tym ustępie, wygasły przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
5.PROCEDURA
(28) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.286.12 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1711 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 1371/2013 w odniesieniu do terminu stosowania zwolnień przyznanych indyjskim producentom eksportującym |
Data aktu: | 13/11/2018 |
Data ogłoszenia: | 14/11/2018 |
Data wejścia w życie: | 15/11/2018 |