uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/589 z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie europejskiej sieci służb zatrudnienia (EURES), dostępu pracowników do usług w zakresie mobilności i dalszej integracji rynków pracy oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 492/2011 i (UE) nr 1296/2013 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 3,
(1) Art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589 nakłada na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia procedur gromadzenia danych dotyczących działań EURES realizowanych na poziomie krajowym.
(2) Aby zmierzyć efektywność sieci EURES oraz jej działań w dokładny i spójny sposób, należy ustanowić wspólne ramy koncepcyjne i proceduralne oraz określić wskaźniki i minimalne wymogi co do danych, które mają być zebrane.
(3) Ramy te powinny pomóc w ocenie postępów w realizacji celów określonych dla sieci EURES na mocy rozporządzenia (UE) 2016/589.
(4) Aby zmierzyć efektywność sieci EURES w kompleksowy sposób i umożliwić optymalną ocenę jej funkcjonowania, ramy powinny zawierać dwa dodatkowe wymiary, oprócz trzech wymiarów dotyczących usług wsparcia dla pracowników i pracodawców, o których mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589: informacje i wytyczne, rezultaty zatrudnieniowe oraz informacje na temat zadowolenia klientów. Te dwa dodatkowe wymiary działania sieci EURES to udzielone wsparcie horyzontalne (takie jak szkolenia), komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne (takie jak wydarzenia rekrutacyjne i wysiłki skierowane na zapewnienie przejrzystości informacji na temat rynku pracy). Włączenie tych dwóch dodatkowych wymiarów do systemu pomiaru efektywności EURES umożliwi spełnienie różnych wymogów dotyczących informacji zawartych w rozporządzeniu (UE) 2016/589 i sprawi, że system pomiaru efektywności EURES będzie kompatybilny z innymi mechanizmami sprawozdawczości określonymi w tym samym rozporządzeniu. Maksymalne wykorzystanie potencjalnych korzyści dla sieci EURES może zatem doprowadzić do zmniejszenia obciążeń związanych ze sprawozdawczością spoczywających na państwach członkowskich.
(5) Aby ułatwić gromadzenie i analizę danych oraz uniknąć powielania pracy, ramy powinny zasadzać się na istniejących praktykach państw członkowskich, zwłaszcza na praktykach istniejących w publicznych służbach zatrudnienia.
(6) Ramy muszą być na tyle elastyczne, aby umożliwić wykorzystanie alternatywnych źródeł danych lub metod ich gromadzenia w tych przypadkach, w których trudno zmierzyć bezpośrednie wyniki poszczególnych działań, takich jak procesy rekrutacji i uzyskania zatrudnienia.
(7) Należy wykorzystać wszystkie możliwe synergie wynikające z ustaleń i procedur dotyczących rocznego planowania, monitorowania i oceny działań sieci EURES realizowanych na podstawie art. 31 rozporządzenia (UE) 2016/589, w szczególności tak, aby uwzględnić analizę pomiaru efektywności w kolejnych krajowych programach prac.
(8) Ramy powinny umożliwić skuteczne zarządzanie działaniami EURES na poziomie krajowym i unijnym oraz dopomóc w ocenie konieczności zmian strategicznych lub operacyjnych. Powinny wspierać w ramach sieci EURES rozwój kultury pomiaru efektywności, której głównymi składowymi będzie zorientowanie na wyniki, opłacalność i odpowiedzialność za wydatki.
(9) Ramy mają być instrumentem gromadzenia porównywalnych ilościowo i jakościowo danych, aby mierzyć przedmiotowe działania sieci EURES, do ich analizy i interpretacji należy podchodzić jednak ostrożnie, uwzględniając czynniki kontekstowe na poziomie krajowym oraz sytuacje na rynku pracy, struktury organizacyjne i ogólne podejście do mobilności. Z tych względów każde państwo członkowskie powinno być odpowiedzialne za analizę na poziomie krajowym.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. EURES,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.31.104 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/170 w sprawie jednolitych szczegółowych specyfikacji dotyczących gromadzenia i analizy danych w celu monitorowania i oceny funkcjonowania sieci EURES |
Data aktu: | 02/02/2018 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2018 |
Data wejścia w życie: | 03/02/2019 |