Decyzja wykonawcza 2018/300 w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/300
z dnia 11 stycznia 2018 r.
w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 51)

(Jedynie teksty w języku francuskim, hiszpańskim, niemieckim i portugalskim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 28 lutego 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Niemczech, Hiszpanii, Francji i Portugalii wspólnie przekazały Komisji list intencyjny, który wpłynął do Komisji dnia 6 marca 2017 r. List intencyjny zawierał wniosek o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" do terminalu Valongo, Saragossy, La Rochelle i Nantes Saint-Nazaire.

(2) Komisja rozpatrzyła ten wniosek zgodnie z art. 5 ust. 6 wspomnianego rozporządzenia. Komisja jest zdania, że wniosek ten jest zgodny z art. 5 wspomnianego rozporządzenia ze względów przedstawionych poniżej.

(3) We wniosku uwzględniono kryteria określone w art. 4 wspomnianego rozporządzenia. Przedłużenie kolejowego korytarza towarowego obejmuje terytoria trzech państw członkowskich (Hiszpanii, Francji i Portugalii), przy czym całkowita liczba uczestniczących państw członkowskich nadal wynosi cztery. Nowe połączenia zwiększą integrację kolejowego korytarza towarowego z innymi rodzajami transportu. Jego przedłużenie doprowadzi do powstania nowego połączenia z kolejowym korytarzem towarowym "Morze Śródziemne" (w Saragossie), przy czym zapewniono spójność obu kolejowych korytarzy towarowych, jak również spójność z siecią TEN-T. Przedłużenie korytarza jest spójne z siecią TEN-T, gdyż te jego elementy, które prowadzą do Saragossy i Nantes Saint-Nazaire, wchodzą w skład sieci bazowej, element prowadzący do La Rochelle stanowi część sieci kompleksowej, a element prowadzący do terminalu Valongo znajduje się na obszarze należącym do węzła bazowego TEN-T Porto.

(4) Wyniki analizy rynku transportowego przeprowadzonej przez radę zarządzającą kolejowego korytarza towarowego pokazują, że przedłużenie powinno prowadzić do zwiększenia wolumenu międzynarodowego transportu kolejowego wzdłuż kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" oraz do stałego wzrostu udziału transportu kolejowego. Zmiana udziałów poszczególnych rodzajów transportu przyniesie znaczne korzyści społeczno-gospodarcze dzięki zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla i zatorów komunikacyjnych. Połączenie z kolejowym korytarzem towarowym "Morze Śródziemne" w Saragossie umożliwi włączenie wspólnot autonomicznych Aragonia i Nawarra do obszarów objętych zasięgiem korytarza. W ramach analizy rynku oszacowano, że przedłużenie przyczyniłoby się do rozwoju kolejowych przewozów towarowych poprzez zwiększenie udziału kolejowego transportu towarowego w przewozach między Portugalią a trzema hiszpańskimi wspólnotami autonomicznymi Madryt, Aragonia i Nawarra z 28 % w 2010 r. do 60 % w 2050 r. Ten wzrost udziału transportu kolejowego należy przy tym rozpatrywać w kontekście szacowanego sześciokrotnego zwiększenia całkowitego wolumenu (w tonach) kolejowych przewozów towarowych. Podobnie połączenia z portami i terminalami Nantes Saint-Nazaire, La Rochelle i Valongo przyczynią się do wzmocnienia korytarza poprzez ułatwienie przewozów multimodalnych i zwiększenie popytu w obrębie korytarza, prowadząc tym samym do wzrostu konkurencyjności europejskiego kolejowego transportu towarowego.

(5) Zgodnie z listem intencyjnym skonsultowano się zarówno z radą zarządzającą, jak i wnioskodawcami, przy czym wszystkie te podmioty wyraziły poparcie dla proponowanego przedłużenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedstawiony w otrzymanym przez Komisję w dniu 6 marca 2017 r. liście intencyjnym, przekazanym przez ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Niemczech, Hiszpanii, Francji i Portugalii, wniosek o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" do terminalu Valongo, Saragossy, La Rochelle i Nantes Saint-Nazaire jest zgodny z art. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 stycznia 2018 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.56.60

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/300 w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010
Data aktu: 11/01/2018
Data ogłoszenia: 28/02/2018