(Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim i niderlandzkim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Belgii, Francji, Luksemburgu, Niderlandach i Zjednoczonym Królestwie przesłały Komisji list intencyjny, który Komisja otrzymała w dniu 14 czerwca 2017 r. List intencyjny został również podpisany przez Szwajcarię, która uczestniczy już w realizacji tego kolejowego korytarza towarowego jako państwo trzecie na podstawie załącznika do rozporządzenia (UE) nr 913/2010. List obejmuje propozycję przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne-Morze Śródziemne" do Genewy.
(2) Komisja przeanalizowała propozycję zawartą w liście intencyjnym zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i uważa, że jest ona zgodna z art. 5 tego rozporządzenia ze względu na przedstawione poniżej powody.
(3) Propozycja uwzględnia kryteria określone w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 913/2010. Łączna liczba państw, przez które przebiega korytarz, nadal wynosi sześć, przy czym pięć z nich to państwa członkowskie Unii. Ogólna zbieżność korytarza z korytarzem sieci bazowej "Morze Północne-Morze Śródziemne" pozostaje bez zmian. Proponowane przedłużenie jest zgodne z siecią TEN-T i spełnia następujące wymogi TEN-T: pełna elektryfikacja linii; obciążenie na oś co najmniej 22,5 t; prędkość drogowa 100 km/h i możliwość ruchu pociągów o długości 740 m.
(4) Z przedstawionej w liście intencyjnym analizy rynku transportowego wynika, że przedłużenie korytarza powinno spowodować zwiększenie wielkości międzynarodowego transportu kolejowego i spowodować przejście z transportu drogowego na kolejowy dzięki zapewnieniu krótszej trasy do i z portów śródziemnomorskich we Francji dla towarów i surowców wwożonych do Szwajcarii lub z niej wywożonych, co zapewni znaczne korzyści społeczno-gospodarcze w związku ze zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla i zatorów komunikacyjnych.
(5) Proponowane przedłużenie korytarza jest zgodne z celem polegającym na utworzeniu europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy. Przedłużenie korytarza umożliwi połączenie głównych gałęzi gospodarki regionu Genewy z ważnymi europejskimi portami morskimi, takimi jak Amsterdam, Antwerpia, Dunkierka, Marsylia, Rotterdam i Zeebrugge, a tym samym spowoduje wzmocnienie połączeń wzajemnych sieci TEN-T z kluczowym państwem trzecim, jakim jest Szwajcaria.
(6) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 przeprowadzono z właściwymi zarządcami infrastruktury i wnioskodawcami konsultacje w sprawie przedmiotowego przedłużenia.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Violeta BULC | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.81.23 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/491 w sprawie zgodności wspólnej propozycji zgłoszonej przez zainteresowane państwa członkowskie, dotyczącej przedłużenia kolejowego korytarza towarowego "Morze Północne-Morze Śródziemne", z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 |
Data aktu: | 21/03/2018 |
Data ogłoszenia: | 23/03/2018 |