(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, chorwackim, niemieckim i słoweńskim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 26 marca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/1937 z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, i tymczasowego stosowania Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową 1 , w szczególności art. 3 tego traktatu,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 2 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Serbii i Słowenii wspólnie skierowały do Komisji list intencyjny, który Komisja otrzymała dnia 16 listopada 2017 r. List zawierał propozycję utworzenia nowego kolejowego korytarza towarowego o nazwie "Alpy-Bałkany Zachodnie" na terytoriach wspomnianych czterech państw członkowskich i Serbii.
(2) Komisja przeanalizowała propozycję zawartą w liście intencyjnym zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i uważa, że jest ona zgodna z art. 5 wspomnianego rozporządzenia ze względu na poniższe powody.
(3) W załączniku I.2 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową, zawartego przez Unię i Strony z Europy Południowo-Wschodniej, przewidziano podstawę prawną uczestnictwa Serbii w kolejowych korytarzach towarowych poprzez wymienienie rozporządzenia (UE) nr 913/2010 wśród mających zastosowanie przepisów prawa unijnego. W dniu 24 listopada 2017 r. Serbia ratyfikowała Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową, który jest stosowany tymczasowo od dnia 27 listopada 2017 r. Serbia zobowiązała się do transpozycji odpowiednich aktów prawa unijnego do prawodawstwa krajowego zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Transportową, a w każdym razie przed utworzeniem proponowanego kolejowego korytarza towarowego.
(4) Komisja uważa, że kryteria określone w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 zostały uwzględnione w przedmiotowej propozycji w następujący sposób:
a) proponowana trasa łączy cztery państwa członkowskie i Serbię;
b) w realizacji proponowanej głównej trasy korytarza
Salzburg-Villach-Lublana-/
Wels/Linz-Graz-Maribor-
Zagrzeb-Vinkovci/Vukovar-Tovarnik-Belgrad-Sofia-Swilengrad (granica bułgarsko-turecka)
wykorzystano by na większości jej długości linie, które, w przypadku zainteresowanych państw członkowskich, stanowią część sieci bazowej TEN-T, a w przypadku Serbii - orientacyjnej sieci bazowej 3 . Pozostałe odcinki przewidziane na potrzeby realizacji głównej trasy stanowią część sieci kompleksowej. Ponadto środkowa część korytarza RNE C11 obejmuje główną trasę proponowanego kolejowego korytarza towarowego z Salzburga do granicy bułgarsko-tureckiej;
e) proponowany korytarz będzie stanowił uzupełnienie obecnych kolejowych korytarzy towarowych w regionie Europy Południowo-Wschodniej, w szczególności zapewniając dostęp do regionów nieobjętych do tej pory siecią kolejowych korytarzy towarowych. Zapewni on również alternatywną trasę w stosunku do dwóch obecnych kolejowych korytarzy towarowych, tj. korytarza "Wschód-wschodnia część regionu Morza Śródziemnego" i korytarza "Ren-Dunaj", co zwiększy możliwości w zakresie zarządzania kryzysowego w ramach korytarzy w oparciu o trasy objazdowe, tym samym wzmacniając odporność transportu kolejowego w przypadku poważnych zakłóceń;
f) proponowana trasa stanowi kluczową oś kolejową dla przewozów towarowych w regionie Bałkanów Zachodnich. W przeszłości na najbardziej obciążonych odcinkach tej trasy przewożono korytarzem znacznie większe ilości towarów niż obecnie szacowane wielkości przewozów towarowych. Można stwierdzić, że rzeczywiście istnieje znaczny potencjał rozwoju kolejowego transportu towarowego, co oznacza, że zmiana rodzaju transportu lub zwiększenie wielkości transportu ogółem dla dwóch rynków korytarza "Alpy-Bałkany Zachodnie" może służyć: z jednej strony transportowi towarowemu w regionach bezpośrednio obsługiwanych przez ten korytarz oraz pomiędzy tymi regionami i innymi częściami Europy, z drugiej zaś - transportowi towarowemu mającemu formę tranzytu na całej długości korytarza. Korytarz może w szczególności zaspokajać znaczący popyt na usługi w zakresie intermodalnych kolejowych przewozów towarowych między Unią a Turcją;
g) korytarz ten zapewni podstawę dla lepszych połączeń wzajemnych między państwami członkowskimi a europejskimi państwami trzecimi, ponieważ obejmie on Serbię, a także ułatwi połączenie z Turcją na granicy bułgarsko-tureckiej, tworząc bezpośrednie połączenie między Europą Zachodnią i Środkową a Turcją;
h) latem 2017 r. przeprowadzono konsultacje z ewentualnymi wnioskodawcami na temat utworzenia kolejowego korytarza towarowego "Alpy-Bałkany Zachodnie". 20 przedsiębiorstw wyraziło swoje poparcie, co udokumentowano w załączniku III do listu intencyjnego. W grupie wspomnianych przedsiębiorstw znalazło się 13 przedsiębiorstw kolejowych, 3 operatorów intermodalnych, 3 spedytorów i 1 właściciel pojazdów;
i) proponowany korytarz zapewnia bezpośredni dostęp do głównych terminali w zainteresowanych państwach członkowskich. W różnych miejscach korytarza zapewniono powiązania intermodalne z Dunajem i Sawą. Dostęp do portów morskich, w szczególności do portów Koper i Rijeka, umożliwiają ponadto połączenia z innymi kolejowymi korytarzami towarowymi.
(5) Właściwi zarządcy infrastruktury wyrazili poparcie dla tego nowego kolejowego korytarza towarowego we wspólnym piśmie w sprawie poparcia znajdującym się w załączniku II do listu intencyjnego.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Violeta BULC | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.82.13 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/500 w sprawie zgodności propozycji dotyczącej utworzenia kolejowego korytarza towarowego "Alpy-Bałkany Zachodnie" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 |
Data aktu: | 22/03/2018 |
Data ogłoszenia: | 26/03/2018 |