uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w 1992 r. i została zawarta przez Unię decyzją Rady 93/98/EWG 1 .
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1013/2006 2 wdraża konwencję oraz decyzję Rady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) C(2001)107/FINAL zmieniającą decyzję C(92)39/FINAL w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku (zwaną dalej "decyzją OECD") w Unii.
(3) Zgodnie z konwencją, Konferencja Stron rozważa i w razie potrzeby przyjmuje poprawki do konwencji. Poprawki do konwencji przyjmowane są na posiedzeniu Konferencji Stron.
(4) Oczekuje się, że na czternastym posiedzeniu Konferencja Stron rozważy, i w razie potrzeby przyjmie poprawki do załączników do konwencji. Poprawki te dodałyby pozycje do załączników II i VIII do konwencji i zmieniłyby pozycję B3010 w załączniku IX do konwencji.
(5) Przedłożone przez Norwegię wnioski dotyczące zmiany załączników II, VIII i IX do konwencji przekazano stronom 26 października 2018 r. Korektę wniosku w sprawie zmiany załącznika IX przekazano stronom 6 grudnia 2018 r. Zgodnie z wnioskami odpady tworzyw sztucznych wymagające szczególnej uwagi oraz niebezpieczne odpady tworzyw sztucznych, określone w nowych pozycjach w załącznikach II i VIII do konwencji, podlegałyby systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji, podczas gdy inne niż niebezpieczne odpady tworzyw sztucznych, które obejmuje zmieniona pozycja B3010 w załączniku IX do konwencji, będą nadal przedmiotem handlu między państwami w ramach konwencji na obecnych warunkach, co obecnie.
(6) Unia powinna poprzeć cele zaproponowanych zmian załączników do konwencji, ponieważ przyczynią się one do: poprawy kontroli wywozu odpadów tworzyw sztucznych; zapobiegania wywozowi odpadów tworzyw sztucznych do państw nieposiadających odpowiedniej infrastruktury do skutecznego zbierania i bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami; wspierania bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami tworzyw sztucznych; ograniczania ryzyka przedostania się odpadów tworzyw sztucznych do środowiska; oraz zapobiegania globalnemu problemowi środowiskowemu, jakim są odpady morskie. Unia powinna jednak przedłożyć i poprzeć zaproponowane zmiany do zaproponowanych przez Norwegię zmian załączników do konwencji, aby wyjaśnić zakres tych zmian oraz poprawić brzmienie tekstu, a także określić odpowiedni termin rozpoczęcia stosowania tych poprawek, późniejszy niż przewidziano w art. 18 konwencji, a tym samym ułatwić ich wdrażanie i egzekwowanie.
(7) Należy utrzymać obecną sytuację w zakresie przemieszczania odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne, w tym niektórych mieszanin odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne na terytorium Unii i EOG, i w związku z tym nie stosować systemu kontroli wynikającego z dodania pozycji w załączniku II do konwencji w odniesieniu do takiego przemieszczania. W tym celu Unia powinna, w razie potrzeby, wykorzystać procedury określone w decyzji OECD i procedury zawarcia dwustronnych, wielostronnych lub regionalnych umów lub uzgodnień dotyczących transgranicznego przemieszczania odpadów niebezpiecznych lub innych odpadów ze stronami oraz państwami, które nie są stronami konwencji, zgodnie z konwencją w celu zapewnienia, by w wyniku przyjęcia poprawki do załącznika II do konwencji lub zmiany pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji, nie została wprowadzona dodatkowa kontrola dotycząca przemieszczania odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne, w tym niektórych mieszanin odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne na terytorium Unii i EOG.
(8) Należy określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do poprawek do załączników II, VIII i IX do konwencji, ponieważ poprawki te będą wiążące dla Unii i mogą mieć decydujący wpływ na treść przepisów Unii, a mianowicie na rozporządzenie (WE) nr 1013/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
P. DAEA | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.109.19 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2019/638 dotycząca stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do niektórych poprawek w załącznikach II, VIII i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych |
Data aktu: | 15/04/2019 |
Data ogłoszenia: | 24/04/2019 |